Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - tammikuu-helmikuu 2007

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
12.2

209/28 on VAKIOVUORO, uskokaa jo!

Näkikö kukaan pikku 402 tai pikku scaala 16, 18 tai 28 tänään 12.2?
 
#406/23 (Hajosi Lukonmäki pohjoinen pysäkin kohdalle ainakin 30 minuutiksi)

Eikä myöskään päässyt omin avuin jatkamaan vaan hinattiin Hallilan kautta Nekalaan.

209/28 on VAKIOVUORO, uskokaa jo!
Ja tämän toistaminen alkaa jo mielestäni olla täysin turhanpäiväistä...

Olen kyllä siinä samaa mieltä, että Aamulehti-Scala -havaintojakaan ei pitäisi minun mielestäni ilmoittaa linjalta 13, mutta se että toteat vuoron olevan mielestäsi vakio ja vielä lisäksi havainnoit sen itse useampaan otteeseen on jo liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
12.2
209/28 on VAKIOVUORO, uskokaa jo!
Havainnot eivät kylläkään kerro onko auto ollut vakiovuorossa, pitkässä osapäivässä tai osapäivässä. Nämä tiedot tulisi olla havainnossa mukana. Saattaahan olla, että vakiosijoitettu auto on saman linjan eri vuorossa.
 
Havainnot eivät kylläkään kerro onko auto ollut vakiovuorossa, pitkässä osapäivässä tai osapäivässä. Nämä tiedot tulisi olla havainnossa mukana. Saattaahan olla, että vakiosijoitettu auto on saman linjan eri vuorossa.

Täsmälleen samaa mieltä tästä asiasta edellisen kirjoittajan kanssa!

Tänään TKL 209 (jätti-Wiima) oli muuten linjalla t28 ;-)

Ei vaan, ihan tosi. Jotain järkeä toivoisin näihin havainteisiin ja niiden julki tuomiseen...
 
12.2

209/28 on VAKIOVUORO, uskokaa jo!
Takerrumpa minäkin tähän seikkaan nyt. Se, että tämä 1992-mallinen Wiima-Volvo on linjalla 28 arkipäivisin, näyttää olevan hyvinkin pysyväisluontoista.

Mutta. Käytännössä auton ei pitäisi olla linjalla lainkaan tekemässä pitkiä vuoroja vakisijoitettuna. Seuraavassa on otteita Joukkoliikenteen tuotantosopimuksesta, joka löytyy täältä

1§ Sopijapuolet

Tämän sopimuksen sopijapuolina ovat Tampereen kaupungin yhdyskuntapalvelut (jäljempänä Tilaaja) ja Tampereen kaupungin liikennelaitos (jäljempänä Tuottaja).

8 §
Käytettävät linja-autot

Liikenteessä käytettävien linja-autojen on täytettävä tyypiltään ja muilta ominaisuuksiltaan liitteen 3 vaatimukset.
Liite1: Yleiset ehdot

3. Käytettävät linja-autot

Liikenteessä käytettävien linja-autojen on oltava hyväkuntoisia ja siistejä sekä täytettävä ominaisuuksiltaan ja tyypiltään liitteen 3 vaatimukset.

Ominaisuuksiltaan ja tyypiltään muunlaisia linja-autoja saadaan käyttää ainoastaan poikkeuksellisesti ja tilaajan suostumuksella silloin, kun linja-autoja ei ole välttämättömien korjaustöiden, varaosien saantivaikeuksien tai valmistajan toimitusvaikeuksien vuoksi taikka jostakin muusta liikennöitsijästä riippumattomasta syystä käytettävissä. Tämän vaikutuksesta tuottajalle maksettavaan korvaukseen on määrätty näiden ehtojen kohdassa 6.

6. Korvauksen vähentäminen

Jos käytettävien linja-autojen ominaisuudet tai ikävaatimukset ovat huonommat kuin liitteessä 3 esitetty, vähennetään sopimuksen perusteella kuukausittain maksettavaa korvausta 13 %:lla näiden linja-autojen liikenteen osalta.

13. Reaaliaikainen informaatiojärjestelmä (PARAS)

Reaaliaikaista matkustajainformaatiota palvelevia laitteita on käytettävä kaikilla tuotantosopimuksen mukaisilla linjoilla. Käytön laiminlyönnistä voidaan vähentää kohdan 6 mukaisesti 13 % liikennesuoritteen korvauksesta näiden linja-autojen liikenteen osalta.

Liite 3: Linja-autokalustoa koskevat vaatimukset

2. Kaluston ikä ja päästörajat

Kaluston ikä lasketaan vuosissa yhden desimaalin tarkkuudella siten, että

auton ikä = Tarkastelupäivä - Käyttöönottopäivä

Kaluston ikää laskettaessa peruskorjaus ja uudelleenkoritus hyväksytään seuraavasti: uudelleenkorituksen katsotaan alentavan kaluston ikää kaksi (2) vuotta, mutta pelkkä peruskorjaus ei alenna kaluston ikää.

Kaluston ikä- ja päästörajavaatimukset määräytyvät alla olevan taulukon mukaisesti.

Kaluston ikä [v] (1.8.2006)
- vakituisesti linjalla käytettävän kaluston maksimi-ikä 12v
- varakaluston maksimi-ikä 15v

(Jos tuottajan liikennöintimäärä oleellisesti muuttuu tilaajan vaatimuksesta, niin silloin kaluston ikä- ja päästörajavaatimuksista neuvotellaan erikseen.)

TKL #209 on kuitenkin tätäkin viestiä kirjoitettaessa yli 14 vuotta vanha ja siinä ei ole PARAS-laitteita. Liikenne on kylläkin lisääntynyt, joten ilmeisestikin käytettävän kaluston osalta on neuvoteltu tämän kuluvan talvikauden osalta, ja maksimi-iät ja PARAS-vaatimukset ovat tältä osin unohdettu.
 
Tohon killerpopin Wiima-viestiin jatkoa:

Itsekkin ihmettelen, että se 209-Wiima jaksaa ahertaa siellä 28:lla suurinpiirtein kokopäivää. En ole ihan varma, mutta se ehkä lepää aamupäiväst vähän aikaa.
 
Tohon killerpopin Wiima-viestiin jatkoa:

Itsekkin ihmettelen, että se 209-Wiima jaksaa ahertaa siellä 28:lla suurinpiirtein kokopäivää. En ole ihan varma, mutta se ehkä lepää aamupäiväst vähän aikaa.
Minä puolestaan en ihmettele yhtään ko. auton jaksamista, mahurivolvot kun ovat tunnetusti aina olleet melkoisen varmoja autoja. Sen sijaan ihmetystä voisi herättää se, että ainakin päivisin ja iltaisin olisi 28:lle saatavissa matalakin auto mutta silti kokopäiväisesti tällä korkealattiaisella autolla ajetaan...
 
12.2
#259/23, soittokellossa bugi. Bling-ääni kuului seitsemästi peräkkäin, eikä kukaan nähdäkseni rämpyttänyt stop-nappia!
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös