Havainnot Nysse-liikenteestä, syksy 2022

17.8. avoimesta datasta:

TKL #60 / 12

Mutta mikäs auto tuo on? Kun TKL-60 rekisterillä ollut 8700 meni uutistenkin perusteella museoitavaksi Linja-autohistoriallinen seura ry:lle, niin ei kai se se vaan ole?
 
17.8. avoimesta datasta:

TKL #60 / 12

Mutta mikäs auto tuo on? Kun TKL-60 rekisterillä ollut 8700 meni uutistenkin perusteella museoitavaksi Linja-autohistoriallinen seura ry:lle, niin ei kai se se vaan ole?

Sehän se, ajeli parhaillaan Pirkankatua Pyynikintorin ohitse. Linjakilvessä kylläkin 000 EI LINJALLA

Ja kuva tässä
TKL:n vaatteet oli auton lisäksi myös kuljettajalla.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20220817-164535_Chrome.jpg
    Screenshot_20220817-164535_Chrome.jpg
    60 KB · Lukukerrat: 633
Viimeksi muokattu:
Sehän se, ajeli parhaillaan Pirkankatua Pyynikintorin ohitse. Linjakilvessä kylläkin 000 EI LINJALLA

Ohhoh, no enpä olisi arvannut! Onpas yllättävää, että tällä viikolla on linjalla ollut sekä jo poistettuja että "museoituja" autoja (vaikka #60 onkin ikänsä puolesta samanikäinen kuin #77-#86, mutta oli niin pitkään poissa ja sitten tuli vielä se uutinenkin, niin en kyllä arvannut että se enää linjalle palaisi).
 
19.8.

TKL #137 / 2

En päässyt paikan päälle katsomaan, että mikä auto on, mutta Aamulehden live-lähetyksestä sattumalta näin, että kyseessä näytti olevan entinen Paunun #137, siis tuo: https://bussikirjasto.fi/tsb/kortti.php?haku=CGP-869
Eipä siis jäänytkään #38 TKL:n viimeiseksi Scalaksi, vaikka se sen takia museoitavaksi luovutettiinkiin.

Keskustassa vallitsee tällä hetkellä aikamoinen kaaos:

Screenshot_20220819_161328.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ja tämä TKL-60 oli tänäänkin ajossa, ajeli about 16:40 Pyynikintorin ohi kohti itää myös 000 kilvissään. Ens viikolla pitäs tehdä uudet havainnot
 
Onko mitään käryä, milloin linjat 42, 48 ja 49 menevät kilpailutukseen? Mikä mahtaa olla tilanne, vieläkö jää Pirkanmaan tilausliikenteeltä ajoja ajamatta, milloin täyttyvät edellytyksen sopimukseen purkamiseen?
 
No muun muassa näin lauantai-iltana, blockfestien paluukyydeissä jää näemmä useampi vuoro ajamatta tänne länteen.
Näytä liitetiedosto 3375

Mikä siinä muuten on, että firmaan ei löydy kuskeja, esimerkiksi Kangasalla löytyi heti toinen toimija paikkaamaan tilannetta, jolla oli vapaita kuljettajia. Itseäni ainakin on ottanut päähän odottaa linja-autoa, jota ei tule, antaa hyvän kuvan ulospäin Tampereen Jolista.
 
Mikä siinä muuten on, että firmaan ei löydy kuskeja, esimerkiksi Kangasalla löytyi heti toinen toimija paikkaamaan tilannetta, jolla oli vapaita kuljettajia. Itseäni ainakin on ottanut päähän odottaa linja-autoa, jota ei tule, antaa hyvän kuvan ulospäin Tampereen Jolista.
Mäntylällä on tottakai oma reservinsä, josta ottaa. Ensiksikin nysse-liikenteen ajaminen ei työnä ole houkuttelevaa. Eikä monikaan taida pitää PirTiliä houkuttelevana työnantajana. Pohjolan Liikennettä on taas sellaisena pidetty ja sen aloittaminen tampereella sai aika monen kuljettajan vaihtamaan työpaikkaa. Kuulemma palkkasivat yli sata kuljettajaa, joista 40 oli entisiä Paunulaisia. Loput lähti sitten muilta firmoilta. Sitten taas liikennöitsijöiden ja oppilaitosten pitkäaikainen "yhteistyö" on ehkä ajanut alalle tulevia uusia kuljettajia johonkin muualle. Länsilinjat nappasi muutaman eikä nekään oikein riitä. Eli kokeneet ammattilaiset menevät mihin haluavat ja ne vähät uudet alalle tulijat pyrkivät saamaan vähiten huonon vaihtoehdon.
Asia erikseen onkin sitten PirTilin suunnittelupuolen osaaminen tai sen puute. Olen kuullut huhuja, että suunnittelijana on eräs, jonka tiedän. Ja vaikka ei olisi, niin jo lehdissä kerrotun perusteella vaikuttaa ei niin kovin tehokkaalta työvuorosuunnittelulta jos keskimäärin kahdeksan työtunnin päiviä ei saada kuljettajille järjestettyä 11,5h sidonnaisuusrajan takia. Noin suuri määrä liikennettä kyllä mahdollistaisi sen, että kuljettajalle saadaan 8 tuntia työtä ilman, että tarvitaan 3,5 tuntia taukoa.
 
Viimeksi muokattu:
Uskomatonta, tänään neljä perättäistä ilta-/yövuoroa Lentävänniemen suuntaan on peruttu. Annalankin suuntaan kaksi viimeistä vuoroa jää ajamatta.

Screenshot_20220821_191341.jpg

Korvaako Nysse oikeasti jos asiakas joutuu taksikyydillä tulemaan esim. keskustasta Lentävänniemeen tai miksei vaikka Annalasta Lentävänniemeen? Nyssen sivuilla lukee ympäripyöreästi vain näin: "Tilanteessa, jossa korvaavaa vuoroa tai linjaa ei ole ollut kohtuullisessa ajassa käytettävissä, voidaan asiakkaalle antaa hyvitys tapauskohtaisen harkinnan jälkeen."

Ihmettelin myös aiemmin linkatussa Ylen uutisessa kohtaa jossa sanottiin että liikennöitsijälle voi tulla sanktiota perutuista vuoroista? Miten niin "voi tulla"? Eikö nyt pitäisi 100% varmuudella tulla sakkoa, vai annetaanko kaikki anteeksi kun ajetaan muutenkin niin halvalla?
 
Uskomatonta, tänään neljä perättäistä ilta-/yövuoroa Lentävänniemen suuntaan on peruttu. Annalankin suuntaan kaksi viimeistä vuoroa jää ajamatta.

Näytä liitetiedosto 3377

Korvaako Nysse oikeasti jos asiakas joutuu taksikyydillä tulemaan esim. keskustasta Lentävänniemeen tai miksei vaikka Annalasta Lentävänniemeen? Nyssen sivuilla lukee ympäripyöreästi vain näin: "Tilanteessa, jossa korvaavaa vuoroa tai linjaa ei ole ollut kohtuullisessa ajassa käytettävissä, voidaan asiakkaalle antaa hyvitys tapauskohtaisen harkinnan jälkeen."

Ihmettelin myös aiemmin linkatussa Ylen uutisessa kohtaa jossa sanottiin että liikennöitsijälle voi tulla sanktiota perutuista vuoroista? Miten niin "voi tulla"? Eikö nyt pitäisi 100% varmuudella tulla sakkoa, vai annetaanko kaikki anteeksi kun ajetaan muutenkin niin halvalla?

Aamulehden jutun perusteella Nysse olisi korvannut taksimatkoja illan viimeisten vuorojen osalta?
Sanktiota ei välttämättä tule, riippuu peruutuksen syystä. Esimerkiksi onnetomuuden takia peruttu vuoro tuskin tuottaa sanktiota. Korona lienee toinen syy. Tai esim. liikenneonnettomuuden aiheuttaman liikenne-esteen aiheuttama vuoron peruutus.
 
Uskomatonta, tänään neljä perättäistä ilta-/yövuoroa Lentävänniemen suuntaan on peruttu. Annalankin suuntaan kaksi viimeistä vuoroa jää ajamatta.
Tavallaan ei harmita, että tuli varmuuden vuoksi taas kuljettua 82:lla, se linja on yksi Tampereen toimivimmista eikä ottanut kolausta perjantain liikennekaaoksesta saatikka blockfesteistä. Mut tosiaan tää 9+19 tilanne etenkin illan viimeisten lähtöjen osalta ja varsinkin jos on tapahtumaa meneillään, niin ei hyvältä näytä.
 
Takaisin
Ylös