Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - tammikuu-helmikuu 2007

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Puoli viideltä vaihdettiin Keskustorilla ykkösen 402-teli monumenttiin #633. Vuoro lähti 17 minuuttia aikataulusta myöhässä ja kyydissä asiakkaille jaettiin asiakastyytyväisyyskyselyjä ;)
 
14.2 Tkl:
#209/13
#610/20
#637/19
#631/19
#422/1
#122/16
#623/7
#260/17
#413/28

#239/28 meni rikki Esson kohdalla n. klo15.20 Teiskontiellä.
 
Nyt täytyy kyllä sanoa, että minusta voisi hyvin olla raportoimatta Wiima-havaintoja, koska niiden havaintoarvo on varsin kyseenalainen, koska niiden sijoittelussa ei ole mitään poikkeavaa, vaan ne ovat nyt de facto vakiokalustoa varsin vakinaisilla sijoituksilla. Ylipäätänsä heittäisin ilmaan sellaisen ajatuksen, että jätettäisiin raportoimatta turhia havaintoja, eli sellaisia, joissa auto on linjalle tyypillinen, vaikka ei välttämättä juuri vakiauto vakivuorossa (se on muuten vakivuoro, eikä mikään "vakiovuoro"). Eritoten jotkut AL-teipatun Scalan raportoinnit ovat minusta mappi Ö-tavaraa. Autossahan ei ole varsinaisesti mitään erikoista.

Minusta paljon kiinnostavampaa raportointia ovat:

- Monun käyttö
- linjan vakikalustosta poikkeavaa kalustotyyppiä linjalla (eli esim. nivelauto linjalla 7)
- muut erikoisuudet

Sillä ei ole mitään suurta havaintoarvoa onko linjalla 7 ollut poikkeavasti #623. Se on yleistä, ei mitään erikoista.

Toki makunsa kullakin, mutta minusta jotain tolkkua pitäisi saada tähän päivästä toiseen toistuvaan Wiimojen raportointiin ja havaintoihin "AL-Scalan" sijoituksesta toiselle telilinjalle.
 
Ylipäätänsä heittäisin ilmaan sellaisen ajatuksen, että jätettäisiin raportoimatta turhia havaintoja
"Turhuuden" määritelmä varmaan riippuu ihan henkilöstä. Enemmistön mielestä varmaan koko bussiharrastus on turhaa ja jopa outoa.

Havaintojen erikoisuudessa jokainen harrastaja käy varmaan läpi kehityskulun. Aluksi vara-autot vakioautojen tilallakin on erikoista, mutta pikku hiljaa samojen asioiden näkee toistuvan enemmän ja enemmän ja käsitys erikoisuudesta muuttuu. Tällä foorumilla saa esittää vanhempien harrastajien mielestä turhanpäiväisiä havaintoja, mutta jokaisen kirjoittajan olisi toki syytä miettiä, kannattaako havaintoja esitellä liikaa, etteivät erikoiset havainnot sitten huku muiden sekaan.

Niin ja vakiovuoro viittaa kaupunkiliikenteessä yleensä vuoron pituuteen eikä mitenkään kalustosijoitukseen. Kalustosijoitusten osalta voidaan puhua esim. vakioautoista, vakiosijoituksista, nimikkoautoista tai nimikkosijoituksista.
 
Enemmistön mielestä varmaan koko bussiharrastus on turhaa ja jopa outoa.

Se taas ei mitenkään liity tähän. Kyse nyt oli siitä, että jos kerran jonkun kaluston käyttö on vakiintunut de facto käytännöksi, eli ts. "Jätti-Wiimojen" käyttö ei ole mitenkään tavallisesta poikkeavaa, niin minusta on varsin turhaa joka päivältä laittaa tänne samat havainnot. Sama pätee myös AL-mainosteipattuun teli-Scalaan. Ei sekään ole sen erikoisempi auto rooliltaan kuin muut Scalat (eikä sinänsä ominaisuuksiltaan), mutta silti sitä jatkuvasti raportoidaan tänne.

Ymmärrän kyllä hyvin sen, että jokainen harrastaja käy läpi tietyn kehitysprosessin, mutta silloin onkin syytä oppia erottelemaan mitkä havainnot ovat tavallisesta selvästi poikkeavia. :)

Ja sitten on-topic tältä päivältä mainittakoon:

TKL #220 @ t2
 
Eritoten jotkut AL-teipatun Scalan raportoinnit ovat minusta mappi Ö-tavaraa. Autossahan ei ole varsinaisesti mitään erikoista.
Autossahan on varsinaisesti se erikoisuus, että se on AL-teipattu. ;) Teknisesti mitän sen kummempaa autossa ei toki ole. Ihmisten mielestä vain on hauska seurata, missä Aamulehden liikkuvaa mainosta on käytetty.

Havaintojen erikoisuudessa jokainen harrastaja käy varmaan läpi kehityskulun. Aluksi vara-autot vakioautojen tilallakin on erikoista, mutta pikku hiljaa samojen asioiden näkee toistuvan enemmän ja enemmän ja käsitys erikoisuudesta muuttuu.
En nyt tuosta erikoisuudesta tiedä, mutta havaintojahan ne ovat. Vähän kuin lintubongareilla se vuoden ensimmäinen västäräkki, eihän siinä mitään sen erikoisempa ole, mutta bongaus silti.

Minusta parasta havaintopolitiikkaa olisi kirjata kaikki poikkeukset ja sitten vaikka boldata räikeimmät bongaukset (kuten joku #408/7 :p), jotta ne erottuisivat massasta. Aikataulukauden alussa voi tietenkin myös listata ihan tavallisia vakioautoja.

Havaintoihin:

Ke 14.2.
#633/13, perässään samalla linjalla teli-Scala (vanhempaa mallia)

To 15.2.
#631/19
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös