Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - lokakuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
22.10 Tkl:
#634/8
#634/11
#250/19
#276/25
#234/26

Tkl #121 meni Keskustorilla n. klo 17:00 Pispalaan päin ilman teippauksia paitsi taakse oli jätetty #121 ja linjakilvet oli poistettu. Onkohan tämä poistettu?

---------- Viesti lisätty kello 21:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:48 ----------

22.10 LL:
#11/Y99, Keskustaan.
#17/Y99, Keskustaan.
 
Jos käytössä ei olisi tilaajaväritystä, se olisi vähän sama kuin jos postinkantaja kulkisi omissa siviilivaatteissaan. Välillä (liian usein) näitäkin näkee, ja tämä synnyttää suuren epäluottamuksen: onko tuo postikärryjen työntäjä pöllinyt rapun edestä kärryt, vai mikä hän on miehiään/naisiaan? Sitä monet ajattelevat varmaan silloinkin, kun odotetaan kakkosen bussia ja ihmetellään, miksi Länsilinjojen väreissä oleva auto väittää olevansa kakkosella. "Käyks tää bussikortti täällä?" –– J_J tai joku muu Paunun kuljettaja, oletteko ajaneet linjoja 10 tai 15 ja kuulleet tällaisia kysymyksiä?

Olen ajanut sekä linjaa 10 että linjaa 15, mutta kumpaakin vain (kuten kai on tarkoituskin) pilaajaväritteisellä kalustolla. Kertaakaan ei ole matkustajalle ollut epäselvää, kelpaako Tampereen matkakortti kyseisessä vuorossa. Sen sijaan muutaman kerran on kysytty esimerkiksi "kelpaako tämä (Pirkkala-Tampere -kertalippua näyttäen) vaihtolippuna kun tämä on kerran Paunun auto", tai "kai täällä käy tämä (näyttäen Paunun omaa etäluettavaa matkakorttia)?" Että mitenkähän päin se pilaajavärityksen "hyvyys" sitten onkaan, kun tuntuu että se pienellä seinään ja keulaan teipattu liikennöitsijän tunnus tuntuu asiakkaan silmissä merkitsevän enemmän, kuin "väärät värit" :)
 
Että mitenkähän päin se pilaajavärityksen "hyvyys" sitten onkaan, kun tuntuu että se pienellä seinään ja keulaan teipattu liikennöitsijän tunnus tuntuu asiakkaan silmissä merkitsevän enemmän, kuin "väärät värit" :)

Tuohan kertoo korkeintaan brändien keskinäisen aseman nykytilanteesta, ei siitä, kumpaa brändiä on hyödyllisempää korostaa. Se kertoo myös paljon menneisyyden brändeistä ja millaiset mielikuvat asiakkaille on niistä jääneet. Ja sitä paitsi liikenteen tuottajan värityshän sotkisi asiaa vain entisestään väärään suuntaan, koska liikennöitsijähän ei sitä matkapalvelua ole tarjoamassa vaan Tampereen Joukkoliikenne. On edelleenkin päivänselvää, että asiakkaalle merkitsee se kokonaispalvelun tarjoajan (eli sen, joka tarjoaa matkustamismahdollisuuden) brändi, eikä se brändi, joka tarjoaa ajoneuvon liikutuspalveluja edelliselle.

Kertaakaan ei ole matkustajalle ollut epäselvää, kelpaako Tampereen matkakortti kyseisessä vuorossa.

Miksi pitäisikään olla, jos kerran auto oli maalattu lipputuotteen tarjoajan väreihin?
 
Ei toki miksikään. Vastasin vain edellä esitettyyn kysymykseen :)
Toki, mielenkiintoista olisi vielä kuulla niiden kuljettajien kokemuksia, jotka ovat ajaneet joli-liikennettä ei-tilaajavärisellä autolla. Voisi hyvinkin kuvitella, että matkakortin käypyys on epäselvää Rauhaniemen mummelille, joka on menossa Tammelantorille ostamaan perunoita, ja yhtäkkiä paikalle pelmahtaakin Länsilinjojen väreissä oleva auto numero 12. Ainakin, jos matkustaja ei ole tottunut matkustamaan yhteistariffiliikenteessä seutulinjoilla.
 
Toki, mielenkiintoista olisi vielä kuulla niiden kuljettajien kokemuksia, jotka ovat ajaneet joli-liikennettä ei-tilaajavärisellä autolla. Voisi hyvinkin kuvitella, että matkakortin käypyys on epäselvää Rauhaniemen mummelille, joka on menossa Tammelantorille ostamaan perunoita, ja yhtäkkiä paikalle pelmahtaakin Länsilinjojen väreissä oleva auto numero 12. Ainakin, jos matkustaja ei ole tottunut matkustamaan yhteistariffiliikenteessä seutulinjoilla.

Kyllähän Rauhaniemen mummelikin sitten lopulta sisälle astuttuaan tunnistaa, että "vanha tuttu laitoksen katiskahan tämä on" vaikka päältä päin onkin retusoitu outoon väriin :)
 
Kyllähän Rauhaniemen mummelikin sitten lopulta sisälle astuttuaan tunnistaa, että "vanha tuttu laitoksen katiskahan tämä on" vaikka päältä päin onkin retusoitu outoon väriin :)

:p "Katiska"

23.10 Tkl:
#211/12
#215/18
#645/26

24.10 Tkl:
#653/3
#270/17
 
Kyllähän Rauhaniemen mummelikin sitten lopulta sisälle astuttuaan tunnistaa, että "vanha tuttu laitoksen katiskahan tämä on" vaikka päältä päin onkin retusoitu outoon väriin :)

No mutta sehän on vain hyvä, että mummeli tuntee olonsa kotoisaksi tutussa "katiskassa".
 
Kyllähän Rauhaniemen mummelikin sitten lopulta sisälle astuttuaan tunnistaa, että "vanha tuttu laitoksen katiskahan tämä on" vaikka päältä päin onkin retusoitu outoon väriin :)
Aivan, mutta kysymys onkin siinä, uskaltaako mummeli edes astua katiskaan. :)
 
Aivan, mutta kysymys onkin siinä, uskaltaako mummeli edes astua katiskaan. :)

Kyllähän tunnollinen kakkosen kuski pysähtyy Rauhaniemessä pysäkillä, jos siellä on joku mummeli, ja varmistaa kysymällä on tämä mahdollisesti tulossa kyytiin. Voipi jopa toivottaa mummelin tervetulleeksi katiskaan.:lol:
 
26.10 Tkl:
#215/18, näyttää jo vakiintuneen.
#636/26
#219 näyttää saaneen päreisiinsä linjalla 28 SORILA ja PYYNIKINTORI.
 
27.10

TKL:

#222/1
#626/3
#636/21
#228/28

Paunu:

#75/45

#634 saanut tilaajavärityksen päälleen. Suokaa anteeksi jos listassa on joitakin vakioita, havainnointi on jäänyt sen verran vähälle ja vakiomuisti on vähän taantunut.:icon_frown:
 
Nuo TKL havainnot Aleksi on vakioita jo ollut pitkään.

27.10 Tkl:
#628/8
#211/12, tämä näyttää olevan jo vakiintuneen tänne auton #212 tilalle, mutta päreitä ei ole vielä. Mitä #212:lle on käynyt kun ei ole näkynyt liikenteessä?
#406/17
#215/18, tätäkin voi sanoa jo vakioksi paitsi päreitä ei ole vielä joten voi muuttua ihan hyvin.
#638/26
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös