Havaintoja HSL-alueelta - maaliskuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
10.3.

613K / NF 193
Voi semafoori, että oli rivon näköinen Ikarus, josta puuttui keulasta kaikki osat ns. puskurin alapuolelta ja puskuristakin vasen kulma! Tokihan ulkoasu oli muutenkin Nobinan tapaan raihnainen ja ryppyinen. Miten kehtaavatkin Nobinassa laittaa linjalle tuon näköisen laitteen?
16.3.
Tänään ko. ilmestys oli linjalla 731 edelleen samassa jamassa. Kamera tuli ulos laukusta ja ohimennen otti myös kuvan. Kun diafilmille kuvaa, niin todennäköisimmin kuva säilyy jälkipolville todisteena Nobina Qualitysta. :)
Laitonpa vehkeestä palautetta HSL:lle sekä myös itse Nobinallekin.
 
12.3.2010 Helsinki:
Lisäksi NF 707 syttyi ihan vieressäni ilmeisesti palamaan! Hakaniemessä bussin takaosasta alkoi tulla tummaa savua oikein urakalla, ja kuski onneksi huomasi sen (tai joku pysäkillä huomautti). Matkustajat komennettiin pikavauhdilla pihalle ja kuljettaja sammutti (siis käänsi virta-avainta) moottorin. Savunmuodostus vähitellen lakkasi, joten palonalku lienee sammunut. Perästä nousi yhä voimakas kuumuus. 10 min myöhemmin auto ohitti oman kulkuneuvoni siirtokilvin, joten jollain keinolla se saatiin vielä turvallisesti (?) liikkeelle.

Nobina 707 on sen verran uusi bussi, että siinä on automaattinen palonsammutusjärjestelmä moottori- ja lisälämmitintiloissa. Sammutuslaitteisto laukeaa jos moottoritilan lämpötila nousee riittävän korkeaksi. Nämä automaattiset sammutuslaitteistot ovat ymmärtääkseni varsin tehokkaita sammuttamaan monet moottori- tai lisälämmitintilassa alkaneista tulipaloista.

Tämä tuli kuitenkin jo 13.3 n. 11.00 aikaan lahdentiellä vastaan linjalla 731

16.3

NF 19 / 741 n. 12.20 ja 741k vielä n. 18.00
 
17.3.2010 Helsinki

Helb 9604 linjalla h21V kulkee ovivian kanssa. Ei siinä vielä mitään erikoista, eikä Helbillä edes kovin harvinaista, mutta auto on ainakin kaksi päivää kulkenut niin, että matkustajat sulkevat takimmaisen oven käsikytkimellä huoltoluukun takaa :eek:. Ilmeisesti 16.3. auto olisi jäänyt matkan varrelle, ja kuljettaja tai neuvokas matkustaja oli pakkosulkenut oven. No 17.3. tieto oli levinnyt jo niin hyvin, että aina kun takaovea lähin matkustaja jäi pois, ohjeisti hän seuraavaksi lähimmän matkustajan kuinka ovi suljetaan :lol:. Oli hauska seurata, kun iästä riippumatta matkustajat tutkivat luukun taakse, ja spekuloitiin yhdessä, että "se on tuo punainen tuossa...". Tilanne lisäsi kummasti sosiaalista kanssakäymistä ja veti suunpielet virneeseen, vaikka vähän arvelluttavaahan tuo pohjimmiltaan on.
 
Vantaa 18.3.2010:

VT 339 (Facelift-Ikarus) / v54 :(
NF 420 (Volvo City L) / 532

Havainnoitsija sanoi:
17.3.2010

VT 364 (Volvo Carrus City L) / v54
Oli myös v52:lla aamuruuhkassa.

Sinne sen normaalisti pitäisi kiertää, kun kyseessä oli aamun ensimmäinen lähtö Mikkolasta. Joskus nämä "hihasta ravistetut" autot saattavat kiertää eri tavallakin, tavoitteena lienee saada oikea kalusto oikeaan vuoroon tms.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös