Havaintoja HSL-alueelta - maaliskuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Kovasti aiempaa valkeammaksi tai ainakin vähemmän pinkiksi oli muuttunut Anna-lehden sponsoroima Helb#276, joka eilen tuli vastaan linjalla 53. Koska on teippaus vaihdettu?
 
9.3.2010

e21 / NF 75 (Volvo B10BLE/Carrus City L, Espoon auton värit)

Jäähdyttimen tuuletin (?) piti hirrrveää älämölöä koko matkan Leppävaarasta Niipperiin. Vastaavaa ilmiötä olen havainnut useissa B10BLE-Volvoissa varsinkin kesäisin. Osaisko joku bussia työkseen ajava valottaa, mikä moista saa aikaan?
 
Ehkäpä jäähdytysnesteen lämpötilaa tarkkaileva termostaatti on viallinen, ja kuvittelee että moottorin lämmöt ovat korkealla, tai sitten ne ovat korkealla, jos vaikka jäähdyttimen kenno on tukossa.
 
9.3.2010

e21 / NF 75 (Volvo B10BLE/Carrus City L, Espoon auton värit)

Jäähdyttimen tuuletin (?) piti hirrrveää älämölöä koko matkan Leppävaarasta Niipperiin. Vastaavaa ilmiötä olen havainnut useissa B10BLE-Volvoissa varsinkin kesäisin.
Sama juttu melkein aina HelBin B10BLE:eissäkin, talvellakin. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Ehkäpä jäähdytysnesteen lämpötilaa tarkkaileva termostaatti on viallinen, ja kuvittelee että moottorin lämmöt ovat korkealla, tai sitten ne ovat korkealla, jos vaikka jäähdyttimen kenno on tukossa.
Tottahan toki tuuletin mylvii, kun se yrittää viilentää jäähdyttäjän kennoa, jota ei tietenkään ole koko talvena pesty!

---------- Viesti lisätty kello 18:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:18 ----------

10.3.

613K / NF 193
Voi semafoori, että oli rivon näköinen Ikarus, josta puuttui keulasta kaikki osat ns. puskurin alapuolelta ja puskuristakin vasen kulma! Tokihan ulkoasu oli muutenkin Nobinan tapaan raihnainen ja ryppyinen. Miten kehtaavatkin Nobinassa laittaa linjalle tuon näköisen laitteen?
 
613K / NF 193
Voi semafoori, että oli rivon näköinen Ikarus, josta puuttui keulasta kaikki osat ns. puskurin alapuolelta ja puskuristakin vasen kulma! Tokihan ulkoasu oli muutenkin Nobinan tapaan raihnainen ja ryppyinen. Miten kehtaavatkin Nobinassa laittaa linjalle tuon näköisen laitteen?

Kenties siksi, että se sattui käynnistymään ja kulkemaan (lue: sutimaan) eteenpäin? :)
 
11.3

h79= Helb 11 (Scania N94 Lahti 402)
h57= Helb 918 (Volvo 8700LE) 9820 & 9817 (Volvo Carrus city U)
 
12.3.2010 Helsinki:

h65A: Helb 9935 (Helmitön Ikarus)

Lisäksi NF 707 syttyi ihan vieressäni ilmeisesti palamaan! Hakaniemessä bussin takaosasta alkoi tulla tummaa savua oikein urakalla, ja kuski onneksi huomasi sen (tai joku pysäkillä huomautti). Matkustajat komennettiin pikavauhdilla pihalle ja kuljettaja sammutti (siis käänsi virta-avainta) moottorin. Savunmuodostus vähitellen lakkasi, joten palonalku lienee sammunut. Perästä nousi yhä voimakas kuumuus. 10 min myöhemmin auto ohitti oman kulkuneuvoni siirtokilvin, joten jollain keinolla se saatiin vielä turvallisesti (?) liikkeelle.
 
Lisäksi NF 707 syttyi ihan vieressäni ilmeisesti palamaan!
Savunmuodostus vähitellen lakkasi, joten palonalku lienee sammunut. Perästä nousi yhä voimakas kuumuus.

Nobina 707 on sen verran uusi bussi, että siinä on automaattinen palonsammutusjärjestelmä moottori- ja lisälämmitintiloissa. Sammutuslaitteisto laukeaa jos moottoritilan lämpötila nousee riittävän korkeaksi. Nämä automaattiset sammutuslaitteistot ovat ymmärtääkseni varsin tehokkaita sammuttamaan monet moottori- tai lisälämmitintilassa alkaneista tulipaloista.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös