Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Minkä ...un takia täällä pitää kuljettajien haukkua vuoron perään toisen firman autoja ja kuskeja!!!

Siitä pitäisi ihan todella päästä eroon. Inhottavaa kun joku kertoo että bussi on ojassa ja ensimmäinen kommentti on aina että Nobina sählää taas.
 
Mutta niinhän se tekee.

En ole kuski, mutta matkustajan näkökulmasta uskon että kukaan ei tahallaan aja kenekään perään.

Tähän aikaan vuodesta jo pysäkille pysähtyminen on silkaa tuskaa kuskeille. Saatikka sitten pysäkiltä lähtö. ABS (Eikös se ABS ole) paukuttaa jarruttessa pysäkille ja uskoakseni lisää jopa jarrutusmatkaa.

Noista vartti viesteistä, minulla on semmonen olo että tyypit itse lähettävät nuo kuvat tuonne ja sitten linkaavat tänne. Olenko väärässsä?

Ja sitten:

09.12.2010

NF 449 Keula kärsineen näköinen. Varmaan törmännyt johonkin.

10.12.1010

NF 122 / 550
 
En ole kuski, mutta matkustajan näkökulmasta uskon että kukaan ei tahallaan aja kenekään perään.

Tähän aikaan vuodesta jo pysäkille pysähtyminen on silkaa tuskaa kuskeille. Saatikka sitten pysäkiltä lähtö. ABS (Eikös se ABS ole) paukuttaa jarruttessa pysäkille ja uskoakseni lisää jopa jarrutusmatkaa.
Tähän nyt sen verran että kyllä tuo pysähtyminen onnistuu ilman Abs:n hakkaamista jos vaan haluaa. Samoin pysäkiltä lähtö onnistuu sutimatta, ja vieläpä nopeammin kuin kaasu pohjassa sutien. Jos ei kaikilta onnistu niin on ihan omasta halusta kiinni... harjoittelua ja hermoja se toki vaatii..
 
Tähän nyt sen verran että kyllä tuo pysähtyminen onnistuu ilman Abs:n hakkaamista jos vaan haluaa. Samoin pysäkiltä lähtö onnistuu sutimatta, ja vieläpä nopeammin kuin kaasu pohjassa sutien. Jos ei kaikilta onnistu niin on ihan omasta halusta kiinni... harjoittelua ja hermoja se toki vaatii..

Kyllähän se onnistuu, mutta haastetta siinä on ihan riittämiin kun suurin osa pysäkeistä on jo kiillotettu luistinradoiksi. Esimerkkinä voi toimia vaikka se otaniemen pysäkki jossa ne kolme autoa kolaroi tässä viikko-pari sitten. Siinä pysäkillä alkaa olla jo ihan sama että miten siihen tulee niin vähintään kerran abs-ruksuttaa ja viimeistään pysähtymisvaiheessa auto alkaa liukua paikallaan vasemmalle. Ja se vasta ärsyttävää onkin :mad:

Monesti kun edellä oleva lähtee kaasupohjassa pysäkiltä, niin että lumi pöllyää takana tulevan tuulilasille. Niin itse pääsee ihan pintakaasulla pois siitä pysäkiltä ja täytyy vähän himmata ettei osu toisen perään :lol:

10.12

Vt 346 / 132
Vt 350 / 132

Nf 131 / e27 (vielä 21.00 aikaan)
 
Tähän nyt sen verran että kyllä tuo pysähtyminen onnistuu ilman Abs:n hakkaamista jos vaan haluaa. Samoin pysäkiltä lähtö onnistuu sutimatta, ja vieläpä nopeammin kuin kaasu pohjassa sutien. Jos ei kaikilta onnistu niin on ihan omasta halusta kiinni... harjoittelua ja hermoja se toki vaatii..

Juu, on kyllä ihan kuskista kiinni miten pysäkille tullaan ja lähdetään, joillakin kuskeilla kaasujalka vaan tuntuu olevan yhtä herkässä kuin kesäsäällä! Toki on autoissakin eroja, itse käytän usein linjan v51 lähtöä Hämeenkylästä klo 19.55 ja vuoronvaihto tapahtuu Myyrmäessä, kuskit kehuvat usein tämän scalan (VT 311) ajo-ominaisuuksia mutta lemppaisivat irisbussit jorpakkoon, 51:llä siis on vakkarit irisbus 496 ja 497 sekä scalat 311 ja 313, viidenneksi autoksi lisättiin VT 368 joka tarjoaa omasta mielestäni parhaimman kyydin kyseisellä linjalla. Olen myös sitä mieltä että joidenkin linjojen ruuhka-lähdöissä voitaisiin hyväksyä nykyistä vanhempaa kalustoa, Esim. ruuhka-ajan kaluston iäksi voitaisiin asettaa vmax. 20v.
 
Tähän nyt sen verran että kyllä tuo pysähtyminen onnistuu ilman Abs:n hakkaamista jos vaan haluaa. Samoin pysäkiltä lähtö onnistuu sutimatta, ja vieläpä nopeammin kuin kaasu pohjassa sutien. Jos ei kaikilta onnistu niin on ihan omasta halusta kiinni... harjoittelua ja hermoja se toki vaatii..

Ok, olisi tosiaan kiva kun bussin etuosassa matkustajana istuu, että se Abs- ei hakkaisin aina pysäkille mennessä, ja takana istuessa olisi kiva jos kuskit eivät sudittaisi pysäkiltä lähtiessä, koska se yleensä (en ole varma) johtanee siihen että perä vaappuu puolelta toiselle. Tuntuu nimittäin kurjalta vatsanpohjassa. Eikä pysäkillä mahdu olemaan, kun bussin perä käyttäytyy miten lystää.

Mutta hyviä kuskeja jotka osaavat ajaa talvikeleillä varmasti löytyy, en halua syyllistää ketään. Kyllä varmasti suurin osa tekee parhaansa niillä teillä ja (matalalla)kalustolla ja Nobinankin renkailla.

Muuten, Viikin tiedekeskuksen (?) pysäkillä on aina kun olen kyydissä ollut on bussi jäänyt jumiin, siten että peruuttamatta ei irti pääse.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän se onnistuu, mutta haastetta siinä on ihan riittämiin kun suurin osa pysäkeistä on jo kiillotettu luistinradoiksi. Esimerkkinä voi toimia vaikka se otaniemen pysäkki jossa ne kolme autoa kolaroi tässä viikko-pari sitten. Siinä pysäkillä alkaa olla jo ihan sama että miten siihen tulee niin vähintään kerran abs-ruksuttaa ja viimeistään pysähtymisvaiheessa auto alkaa liukua paikallaan vasemmalle. Ja se vasta ärsyttävää onkin :mad:

Monesti kun edellä oleva lähtee kaasupohjassa pysäkiltä, niin että lumi pöllyää takana tulevan tuulilasille. Niin itse pääsee ihan pintakaasulla pois siitä pysäkiltä ja täytyy vähän himmata ettei osu toisen perään :lol:
Siinäpä se, ne pysäkit on KIILLOITETTU, kuka niitä kiilloittaa? Ne bussikuskit jotka eivät ajattele nenäänsä pidemmälle... ei siellä esim. rekkakuskit käy niitä kiilloittamassa, eikä henkilöautot.. :biggrin:
 
Olispa kaikissa busseissa ajotapaseuranta tyyliin EcoSmart paikannuksella ryyditettynä niin saataisiin kaikki sudittajat ja muutkin kaahailijat kiinni.

On nimittäin aivan erilaista ajoa kun lähden Ventoniemen kaukoliikenteen vuorolle kohti Hämeenlinnaa, heti Kehä-ykkösen jälkeen meno helpottuu. Toki ilmasto-olosuhteet meren läheisyydessä vaikuttavat paljon talvikautena mutta myös katujen kunnossapito jostain kumman syystä tuntuu sisämaassa parempilaatuiselta.

Tällä haluan ennenkaikkea sanoa, että stadissa eli Helsingissä on liikenneolosuhteet tällä hetkellä EDELLEEN varsin kehnot ja joukkoliikenteen ammattilaisille ERITTÄIN haasteelliset. Edes pääkatuja (joissa busseja menee paljon) ei ole saatu kuntoon. "Perunapelto" eli tiukkaan pakkautunut jääpolanne on kiusana monissa paikoissa. Sekä pysähtyminen risteykseen että siitä liikkeelle lähtö ovat "ihanan" hankalia ;)
 
Viimeksi muokattu:
Olispa kaikissa busseissa ajotapaseuranta tyyliin EcoSmart paikannuksella ryyditettynä niin saataisiin kaikki sudittajat ja muutkin kaahailijat kiinni.
Niinpä! Monet vaan luulee että kun näytön sammuttaa niin seuranta loppuu, vaan eipä auta sekään :biggrin: Ihan hyvä laite mielestäni. Kun ei neuvot muuten mene perille niin tähän on tultu :D
 
Tähän nyt sen verran että kyllä tuo pysähtyminen onnistuu ilman Abs:n hakkaamista jos vaan haluaa. Samoin pysäkiltä lähtö onnistuu sutimatta, ja vieläpä nopeammin kuin kaasu pohjassa sutien. Jos ei kaikilta onnistu niin on ihan omasta halusta kiinni... harjoittelua ja hermoja se toki vaatii..

Monesti kun edellä oleva lähtee kaasupohjassa pysäkiltä, niin että lumi pöllyää takana tulevan tuulilasille. Niin itse pääsee ihan pintakaasulla pois siitä pysäkiltä ja täytyy vähän himmata ettei osu toisen perään :lol:

Siinäpä se, ne pysäkit on KIILLOITETTU, kuka niitä kiilloittaa? Ne bussikuskit jotka eivät ajattele nenäänsä pidemmälle... ei siellä esim. rekkakuskit käy niitä kiilloittamassa, eikä henkilöautot.. :biggrin:

Pointti on nimenomaan se, että liukukitka = sivuluisu tai sudittaminen (tms. yhtä hallitsematon tilanne) on AINA heikompi kuin pitävällä pinnalla pysyvän bussin pyörien kitka! Koin tämän itse viimeksi eilen iltaruuhkassa s503:lla.
 
Viimeksi muokattu:
Pointti on nimenomaan se, että liukukitka = sivuluisu tai sudittaminen (tms. yhtä hallitsematon tilanne) on AINA heikompi kuin ajolinjalla pysyvän bussin pyörien kitka!

Miten tämän itsestään selvän asian saisi kaikkien kuljettajien korvienväliin (ja sitä kautta oikeaan jalkaan)?

Nimimerkillä yritetty on. Hyviä keinoja/tapoja vastaan otetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös