Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2025

Yutonkeihin tarvitaan perehdytys/koulutus. Sitä mukaan, kun kuljettajat sen käyvät/saavat, niin niitä alkaa näkemään useammin, ja useammin liikeenteessä.
Mielenkiinnosta, mitä nämä koulutukset sisältää? Ei noissa Yutongeissa mun mielestä mitään erikoista ole. Vai käyttekö aina erikseen perehdytyksen jokaiselle erilaiselle bussimallille kun tulee uutena?
 
Mielenkiinnosta, mitä nämä koulutukset sisältää? Ei noissa Yutongeissa mun mielestä mitään erikoista ole. Vai käyttekö aina erikseen perehdytyksen jokaiselle erilaiselle bussimallille kun tulee uutena?
Kyllä on. Jos jotai mallia firmassa ei ole ollut, niin kyllä siihen malliin järkätään koulutus. Yutong eroo kuiteskin aika paljon Volvon sähköbusseista.

Lainaan kollegaltani:

"Kyseessä on kuitenkin erilainen sähköbussi kuin Volvo. Lisäksi sähköbussi vaatii tietynlaista tietotaitoa esimerkiksi siitä, mihin kuljettaja saa koskea ja mihin ei. Kyseessä on korkeajännitteinen kulkuneuvo, jossa väärä toiminta voi olla jopa hengenvaarallista (600 voltin korkeajännite!)"
 
Havaintoja Yutongista (En ole samaa muissa merkeissä huomannut) että matkustamon valaistuksen saa siniseksi.
On kyllä erittäin siisti tunnelma.
Noissa (U-sarjalaisissa) on ilmeisesti varsin laajasti kustomoitava valaistus. Vastaan on tullut myöskin esimerkiksi oranssi valaistus jossain KAH:n autossa.
Tarkennan siis sen verran, että käsittääkseni noissa on kaksi erillistä valaistuslinjaa; "perinteinen" valo sekä säädettävissä oleva LED-linja, joista jälkimmäinen siis on ns. ylempänä valaisinkupujen takana. Tämä selittää siis sen, miksi alapuolisko valoista näyttäisi tuossa kuvassa olevan pimeänä. Näitä siis pystyy kyllä käyttämään yhtä aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
14.2.

PL 255 / 61. Meni noin klo 9 aikaan hinauksessa Mäkelänkatua pohjoiseen Käpylässä. Reittilokin mukaan jäi Koskelantien (H2436) pysäkille klo 7:29.
 
U-yutongin yövalot - värejä on useampia. PL:n U12 Yutongeista poistettiin tuo yövalaistus. Eiköhän muistakin pikkuhiljaa poisteta. Ilmeisesti HSL sääntöjen vastaisia nuo yövalot.
No on kyllä byrokraattista tämä HSL..
Ensin kielletään pehmopenkit kaupunkiajossa sitten 100x hienommat sisävalot.
Sitten tuodaan 10minuutin lippu jotta voidaan myöhemmin sanoa että moni ei niitä osta joten lyhyemmille ja halvemille lipuille ei ole kysyntää.

Eiköhän pikku hiljaa voisi sanoa HSL:älle heipat ja uutta toimijaa tilalle.
 
No on kyllä byrokraattista tämä HSL..
Ensin kielletään pehmopenkit kaupunkiajossa sitten 100x hienommat sisävalot.
Sitten tuodaan 10minuutin lippu jotta voidaan myöhemmin sanoa että moni ei niitä osta joten lyhyemmille ja halvemille lipuille ei ole kysyntää.

Eiköhän pikku hiljaa voisi sanoa HSL:älle heipat ja uutta toimijaa tilalle.
Väitän taustalla olevan valaistuksen kohdalla jonkin sortin liikenneturvallisuuteen liittyvä seikka. Pehmopenkeistä olen kyllä samaa mieltä sinun ja luultavasti monen muun kanssa.
 
Kyllä on. Jos jotai mallia firmassa ei ole ollut, niin kyllä siihen malliin järkätään koulutus. Yutong eroo kuiteskin aika paljon Volvon sähköbusseista.

Lainaan kollegaltani:

"Kyseessä on kuitenkin erilainen sähköbussi kuin Volvo. Lisäksi sähköbussi vaatii tietynlaista tietotaitoa esimerkiksi siitä, mihin kuljettaja saa koskea ja mihin ei. Kyseessä on korkeajännitteinen kulkuneuvo, jossa väärä toiminta voi olla jopa hengenvaarallista (600 voltin korkeajännite!)"
Mitkä tuossa nyt sitten ovat merkittävimmät erot Volvoon?
 
Mielenkiinnosta, mitä nämä koulutukset sisältää? Ei noissa Yutongeissa mun mielestä mitään erikoista ole. Vai käyttekö aina erikseen perehdytyksen jokaiselle erilaiselle bussimallille kun tulee uutena?
Pitää olla perehdytys ennenkuin voidaan vaatia jotain. Yutong on hyvin erilainen verrattuna sähkö-Volvoon. Ja kyllä: uusin bussityyppeihin pitää olla asianmukainen perehdytys. Se, että uudentyyppinen bussi tulisi vain pysäkille ja vaihtokuljettajalle sanottaisiin vain, että "koeta pärjätä" ei turvallisuusnormien mukaista perehdytystä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Mitkä tuossa nyt sitten ovat merkittävimmät erot Volvoon?
Alkaen kojelaudasta, nappien sijoittelusta ja siitä, että miten bussi käynnistetään. Yksityiskohtiin en mene sen tarkemmin. Ne selviävät hakeutumalla alalle.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

U-yutongin yövalot - värejä on useampia. PL:n U12 Yutongeista poistettiin tuo yövalaistus. Eiköhän muistakin pikkuhiljaa poisteta. Ilmeisesti HSL sääntöjen vastaisia nuo yövalot.
Ei pidä esittää mutua totuutena.
 
Viimeksi muokattu:
Pitää olla perehdytys ennenkuin voidaan vaatia jotain. Yutong on hyvin erilainen verrattuna sähkö-Volvoon. Ja kyllä: uusin bussityyppeihin pitää olla asianmukainen perehdytys. Se, että uudentyyppinen bussi tulisi vain pysäkille ja vaihtokuljettajalle sanottaisiin vain, että "koeta pärjätä" ei turvallisuusnormien mukaista perehdytystä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Alkaen kojelaudasta, nappien sijoittelusta ja siitä, että miten bussi käynnistetään. Yksityiskohtiin en mene sen tarkemmin. Ne selviävät hakeutumalla alalle.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Ei pidä esittää mutua totuutena.
Juurikin tätä tarkoitin itsekkin! Kiitos Risto kun selitit tämän muille! 👍🏻
 
Pitää olla perehdytys ennenkuin voidaan vaatia jotain. Yutong on hyvin erilainen verrattuna sähkö-Volvoon. Ja kyllä: uusin bussityyppeihin pitää olla asianmukainen perehdytys. Se, että uudentyyppinen bussi tulisi vain pysäkille ja vaihtokuljettajalle sanottaisiin vain, että "koeta pärjätä" ei turvallisuusnormien mukaista perehdytystä.
Ehkä ajattelin tuon perehdytyksen olevan jotain vähän isompaa ja laajempaa, kun sitä ei ole vielä saatu kaikille kuljettajille hoidettua. Mutta yön yli ajateltuna, olisiko kuitenkin enemmän kyse siitä, että koulutettavia kuljettajia on paljon.
 
Ehkä ajattelin tuon perehdytyksen olevan jotain vähän isompaa ja laajempaa, kun sitä ei ole vielä saatu kaikille kuljettajille hoidettua. Mutta yön yli ajateltuna, olisiko kuitenkin enemmän kyse siitä, että koulutettavia kuljettajia on paljon.
Nimenomaan (satoja kuljettajia).
 
Takaisin
Ylös