Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - tammikuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Tuota autoa saikin hetken katsoa, sillä linjakilven loisteputki oli kovin hengetön ja Mitron himmeänä.

Pitää paikkansa, erehdyin ensin luulemaan että kyseessä olisi linjan 16 auto. Näin talvisin nuo Mitronit tuntuvat muutenkin olevan vähän himmeämpiä jostakin syystä. TKL:n Scaloissa on ollut tätä samaa havaittavissa. Mitronit kun tulivat puheeksi, niin ex-TKL #213 (YBF-456) on saanut myös Mitronit. Sivulinjakilpi oli poikkeuksellisesti ikkunan alaosassa tällä kertaa.

19.1

TKL:

#223/13
#233/25
#637/K13
#416/16
#87/28
#629/8 (Vehmaisten kasi)

19.1

Paunu:

#95/45, 73
#69/45

19.1

Länsilinjat:

#31/50
 
Mitronit kun tulivat puheeksi, niin ex-TKL #213 (YBF-456) on saanut myös Mitronit. Sivulinjakilpi oli poikkeuksellisesti ikkunan alaosassa tällä kertaa.

Tälläin ihan asian vierestä tuosta #213:sta on tippunut 3 istumapaikkaa pois edestä, 2 istumapaikkaa kuskin takaa ja 2:lle "repsikanpaikalle" paikalle tullut yksi seutupenkki opettajaa varten.

19.1 Tkl:
#220/13

19.1 LL:
#35/80, klo 16:15 vuoro TAYS:lta. On myös huomenna kyseisessä autokierrossa. :D
 
Ainakin ti 19.1. ja ke 20.1. on ollut Paunulla linjan 71 16:50 lähdössä K:tori-Lempäälä jokin Laatikko-Wiima. Numeroa en ole ehtinyt nähdä.
 
Ainakin ti 19.1. ja ke 20.1. on ollut Paunulla linjan 71 16:50 lähdössä K:tori-Lempäälä jokin Laatikko-Wiima. Numeroa en ole ehtinyt nähdä.

Auto oli #65 ja tarkentaakseni tuo vuoro taisi olla vielä linjaa 71B. Näytti tänäänkin olevan samassa linjakierrossa.
 
Auto oli #65 ja tarkentaakseni tuo vuoro taisi olla vielä linjaa 71B. Näytti tänäänkin olevan samassa linjakierrossa.
Hyvä että tarkensit, sillä en nähnyt kunnolla edes linjakilpeä, joten en voinut olla varma, mitä reittiä Lempäälään ajetaan ja minne siellä se sitten päättää ajonsa. :p

Tänään oli 71B:n ainakin 15:50 torilta lähtevässä vuorossa "Untamo" tms. keikkabussi.
 
Hyvä että tarkensit, sillä en nähnyt kunnolla edes linjakilpeä, joten en voinut olla varma, mitä reittiä Lempäälään ajetaan ja minne siellä se sitten päättää ajonsa. :p

Tänään oli 71B:n ainakin 15:50 torilta lähtevässä vuorossa "Untamo" tms. keikkabussi.
Paunu #113 ihan vakisijoitus tuossa 1550 vuorossa, siinä se on ajanut jo tovin, ei ole ensimmäistä talveansa siis. En välttämättä ihan keikkabussiksikaan kutsuisi, ellei vuokraus sitten tee autosta keikkabussia ;)
 
Hyvä että tarkensit, sillä en nähnyt kunnolla edes linjakilpeä, joten en voinut olla varma, mitä reittiä Lempäälään ajetaan ja minne siellä se sitten päättää ajonsa. :p

Tänään oli 71B:n ainakin 15:50 torilta lähtevässä vuorossa "Untamo" tms. keikkabussi.

Paunun #65 sitä "B" tunnusta ei löytynyt vaan oli alhaalla lasissa Ideapark kyltti. Taattua Wiima laatua :p

Torstaina 21.1 oli pari Carrusta hyytynyt. #636 ei lähtenyt käyntiin ollenkaan viimeiseen lähtöönsä linjalla 31 klo 21:05 Keskustorilta. #638 taas jätti matkansa kesken Rollikan kohdalla noin puoli neljältä iltapäivällä lännen suuntaan linjalla 25.

Tänään taas hyvä osoitus miten laiskoja ollaan ohjelmoimaan linjakilpiä, kun linjalla K18 oli auto #248. Kilvissä oli "Ei linjalla" ja alhaalla lappu "K18".:mad:
 
Itse matkustin Jankasta #638:lla keskustaan (13:20 lähtö) ja jo tuolloin auto piti hyvin epätavallisen korkeaa ääntä ja matkanteko oli verkkaista, mutta oli kuitenkin aikataulussa.

Eilen oli joku Paunun Wiima myös linjalla 45 (14:20 lähtö Pyynikintorilta). Numero kun taas vaihteeksi jäi näkemättä. Lempäälän auto #58 poikkesi myös linjalla 60 (14:15 Pyynikintorilta).

21.1 (eilen):

TKL:

#225/22
#234/25

22.1

TKL:

#422/17
 
Viimeksi muokattu:
Tänään taas hyvä osoitus miten laiskoja ollaan ohjelmoimaan linjakilpiä, kun linjalla K18 oli auto #248. Kilvissä oli "Ei linjalla" ja alhaalla lappu "K18".:mad:

Enpä usko että tuossa on laiskuudesta kyse. On ihan käytännön mahdottomuus saada jokaisen auton kilvet päivitettyä saman päivän aikana. Löytyy montaa eri ohjainlaiteversiota, autoja tulee pitkin päivää halliin, jne. Varsinkaan, kun tuossa linjalla ei taida mitään vakiautoa olla, johon voisi "täsmäpäivittää" oikeat kilvet.

Kyse on vain kuitenkin yhdestä lähdöstä arkiaamuisin, joten eiköhän TKL pärjää tuon kyltin avulla sen aikaa, kunnes saadaan oikeat kilpitekstit koneisiin.
 
Ei ole käytännön mahdottomuus, nopeaa päivitystahtia ei vain ole pidetty tärkeänä kriteerinä kilpijärjestelmässä.

Homma hoituisi päivän tarkkuudella varikon langattomalla verkolla tai jopa tunnin tarkkuudella (Poikkeusreitit!) bussien GPRS-yhteydellä, jos kyltit kaikki tottelisivat yhtenäistä tapaa merkitä kilvet katsomatta pikseleihin tai LCD-soluihin.

Kylttien ei itse tarvitsisi tätä yhtenäistä merkintää totella, kunhan keskitetty kyltitysjärjestelmä osaa kylttikohtaisia tietueita luoda ja toimittaa oikeat versiot oikeisiin kyltteihin. Kyltit pitää kuitenkin liittää vaunun keskusyksikköön niin, että uusia kylttejä voi ladata. Keskusyksikkö voi olla varsin yksinkertainen, käytännössä ohjelmoitu kännykkä riittää. Loput hoituvat aivan tavallisella PC- ja Internet-alustalla. Kyltitysjärjestelmä itsessäänhän on serveri, joka osaa olemassaolevaa fonttitukea hyödyntäen tuottamaan linjanumerosta ja määränpääteksteistä (+muu metadata, joka ei kyltissä näy suoraan) sopivat skriptit jokaiselle kylttimallille. Serveri myös tarjoaa skriptit niitä kyseleville busseille, tai jopa puskee muuttuneet kyltit lennossa kaikkiin linjalla oleviin busseihin lennossa.

On kuitenkin varmasti perusteltua olla tekemättä tälläistä IT-projektia, koska suomalainen IT-osaaminen tunnetaan. Vaikka homma on sinänsä konkreettinen ja suoraviivainen.
 
25.1 Tkl:
#640/16

Oli näköjään otettu neuvosta waari, kun K18:lla seikkaili auto #259 ja kilvissä oli: K18 SATAKUNNANKATU - PYYNIKINTORI. Tekstit olivat 2:lla eri rivillä. :D
 
Ei ole käytännön mahdottomuus, nopeaa päivitystahtia ei vain ole pidetty tärkeänä kriteerinä kilpijärjestelmässä.

Näinhän se on, en tätä yleisesti tarkoittanut, vaan tässä tapauksessa "manuaalisella" tavalla tehdyillä päivityksillä se olisi turhan kova urakka. Mutta ihan täyttä asiaa puhuit. :)

25.1 Tkl:
#640/16

Nähty tänään myös #638/16, nivelen vuorossa aamuruuhkassa. Hyvin tosin tälläkin mahtui porukka kyytiin. Lieneekö näin tiheällä vuorovälillä edes tarvetta teliä isommalle kalustolle, mene ja tiedä.
 
26.1 Tkl:
#424/K18, TAAS linjakilvessä "Ei linjalla" ja alhaalla kyltti missä K18.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös