Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Jaa meinaatte että Mannin rekisteriotteeseen merkattu seisomapaikkamäärä lasketaan jotenkin eri tavalla? Kyllä siinä on seisomapaikkatilaa ihan sama neliömäärä/nuppi, automallista riippumatta. Ja esim. Mannin täysmataluus aiheuttaa sen että esim. takaovimonttuun mahtuu 5-6 matkustajaa seisomaan, Scalaan ei... mut ei siinä, näillä mennään... :lol:

Niin no onko siinä virallisesti sitten samanverran tilaa vai kuin vaikka Scalassa? Todella vaikea uskoa että seisomapaikkoja olisi samanverran kun istumapaikkojakin on se 7 vähemmän. Hassua sitten että MANnissa oltiin kiinni tuulilasissa kun Scalassa ei tarvinnut...
 
Jaa meinaatte että Mannin rekisteriotteeseen merkattu seisomapaikkamäärä lasketaan jotenkin eri tavalla?

Kyllä. Monissa ns. standardibusseissa seisomapaikkamäärä rekisteröidään EU:n salliman maksimimäärän (8 seisojaa / neliö) mukaan, kun taas pienemmille markkinoille tehdyissä malleissa (esim. Scala) seisojien määrä neliöllä voi olla pienempi.
 
Niin no onko siinä virallisesti sitten samanverran tilaa vai kuin vaikka Scalassa? Todella vaikea uskoa että seisomapaikkoja olisi samanverran kun istumapaikkojakin on se 7 vähemmän. Hassua sitten että MANnissa oltiin kiinni tuulilasissa kun Scalassa ei tarvinnut...
Tarkistan nuo määrät ensi viikon tiistaina...
 
Tarkistan nuo määrät ensi viikon tiistaina...

Toisaalta, eikö se ole se ja sama monta ihmistä sinne laskennallisesti menee, kun käytäntö on ihan eri asia.. Yritäpä tunkea neliöön kahdeksan neliön kokoista miestä ;)
A1 Mannessa on kuitenkin Scalasta riippuen 1-3.5m vähemmän pituutta joka tuntuu, kun ihmisiä oikeasti laitetaan sisään :)
 
27 huhtikuuta.

VT 1209 / h55
VT 1210 / h55
VT 1261 / h69
VT 1263 / h69
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta, eikö se ole se ja sama monta ihmistä sinne laskennallisesti menee, kun käytäntö on ihan eri asia.. Yritäpä tunkea neliöön kahdeksan neliön kokoista miestä ;)
A1 Mannessa on kuitenkin Scalasta riippuen 1-3.5m vähemmän pituutta joka tuntuu, kun ihmisiä oikeasti laitetaan sisään :)

Tätä yritin kovasti sanoa mutta en onnistunut siinä yhtä hyvin ;) Kun ei mahdu niin ei mahdu vaikka rekisteriotteessa lukisi 2700 seisomapaikkaa.
 
Toisaalta, eikö se ole se ja sama monta ihmistä sinne laskennallisesti menee, kun käytäntö on ihan eri asia.. Yritäpä tunkea neliöön kahdeksan neliön kokoista miestä ;)
A1 Mannessa on kuitenkin Scalasta riippuen 1-3.5m vähemmän pituutta joka tuntuu, kun ihmisiä oikeasti laitetaan sisään :)
Eiköhän tuo laskennallinen 8henk./neliö tarkoita koko bussin neliömäärää, ei vain sitä käytävätilaa? Järjen käyttö suotavaa.. :lol:

---------- Viestit yhdistetty klo 15:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:35 ----------

Missä kaasu-Säfflet kulkevat nykyään?
Ainoa 2-akselinen(231) H52:lla ja telit h40,h43:lla,h45 ja h39:llä. Matkalaukkutelineillä varustetut 204 ja muistaakseni 213 tai 217 ovat lentokentän vara-autoja.
 
Linjalla 487 ollut Pekola #60 (Volvo B10BLE / Carrus Vega L) päätti? maallisen taivalluksensa pysäkille 1933 Ruskeasuo tänään klo 16:44. Autosta karkasi vähintäänkin hevosvoimat savun muodossa. Ilmeisesti mitään vakavampaa paloa ei ollut kuitenkaan, kun pelastuslaitostakaan ei tarvittu ja asiakkaat vaihtoivat pääasiassa perässä tulleeseen Korsisaaren vuoroon.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä. Monissa ns. standardibusseissa seisomapaikkamäärä rekisteröidään EU:n salliman maksimimäärän (8 seisojaa / neliö) mukaan, kun taas pienemmille markkinoille tehdyissä malleissa (esim. Scala) seisojien määrä neliöllä voi olla pienempi.

chauffer sanoi:
Tarkistan nuo määrät ensi viikon tiistaina...

Lainaan suoraan opintomateriaalistani:

Linja-auton seisomapinta-alan laskentaperusteet

LMp 0,18 m2 / seisoja
– seisoma-alueet kokonaan
– käytäväleveys vähintään 45 cm, josta vähennetään 20
– e- ja E-sääntö alaluokka I ja A 0,125 m2 / seisoja
– e- ja E-sääntö alaluokka II 0,15 m2 / seisoja

Pyörätuolipaikan tilavaatimus

– Pyörätuolipaikan pinta-alan vaatimus 75 cm x 130 cm (1.10.2004 alkaen)

Alaluokista minulla ei ole paljonkaan tietoa, mutta monistenivaskassani mainitaan, että alaluokissa A ja I matkustajan laskennallinen massa on 68 kg (kaupunkiliikenne), ja alaluokissa B, II ja III matkustajan laskennallinen massa on 71 kg.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös