Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2025

Lisäksi kovin montaa kuljettajaa ei voi kerrallaan irrottaa koulutukseen päivittäin.
 
Meille perehdytys toteutettiin sähköpostilla. Siellä uuden bussin ohjekirja, kuvat ja selitykset kaikille napeille jne ja videot miten auto toimii/ käynnistyy. Oli hyvin toimiva ja nopea tapa VS vanhanaikanen livenä perehdyttäminen. Noin 90% noi bussit on kuitenkin samanlaisia keskenään, merkistä ja mallista riippumatta. Ei oo mikään airbussi kuitenkaan.
 
Meille perehdytys toteutettiin sähköpostilla. Siellä uuden bussin ohjekirja, kuvat ja selitykset kaikille napeille jne ja videot miten auto toimii/ käynnistyy. Oli hyvin toimiva ja nopea tapa VS vanhanaikanen livenä perehdyttäminen. Noin 90% noi bussit on kuitenkin samanlaisia keskenään, merkistä ja mallista riippumatta. Ei oo mikään airbussi kuitenkaan.
No, jokaisessa yhtiössä on omat tapansa.

Eivät kaikki käytä tai lue sähköposteja tai käytä yhtiön intrapalveluja. Mitä olen kokenut perehdyttäjänä, niin kyllä perinteinen kädestä pitäen- perehdytys on ollut ihan tarpeen. Ihmiset kuitenkin omaksuvat uudet asiat eri tavoin.
 
No, jokaisessa yhtiössä on omat tapansa.

Eivät kaikki käytä tai lue sähköposteja tai käytä yhtiön intrapalveluja. Mitä olen kokenut perehdyttäjänä, niin kyllä perinteinen kädestä pitäen- perehdytys on ollut ihan tarpeen. Ihmiset kuitenkin omaksuvat uudet asiat eri tavoin.
Totta sekin. Ja apua saakin tarvittaessa. Molemmissa firmoissa joissa olen ollut, niin sähköposti ja firman intrat on vaan pakollisia käyttää esimerkiksi työpuhelimen takia, niin kaikki vanhanaikanen tiedottaminen ja esim sarjakirjojen kantaminen on jätetty taakse.
Videolta ja kuvilta ainakin itselle on selkeämpää ja helppo kerrata asioita, nappeja ja niiden sijainteja jne.
 
Totta sekin. Ja apua saakin tarvittaessa. Molemmissa firmoissa joissa olen ollut, niin sähköposti ja firman intrat on vaan pakollisia käyttää esimerkiksi työpuhelimen takia, niin kaikki vanhanaikanen tiedottaminen ja esim sarjakirjojen kantaminen on jätetty taakse.
Videolta ja kuvilta ainakin itselle on selkeämpää ja helppo kerrata asioita, nappeja ja niiden sijainteja jne.
Menneellä viikolla nähtiin, mitä tapahtuu kun yksinomaan sähköisiin tietojärjestelmiin luottavan yhtiön systeemit kaatuvat aamuruuhkan ulosajoaikaan: kymmenittäin linjoja ajamatta koko Pohjoismaissa kun ei ole enää manuaalista varmistusta. Edustamassani yhtiössä näin ei voisi koskaan käydä, sillä kaikki oleellinen tieto on saatavilla myös ilman tietotekniikkaa.

Monien uusien bussityyppien kohdalla suurin osa ajamattomuuksista ja siihen, että bussi jää lähtölaituriin tai varikolle johtuu käyttäjän puutteellisista tiedoista. Omasta mielestäni on tärkeää, että asiat käydään läpi kunnollisessa perehdytyksessä.
 
Kyllä se sähköbussiin perehdytys on tarpeen. Ajaminen ei poikkea dieselistä, mutta tietämätön kuljettaja voi aiheuttaa tuhansien eurojen vahingot jos ei tiedä mitä tekee.
 
Meille perehdytys toteutettiin sähköpostilla. Siellä uuden bussin ohjekirja, kuvat ja selitykset kaikille napeille jne ja videot miten auto toimii/ käynnistyy. Oli hyvin toimiva ja nopea tapa VS vanhanaikanen livenä perehdyttäminen. Noin 90% noi bussit on kuitenkin samanlaisia keskenään, merkistä ja mallista riippumatta. Ei oo mikään airbussi kuitenkaan.
Osa meistä kaipaa vielä airbussia, oli kesällä mukavampi matkustaa, kun nämä tämän ajan junat, ja muut bussit.
Varsinkin tämä 540 Espoo as. - Lommila, ikea - Lentoasema.
( Osto&Logistiikka, kuva: Matias Raita)
1739698788362.png
 
17.2.

PL 287 / 985 (Pasilan 8900LE, ei näy tutkassa)
Viesti yhdistetty automaattisesti:

17.2.

PL 287 / 985 (Pasilan 8900LE, ei näy tutkassa)
Lisätään myös täällä toistaiseksi noteeraamaton

TK 669 / 964 (Korkeasaari-Iveco Hyrylän linjalla. Hyvin kyllä menee tuolla firmalla…)
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös