Havaintoja avoimesta data (HSL-alue) - 2023

16.8.

HelB 1002 / 400
HelB 1132 / 550
HelB 1406 / 560
HelB 1407 / 550
HelB 1527 / 400

NF 1112 / 20, 30
NF 1212 / 510

PL 401 / 500

PL 450, 689 / 23 Nämä on A1:iä ja 23:n pitäisi kai olla A2 linja.
 
16.8.2023

Tämä on pikemminkin näkymättömyyshavainto, PL 1053 ei näy tutkan historiassa. Eipä se näy ainakaan omalla numerollaan reaaliaikaisessakaan infossa. Sen tultua vastaan Myyrmäessä päätin katsoa puhelimen selaimella tutkan kartalta, joko näkyisi. Omasta mielestäni linjan 520 haulla se näkyi hetken Myyrmäen tai Louhelan paikkeilla, mutta ihan käsittämättömällä tavalla autona 1353. Tuosta olisi ollut herkullista saada ruutukaappaus. Tutkan historiassa ei näy Matinkylästä 7.27 lähtenyttä autoa, reittilokissa tuon lähdön datat näkyvät, ja sen kulkuajat Iskostien ja Myyrmäen aseman pysäkkien välisellä osuudella vastaavat havaintojani. Itse olin Myyrmäestä klo 8.10 lähteneen 530:sen kyydissä (PL 1044). Jos 1053 olisi jatkanut lähtöketjuansa Martinlaaksosta Matinkylään, niin lähtöaika olisi käsittääkseni ollut 8.20. Siihen lähtöön oli kuitenkin tullut PL 1002, joka näkyy tutkankin materiaalissa. Se näkyy myös tässä kuvassa etummaisena 520:senä. (Taaempi on PL 1050, joka on yli 10 min myöhässä eli oikeasti sen pitäisi kulkea 10 min ennen kuvan etummaista autoa.)
 
Viimeksi muokattu:
16.8.2023

(Taaempi on PL 1050, joka on yli 10 min myöhässä eli oikeasti sen pitäisi kulkea 10 min ennen kuvan etummaista autoa.)

1050:llä oli näköjään ollut jotain ongelmia reitin kanssa, koska se oli reittilokin mukaan lähdöllä 7:08 Martinlaakson suuntaan ajanut Turvesolmun ja Säterin välillä Turunväylää Huopalahdentielle asti ja takaisin ja jäänyt 10min myöhään aikataulusta. Ja vielä ennen Mäkkylänmetsän pysäkkiä ajanut Kehä I:stä Vihdintielle asti ja takaisin, jolloin myöhstymistä on kertynyt 5min lisää ja saapunut Martinlaaksoon 17min aikataulusta jäljessä.
 
Tuo PL 1053:n keissi on varsin poikkeuksellinen Bussitutkaa ajatellen. Jouduin aamulla hieman kyseenalaistamaan omaa havaintoani, mutta se oli kovin tarpeetonta. Kyllä siellä tutkan näkymässä 1353 kummittelee ihan oikeasti - nyt todisteena kuvakaappaus puhelimesta. Iltapäivällä "1353" kulki linjalla 500. IT-osaajat voinevat arvella, miten tuo on mahdollista. Itse mietin sellaista mahdollisuutta, että auton 1053 rahastuslaitteeseen on syötetty väärä numero, sellainen jota ei ehkä HSL:n liikennöitsijätietoihin liittyvästä materiaalista taas löydy. Tai sitten syy on jokin ihan muu.
 
Tuo PL 1053:n keissi on varsin poikkeuksellinen Bussitutkaa ajatellen. Jouduin aamulla hieman kyseenalaistamaan omaa havaintoani, mutta se oli kovin tarpeetonta. Kyllä siellä tutkan näkymässä 1353 kummittelee ihan oikeasti - nyt todisteena kuvakaappaus puhelimesta. Iltapäivällä "1353" kulki linjalla 500. IT-osaajat voinevat arvella, miten tuo on mahdollista. Itse mietin sellaista mahdollisuutta, että auton 1053 rahastuslaitteeseen on syötetty väärä numero, sellainen jota ei ehkä HSL:n liikennöitsijätietoihin liittyvästä materiaalista taas löydy. Tai sitten syy on jokin ihan muu.

Juuri tuo. Näppäilyvirhe, joka ei näy muuten. Sitä moni muukin ihmetteli, jotka asiasta jotain ymmärsi.
 
Tuo PL 1053:n keissi on varsin poikkeuksellinen Bussitutkaa ajatellen. Jouduin aamulla hieman kyseenalaistamaan omaa havaintoani, mutta se oli kovin tarpeetonta. Kyllä siellä tutkan näkymässä 1353 kummittelee ihan oikeasti - nyt todisteena kuvakaappaus puhelimesta.

Tuo screenshot on siitä mielenkiintoinen, että kulkuneuvo näkyy mustana. Se tarkoittaa sitä, että se ei ole identifioinut itseään lähettämässään datassa bussiksi, vaan sillä on ollut jokin täysin tuntematon kulkuneuvolaji. Näemmä se on ollut tyhjä, ja sen vuoksi ei ole tallentunut Bussitutkan tietoihin ollenkaan. Sellainen tekninen lisätieto muuten vielä, jos vertailua tekee Reittilokiin, että Bussitutkaan ei tallennu tietoa ko. vehkeestä, jos se väittää ajavansa sellaista lähtöä, jonka lähtöaika on vielä tulevaisuudessa.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:08 ----------

Tutkan historiassa ei näy Matinkylästä 7.27 lähtenyttä autoa, reittilokissa tuon lähdön datat näkyvät, ja sen kulkuajat Iskostien ja Myyrmäen aseman pysäkkien välisellä osuudella vastaavat havaintojani.

Kyllä näkyy. Sekä Bussitutkan että Reittilokin tietojen mukaan 1051:lla ajettu. Sen sijaan 7:17 lähtö Matinkylästä on ajettu Reittilokin tietojen mukaan kulkuneuvolla 1353. Ja sillä näkyy: "Tietojen viiveen keskiarvo: 171 sekuntia".
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä näkyy. Sekä Bussitutkan että Reittilokin tietojen mukaan 1051:lla ajettu. Sen sijaan 7:17 lähtö Matinkylästä on ajettu Reittilokin tietojen mukaan kulkuneuvolla 1353.
Toki lähtö 7.27 näkyy tutkan historiassakin, aiempaan viestiini oli pujahtanut kirjoitusvirhe, joka teki kommenttini osittain järjettömäksi. Se 7.27 lähtö oli vertailupisteessä (Iskostien ja Myyrmäen aseman välisellä osuudella) jo niin myöhäänkin, ettei se mitenkään olisi voinut olla järjellinen vaihtoehto (kellonajat, jotka näkyvät reittilokissa sekunnin tarkkuudella eivät täsmänneet siihen, milloin itse olin siinä kohdassa reittiä).

Mutta saimme selvyyden siihen, miksi tutkassa (ainakin sen kartalla) näkyy joskus ainakin yhdellä tavalla hieman erikoistakin tietoa. Kannattaa siis bongata busseja kentällä ja sen lisäksi vertailla näkemäänsä sähköisiin palveluihin. Enpä eilen aamulla liikkeelle lähtiessäni osannut arvata kohtaavani tällaista näkökulmaa näihin juttuihin. Vielä kun oppisin kirjoittamaan kriittiset numerotiedot kerralla oikein... ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 07:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:27 ----------

Tänään 17.8. tuo "1353" on reittilokin (joka ei kuulu luokkaan avoin data) mukaan linjalla 520 kuten keskiviikkoaamunakin mutta eri kierrossa. Tutkan historiaan tuon bussin lähdöt eivät tallennu. Tutkan reaaliaikaisella kartalla ajoneuvo esiintyy. Se näyttäisi nyt aamulla ajavan samoja lähtöjä, kuin mitä 1046 ajoi eilen keskiviikkona.
 
Tutkan historiaan tuon bussin lähdöt eivät tallennu.

Tein muutoksen, että kulkuneuvo oletetaan bussiksi, jos se ei kerro tyyppiään. Tämän myötä 1353:n liikkeet tallentuvat tutkan arkistoon. Reaaliaikakartalla näkyy yhä mustana, koska sen väri noudattaa reaaliaikatiedoissa olevaa kalustotyyppiä.
 
Tein muutoksen, että kulkuneuvo oletetaan bussiksi, jos se ei kerro tyyppiään. Tämän myötä 1353:n liikkeet tallentuvat tutkan arkistoon. Reaaliaikakartalla näkyy yhä mustana, koska sen väri noudattaa reaaliaikatiedoissa olevaa kalustotyyppiä.
No niin, nyt ollaan paremmin tietoisia, miten 1353 (oikeasti toki PL 1053) on liikkunut eri ajankohtina tästä aamusta eteen päin. Kiitos nopeasta reagoinnista. :)
 
PL:n 8900LE teliautosarjasta 782-791 on tutkan mukaan 14.8 jälkeen jatkanut liikenteessä vain autot 784, 785 ja 787. Olisiko muut nyt poistettu? Myös PL:n viimeinen 8700LE #710 lienee poistunut.
 
PL:n 8900LE teliautosarjasta 782-791 on tutkan mukaan 14.8 jälkeen jatkanut liikenteessä vain autot 784, 785 ja 787. Olisiko muut nyt poistettu?

Tutkan tietojen perusteella (satunnaisia lähtöjä, joista ei muodostu ehyitä autokiertoja) ei vaikuta siltä, että niillä olisi ajettu linjaa. Mutta aivan kuten kirjoitit eli "liikenteessä" ainakin #787 on ollut, sillä sen olen ihan fyysisesti havainnut.
 
18.8.

NF 910 / 300
NF 1088 / 510

HelB 1311 / 431B
HelB 1314 oli liikenteessä ensimmäistä kertaa elokuussa
Helb 1835 oli liikenteessä ensimmäistä kertaa 4.8. jälkeen
HelB 1913 oli liikenteessä viikon tauon jälkeen

HelB 1820, on saanut runkolinjavärit.

Tää oli ajanut yhden lähdön perjantaina linjalla 431B viikon tauon jälkeen eli ilmeisesti oli ollut oranssina siellä.

19.8. La

HelB 1904, 1905 / 570

Hieman ihmetyttää tuo 1820:n maalaaminen, kun niveliä on tullut 600:n ruuhkavuoroihin eli oranssien telien tarpeen pitäisi olla pienempi kuin viime talvena, jolloin niitä näkyi muillakin linjoilla. Runkoscaloja on ollut jonkin verran pois liikenteestä ja useampi pitempiaikainen poissaolo on kai syynä, miksi alkuviikosta nähtiin niin monta sinistä bussia runkolinjoilla, mutta nyt niitäkin on palannut liikenteeseen eli kyse ei ole siitäkään, ettei niitä enää korjattaisi. HelB:n oranssin kaluston tarve pienenee jyrkästi kohti vuodenvaihtetta, minkä olettaisi tarkoittavan runkoscalojen maalamista siniseksi tai poistamista kokonaan, muttei tarvetta maalata uudempaa kalustoa oranssiksi
 
Takaisin
Ylös