Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - kesä 2012

Jukuparkin edessä ainakin on parin viime viikon aikana ollut SL:n uusian autojen lisäksi pari Lehtisen Jarin nimellä olevaa vanhaa.
Viikkoja sitten noi uudet autot oli jo Liedon Scan-Auton pihalla.
 
Kylessä o näkyny Muurinen Linjaliikenne auton numeroita: 123,124,125,126,127,133
 
Kylessä o näkyny Muurinen Linjaliikenne auton numeroita: 123,124,125,126,127,133

Muuriselta meni 4 HZZ- volvoa SL.lle. Autot: 123, 124, 126 ja 127.

Kukahan muuten vastaa SL- Autolinjoilla varsin omaperäisestä linjakilpiohjelmoinneista. Ennestäänhän ovat tulleet tutuksi mm. 110 Turku- Lit.- Kaarina, 221 Auvaismäki- Jäk.- Kauppatori, 231 Kauppatori Tamp.vt- Paattinen...

Uusina ja varsin mainioina 9 Katariina- Skanssi- Kauppatori ja silloin auto on tulossa Vaalasta Skanssin ja Torin kautta Katariinaan =)
Löytyy myös 90 Uit.- Perno ja toki toisinpäin 90 Uit.- Vasu.

Noh! Noilla vissiin mennään seuraavat 10 vuotta =D
 
Tämä linjakilpi homma on ainakin näin aluksi vanhemman rouvasväen sekoittanut. Mutta se mikä ihmetyttää niin kylessä on isompi kilpi. Siihenhän mahtuisi sama teksti kuin edessä mutta reunassa vaan linjan numero. Ensimmäisenä päivänä torstaina kun liikennöinti alkoi olin näkevinäni kyljessäkin saman tekstin kuin keulassa. Sittemmin pelkän numeron.
 
Kiitos vastauksista tuohon "korvike-bussi" kysymykseen. Mutta laajennetaan sekä tarkennetaan sitä hieman. Eli mitkä bussit on myyty SL:lle (vanhat/uudet) numerot, mikäli on. Mitkä ovat vuokralla SL:llä (vanhat/uudet) numerot, mikäli on. Entä Andersson Oy --> TuKL Oy myynnit/vuokraukset (vanhat/uudet) numerot. Kenen busseja on nyt (mikäli on tietoa) kelläkin nyt pysyväst/tilapäisesti, lähinnä SL/TuKL. Itse olen ainakin noissa aivan sekaisin. Täytyy taas ihmetellä tätä siirtorumbaa, tuntuu ettei liikennöitsijät osaa laskea montako autoa pitäisi olla itsellä ettei tarvitse tälläista touhuta. Oma lukunsa on myös Andersson <---> TuKL edestakaisin ostelu/vuokraus. Eli välillä on olevinaan liikaa autoja Anderssonilla ja seuraavana hetkenä on pulaa esim. talvikauden lopussa oli nyt vaihteeksi Muurisen autoja ainakin linjalla 8.
 
Täytyy taas ihmetellä tätä siirtorumbaa, tuntuu ettei liikennöitsijät osaa laskea montako autoa pitäisi olla itsellä ettei tarvitse tälläista touhuta.

Niin no, varmasti osaavat laskea, mutta olisi suorastaan kohtuutonta vaatia mahdollista liikenteen voittajaa hankkimaan etukäteen uusia autoja riittävä määrä, jos oikeuskäsittelyssä voitto mitätöitäisiinkin. Yhtä lailla on kohtuutonta vaatia linja-autovalmistajia tekemään kymmeniä uusia linja-autoja varastoon, jotta ne sitten olisivat liikenteen aloituspäiväksi varmasti valmiina, jos vaikka alkujaan voittanut tarjous on se, minkä mukaan edetään. Jos liikenteen voitto olisikin valunut toisiin käsiin, jäisivät valmiit autot tehtaan käsiin...
 
Tämä Andersson Muurinen voisi johtua myös siitä että Muurisella on liikaa autoja? Ja tämä Savonlinjan juttu niin ainakin useasti olen nähnyt päivälläkin muurisen autoja seisomassa Jukuparkin pihalla
 
Kiitos vastauksista tuohon "korvike-bussi" kysymykseen. Mutta laajennetaan sekä tarkennetaan sitä hieman. Eli mitkä bussit on myyty SL:lle (vanhat/uudet) numerot, mikäli on. Mitkä ovat vuokralla SL:llä (vanhat/uudet) numerot, mikäli on. Entä Andersson Oy --> TuKL Oy myynnit/vuokraukset (vanhat/uudet) numerot. Kenen busseja on nyt (mikäli on tietoa) kelläkin nyt pysyväst/tilapäisesti, lähinnä SL/TuKL. Itse olen ainakin noissa aivan sekaisin. Täytyy taas ihmetellä tätä siirtorumbaa, tuntuu ettei liikennöitsijät osaa laskea montako autoa pitäisi olla itsellä ettei tarvitse tälläista touhuta. Oma lukunsa on myös Andersson <---> TuKL edestakaisin ostelu/vuokraus. Eli välillä on olevinaan liikaa autoja Anderssonilla ja seuraavana hetkenä on pulaa esim. talvikauden lopussa oli nyt vaihteeksi Muurisen autoja ainakin linjalla 8.

Muuriselta siis myyty SL-Autolinjoille autot 123, 124, 126 ja 127, joiden SL numerot 314, 315, 316 ja 317
Turkubusilta vuokralla SL- Autolinjoille 4 autoa niin kauan, että tehdas on saanut tuotettua tarvittavan määrän Scaloja.

Anderssonilta myyty TUKL.lle autot 2, 3 ja 21, joden TUKL numerot ovat 29, 30 ja 31.
Muuriselta OLI vuokralla Anderssonilla autot 116 ja 132, koska myydyt autot piti luovuttaa ennen liikenteen alkua, että ehtivät maalarille.
 
Muuriselta siis myyty SL-Autolinjoille autot 123, 124, 126 ja 127, joiden SL numerot 314, 315, 316 ja 317
Turkubusilta vuokralla SL- Autolinjoille 4 autoa niin kauan, että tehdas on saanut tuotettua tarvittavan määrän Scaloja.
Anderssonilta myyty TUKL.lle autot 2, 3 ja 21, joden TUKL numerot ovat 29, 30 ja 31. Muuriselta OLI vuokralla Anderssonilla autot 116 ja 132,
että ehtivät maalarille.

Kiitos "helleh", todellisesta faktatiedosta asiassa. Nyt selvisi vihdoin tämä kysymys. Tämän halusinkin tietää, enkä jossittelua mikä on kohtuullista.
Jos itse eksyin hieman offtopicciin ihmetellessäni "siirtorumbaa", niin sen olisi voinut sivuuttaa.
 
Äitienpäivänä 100% SL-kalusto heidän linjoillaan, jopa Scaloja seutulinjoilla. Nyt ainakin viikonloppuisin todella huomaa tuon kellastumisen, lopulta siihen ei sittenkään mennyt kovin pitkää aikaa. Toki seutulinjoilla on sitten "TLO-väriä" ja valkoista Turku-Bus värittömyyttä. Mutta toistaiseksi tilaajaväritys ei sinne vielä eksy kun satunnaisesti. Juha Jalon teli-Vega oli mm. 110 linjalla sini-valkoisena.

Eilen sattumoisin oli mahdollisuus katsella tarkemmin Anderssonin nro:8 linjalla 20. Auto käyköön esimerkkinä uudesta melkein tilaajaväritys trendistä. Eli toki autossa näyttäisi olevan oikeat värisävyt ja valkoisen/keltaisen rajakin lienee suunilleen kohdillaan. Mutta sitten onkin määrityskysymys mikä on tilaajaväritys tai pitäisikö puhua paremmin ulkonäöstä/standarista. Minäpä selostan ajatustani tarkemmin, edelleen And 8 esimerkkinä. Kuten sanoin värit lienevät oikein, mutta kaikki värin rajahäivytys tarrat puuttuvat, turun joukkoliikenne tarrat puuttuvat, numeroina mustat standardi "rautakauppa" tarranumerot eli siltä osin autossa on vain keltaista ja valkoista tilaajavärin sävyissä. Mutta jos käytetään termiä tilaajaulkonäkö tai JLT-standardi, niin sitä auto ei todellakaan ole. Ilmeisesti esim. linjalla 20 ei olekkaan vielä vaatimusta tilaajaväristä, kuten ei myöskään esim. linja 12:lla - eli tästä ei nyt ole kyse. Vaan siitä että miten jatkossa tullaan toimimaan, eli mikäli johonkin kilpailtuun linjaan sovitaan että saa jäädä muutama vanhempi auto mutta maalattuna uusiin väreihin, niin aletaanko lipsumaan tuohon näköis ulkonäköön (jotakin sinneppäin). Sekä muutenkin kun/jos maalataan vaikka vaurion jälkeen auto uusiksi, niin mitenkä silloin toimitaan. Hieman nurinkuriselta taas vaikuttaa mikäli alkaa menemään jälleen mutkien oikomiseksi tuokin. Ainahan joku voi vedota että kun liikennöitsijä A:n auto saa olla suunilleen oikein niin miksei liikennöitsijä X:n auto saa olla myöskin sinneppäin.

Mielenkiinnolla kuulisin foorumilaisten mietteitä ko. asiasta ja erityisesti kuvia näistä mainituista autoista.
 
Mielenkiinnolla kuulisin foorumilaisten mietteitä ko. asiasta ja erityisesti kuvia näistä mainituista autoista.

Minusta kaikkien autojen tulisi olla kaikilla liikennöitsijöillä samalla tavalla teipattuina, oli autot sitten uusia tai vanhoja. Muutenkin Turun tilaajaväritystä tulisi parantaa lisäämällä kukkatarroja niin, että vasemmassa kyljessä tarra on takana ja oikeassa kyljessä edessä ja takana. Myös Turun joukkoliikenne -teksti voisi olla isompi ja sen voisi lisätä myös autojen keulaan. Ja auton numero ehdottomasti myös keulaan. Bussin perään voisi lisäksi laittaa HSL-tyyppisesti: "yhteistyössä / i samarbete Turun joukkoliikenne SL-Autolinjat".
Malliesimerkki tilaajavärityksestä on V-S Bussipalvelu Oy:n autot ja huonoin esimerkki Turkubusin Vestit.
 
Minusta kaikkien autojen tulisi olla kaikilla liikennöitsijöillä samalla tavalla teipattuina, oli autot sitten uusia tai vanhoja. Muutenkin Turun tilaajaväritystä tulisi parantaa lisäämällä kukkatarroja niin, että vasemmassa kyljessä tarra on takana ja oikeassa kyljessä edessä ja takana. Myös Turun joukkoliikenne -teksti voisi olla isompi ja sen voisi lisätä myös autojen keulaan. Ja auton numero ehdottomasti myös keulaan. Bussin perään voisi lisäksi laittaa HSL-tyyppisesti: "yhteistyössä / i samarbete Turun joukkoliikenne SL-Autolinjat". Malliesimerkki tilaajavärityksestä on V-S Bussipalvelu Oy:n autot ja huonoin esimerkki Turkubusin Vestit.

Hyviä näkökohtia, kiitos. Tuo ajatus tekstistä "yhteistyössä", vrt. Tukholman "i sammarbete med SL" kuulostaa oikein hyvältä ja keulassa olisi myös mahdollista tuoda esille TJL-teksti. Toinen parannus olisi tarpeen tuohon kelta/valkoisen kontrastin vaikeuuteen, eli kirjaimet sekä numerot ei erotu kunnolla varsinkin kun tuo keltainen on kovin vaalea. Varsinkin (TJL)järjestysnumerot erottuvat liian heikosti, numeroillahan on merkitys mm. mikäli matkustaja unohtaa tavaroita autoon tai haluaa tehdä reklamaation niin numeron olisi hyvä erottua. Pimeällä tai kirkkaassa auringonvalossa on täysin mahdoton edes n. 2m päästä erottaa niitä. Yksi ajatus olisi että numerot (ja tekstit) olisi vaikka siniset, eli Turun vaakunasta tuo sininen. Lisäksi varsinkin pienemmät järjestysnumerot (1-30) ovat monella käytössä, eli tupla/triplanumerointia esiintyy. Ratkaisu voisi olla esimerkiksi A=1 B=2 C=3 liikennöitsijät aakkosjärjestyksessä tyyliin 11,12,13... 21,22,23... 31,32,33... kuitenkin monella toimijalla ei ole montakaan autoa. Toisaalta voihan aina jatkaa esim. 101, 102, 103... 201,202,203... 301, 302, 303... eli etunumerot olisi 10/20/30. Mahdollisuuksia on monia. Onhan ristiriitaista jos kirjoitus sekä numeroini ei erotu tai on sekavaa, herää kysymys mitä funktiota niillä on ellei niistä tahdo saada selvää tai on harhaanjohtavaa.
 
Seinähulluilla on yhteinen numerointi:
Virtanen 1-19 ja 200-sarja.
Jalo 20-50 ja 90-99
Nyholm/Turkka Tuomi 51-89
Muurinen 100-sarja
Mitään ongelmia autojen tunnistamisessa ei ole,
monella on firman nimi kuskin sivuikkunan yläpuolella.

Muuten SL:n alueella lukee junissa: "i samarbete med MTR" eli aliurakoitsijan nimi.
Veolia ei hävittyään metron urakat muuttanut Connex:in tilalle uutta nimeä enää.
 
Muuten SL:n alueella lukee junissa: "i samarbete med MTR" eli aliurakoitsijan nimi.
Veolia ei hävittyään metron urakat muuttanut Connex:in tilalle uutta nimeä enää.

Totta kai lukee, koska MTR on Tukholman metron pääoperaattori, eikä aliurakoitsija. Veolia Transport liikennöi Tvärbanania, Nockebybanania, Lidingöbanania ja Saltsjöbanania, kun paikallisjunia taas liikennöi SJ:n tytäryhtiö Stockholmståg. Mutta ei Veolia liity Tukholman metron operointiin enää millään tavalla.
 
Takaisin
Ylös