Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Minusta oli hyvin toimittu, että kuljettaja sai ovet korjattua ja matka jatkui. Olin itse samassa kyydissä ja istuin takana ja näin kaiken. Myös omalla käytökselläsi voit vaikuttaa siihen miten joukkoliikenne toimii.
Mitä tässä tilanteessa sitten olisi matkustajan käytöksessä pitänyt muuttaa? (Ellei tästä sitten sensuroitu jotain...) Ei nyt kyllä todellakaan ollut hyvin toimittu, jos auton puutteista aletaan syyttää matkustajia. Lastenvaununappi on siellä auton seinässä sitä varten, että sitä käytetään.
 
Esimerkkinä voi toimia vaikka se otaniemen pysäkki jossa ne kolme autoa kolaroi tässä viikko-pari sitten. Siinä pysäkillä alkaa olla jo ihan sama että miten siihen tulee niin vähintään kerran abs-ruksuttaa ja viimeistään pysähtymisvaiheessa auto alkaa liukua paikallaan vasemmalle

Kyllä siihen pystyy yhä pysähtymään nätisti, kunhan pysähtyy joko pysäkin alku- tai loppupäähän. Käyttää pelisilmää sen mukaan onko muita busseja tulossa ja onko itsellä tarve saada kaikki ovet jalkakäytävän kohdalle. Se pysäkin puoliväli on kiitettävästi Jokeri-bussien kiillottama. Jaa mutta nythän joku varmaan älähtää tästäkin. Joka tapauksessa se kolari oli kyllä aivan älytön ja kertoo lähinnä siitä, että on olevinaan niin kiire.
 
Minusta oli hyvin toimittu, että kuljettaja sai ovet korjattua ja matka jatkui. Olin itse samassa kyydissä ja istuin takana ja näin kaiken. Myös omalla käytökselläsi voit vaikuttaa siihen miten joukkoliikenne toimii.

No jos kerran näit kaiken, niin kerropa sitten, mikä mun käytöksessäni oikeutti kuljettajalta vaimolleni piruilemisen, kun en ollut millään tavalla provosoiva tai aggressiivinen vaan korkeintaan hämmästelin ääneen vaimolle, että miksi just meille aina käy tällaista? Kuten TEP70 sanoi, se nappi on seinässä siksi, että sitä käytetään. Kerran aikaisemmin vaimo todisti, miten eräs vaunujen kanssa matkustanut meinasi jäädä pysäkille, kun ei kyseistä nappia painanut ja sai sitten kuskilta kirosanojen saattelemana kuulla, että kyllä sitä nappiakin saa käyttää. :roll:


EDIT: Hups, kyseessä ei ollutkaan e21, vaan s324, sillä e21 olisi jatkanut Serenaan siinä, missä meidän bussimme jäi Kalajärvelle, sinne päiväkodin vieressä olevalle päättärille. :oops: Auto oli kuitenkin NF #490.

Oli miten oli, asiasta lähti äsken palautetta HSL:lle.
 
Viimeksi muokattu:
Vaimo oli menossa vaunujen kanssa keskiovesta ja painoi tietysti sitä sinistä nappia, joka on ovien vieressä, sillä seurauksella, että nappi jäi pohjaan ja kuski sai Leathermanilla kaivaa sen esiin, jotta takaovet saatiin kiinni ja bussi liikkeelle.

Itselle myös käynyt tuo sama kun olin Jokerilla viime talvena. Joku oli painanut nappia ja lähdin itäkeskuksesta liikkeelle, ja ihmettelin kun saa tapella ovien kanssa. No sitten autossa oli suht paljon väkeä ja huutelin sitten sinne taakse, että jos viitsisivät siirtyä pois stop-nappien viereltä kun joku ihan selvästi painaa sitä kokoaika ja kävin vielä itse tarkastamassa että kukaan tai mikään ei koske mihinkään lastenvaununappiin :biggrin: ei siis edes seinässä oleviin kun oli kahdet vaunut kyydissä. Keksin sitten kikan, jolla autolla pääsi liikkeelle ennekuin stop-hälytys tuli, mutta en muista kirveelläkään miten se meni. Jotenkin oven sulkemisen jälkeen piti tietyssä kohdassa painaa kaasua jotta auto lähti liikkeelle ja heti sen jälkeen kuului "pingpangpong" ääni.

Westendinasemalla sitten tuli vasta mieleen se ulkonappi ja sehän oli jäänyt pohjaan. Itse sain sen ulos sieltä kun vähän löysäsin sen napin ulkosyrjällä olevaa "rengasta" joka on siis ihan vaan kierteellä siinä. Ensimmäisen kerran joku painoi sen jo siinä Westendinasemalla uudestaan pohjaan, niin jätin sen renkulan sitten löysälle siitä, niin että nappi toimi oikein. Pohjaan jääminenhän johtuu siitä kun vesi menee sinne napin ja sen ympärysrenkaan väliin, se nappi kun on hölmösti semmoinen T:n muotoinen. Kun se on vähän löysällä niin vesi jopa valuu ulos sieltä, tai vaihtoehtoisesti kun sen löysää niin se jää murtuu sieltä.

---------- Viesti lisätty kello 12:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:40 ----------

13.12

Äsken turun moottoritiellä helsinkiin päin meni TTS 1, 8 tai 9 (Lahti 402) hinurin perässä ja tästä oli teipit hävinnyt? Perässä ajoi kuitenkin Vt 517 tuulilasi hajonneena. Vaikka tuskin näillä mitään yhteyttä on
 
13.12. VT 385 / 732 hätävilkut päällä Havukoskella pysäkillä noin kello 18.30
14.12. NF 693? / 550 noin klo 8.16 Huopalahdesta WE:iin mittaristossa paloi varoitusvalo ja jatkuva Pling kilinä, siitä huolimatta matkaa kuitenkin tehtiin
 
14.12. NF 693? / 550 noin klo 8.16 Huopalahdesta WE:iin mittaristossa paloi varoitusvalo ja jatkuva Pling kilinä, siitä huolimatta matkaa kuitenkin tehtiin

Ajoin eilen itse tuolla samalla autolla, ja siinä paloi se huutomerkki, ja ping ääni kuului, mutta ei autossa kuitenkaan ole mitään selvää vikaa. Jarrupaineet on kunnossa, jousissa on ilmaa, lataus on kunnossa jne. eikä mittaristossa pala muita valoja.. :biggrin: Se on vaan vanha sähkövikaileva Volvo 8700 :biggrin:
 
Tuo volvon varoitusääni dingdingding on itselleni tuttu jo lapsuudesta, kun tokaluokkalaisena matkustin HKL:n 86-sarjan torni-volvoilla. Jos Nobina sai viimeiset City L:nsä vuonna 2005, voidaan tuosta laskea, että melkein parikymmentä vuotta on sama dingding-kilinä volvon busseissa kuulunut varoitusäänenä. :D
 
14.12

360/ HelB 9830 (Volvo Carrus City M)
h52/ HelB 1102 (Scania Scala)
 
Viimeksi muokattu:
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös