- Liittynyt
- 19 Elokuu 2021
- Viestit
- 75
5.9
Nf 923 / 71
Nf 923 / 71
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Niinhän se voi vähän olla. Ite en vaan usko että kyseisille autoille on enää hirveesti käyttöä viimeisten Bydien saavuttua. Veikkaan että n. 5-10 autoa saattaa jäädä ajoon vara-autoiksi, muut lähtee.
Totta. Olisi vaan mielenkiintoista, jos joku tutkisi, onko oikeasti uudet autot tärkeämpi tekijä joukkoliikenteen käyttöön siirtymisessä kuin esimerkiksi nopeus ja vuoroväli.
Tuota voisi tutkia vielä paremmin Itä-Vantaalla ja Itä-Helsingissä kun Ojangon varikolle tulee uudet bussit joskus ensi vuonna nykyisten rotiskojen tilalle. Silloin linjat eivät muutu ja liikennöitsijä pysyy samana joten ainoa havaittava ero pitäisi olla uudet bussit. Matkustajat ovat varmasti myös ehtineet tottua vanhoihin busseihin niin ei myöskään tule sellaista että jotkut välttelevät uusia linjoja koska eivät vielä tunne niitä hyvin.
Täytyy kyllä sanoa että ne Helbin ns. "rotiskot" ovat ikäisekseen yllättävän hyvässä kunnossa, ainakin ne vanhat Scalat. Volvoista ja ex. tamperelaisista en osaa sanoa, kun en oo niillä kulkenut, mut ne Helbin vanhat Scalat, jotka ovat nyt seikailleet ympäri Suomea, niin ovat kyllä harvinaisen hyvässä kunnossa ikäänsä nähden ja niistä on ainakin pidetty hyvin huolta. Hyvää työtä Koivisto! suurin osa niistä ainakin vaikuttaa olevan priimakunnossa, jolloin niillä on oikein mukava matkustaa, vaikka sisätilan hajusta voi jo kieltämättä päätellä että takana on runsaasti kilometrejä (ite pidän kyseistä hajua ihan miellyttävänä). Kuljettajien mielipiteitä en ole nyt jaksanut kysellä koronasyistä johtuen (ja kun etuoven takana ei saa edelleenkään istua), mut uskoisin että kuljettajatkin tykkää...
Ei varmasti ole, mutta HSL ajatteleekin lähinnä päästöjä tiukoissa (esim. Tukholmaa tiukemmissa) kalustovaatimuksissaan. Uusien bussien valmistuksen päästöt taas jäävät Puolaan, Unkariin tai parhaimmillaan EU:n ulkopuolelle Kiinaan, joten niistä ei välitetä. Tukholmassa taas panostetaan enemmän matkustusmukavuuteen, kuten pehmopenkkeihin, ja myös huollon taso on HSL-aluetta korkeampi. Luultavasti suurin osa tavallisista matkustajista valitsee ennemmin (helteen ulkopuolella) hyväkuntoisen OmniLinkin pehmeillä penkeillä kuin upouuden BYDin. Ja HSL:hän on kaiken lisäksi kieltänyt korkeaselkänojaiset istuimet uusista busseista, mikä on naurettavaa.Totta. Olisi vaan mielenkiintoista, jos joku tutkisi, onko oikeasti uudet autot tärkeämpi tekijä joukkoliikenteen käyttöön siirtymisessä kuin esimerkiksi nopeus ja vuoroväli.
Jälkimmäinen voi olla totta mutta itse Tukholmassa käyneenä en ole törmännyt yhteenkään pehmopenkkiautoon. Siellä on samoja täysmatalia busseja kuin vaikkapa Hampurissa ja paikkamäärät todella pienet vrt. HSL alueeseenTukholmassa taas panostetaan enemmän matkustusmukavuuteen, kuten pehmopenkkeihin, ja myös huollon taso on HSL-aluetta korkeampi.
Ei varmasti ole, mutta HSL ajatteleekin lähinnä päästöjä tiukoissa (esim. Tukholmaa tiukemmissa) kalustovaatimuksissaan. Uusien bussien valmistuksen päästöt taas jäävät Puolaan, Unkariin tai parhaimmillaan EU:n ulkopuolelle Kiinaan, joten niistä ei välitetä. Tukholmassa taas panostetaan enemmän matkustusmukavuuteen, kuten pehmopenkkeihin, ja myös huollon taso on HSL-aluetta korkeampi. Luultavasti suurin osa tavallisista matkustajista valitsee ennemmin (helteen ulkopuolella) hyväkuntoisen OmniLinkin pehmeillä penkeillä kuin upouuden BYDin. Ja HSL:hän on kaiken lisäksi kieltänyt korkeaselkänojaiset istuimet uusista busseista, mikä on naurettavaa.
Jälkimmäinen voi olla totta mutta itse Tukholmassa käyneenä en ole törmännyt yhteenkään pehmopenkkiautoon. Siellä on samoja täysmatalia busseja kuin vaikkapa Hampurissa ja paikkamäärät todella pienet vrt. HSL alueeseen
Näin on; tosin verhot on jostakin syystä poistettu monista busseista. Kantakaupunkilinjoilla on kalustona alle 300 bussia ja muilla linjoilla moninkertainen määrä, joten suurimmassa osassa SL-liikenteen kalustosta on korkeaselkänojaiset penkit. Osa (melko pieni) kantakaupunkilinjojen ulkopuolisestakin kalustosta on täysmatalaa, ja niistä osassa on korkeaselkänojaiset istuimet ja osassa ei. Toisaalta taas joillakin kantakaupunkilinjoilla kuten 77:llä käytetään pääosin seutuvarusteisia busseja.Lähiölinjoilla on yleensä pehmeät korkeaselkänojaiset penkit, lukuvalot ja verhot ja low entry -bussit, kantakaupunkilinjoilla taas täysmatalat suhteellisen pienellä penkkimäärällä ja penkit pehmeitä matalaselkänojaisia.
7.9.
HelB 627 / 724 (JIJ-296 Volvo 8700LE 4x2)