Havaintoja HSL-alueelta - syyskuu 2021

Niinhän se voi vähän olla. Ite en vaan usko että kyseisille autoille on enää hirveesti käyttöä viimeisten Bydien saavuttua. Veikkaan että n. 5-10 autoa saattaa jäädä ajoon vara-autoiksi, muut lähtee.

Totta. Olisi vaan mielenkiintoista, jos joku tutkisi, onko oikeasti uudet autot tärkeämpi tekijä joukkoliikenteen käyttöön siirtymisessä kuin esimerkiksi nopeus ja vuoroväli.
 
Totta. Olisi vaan mielenkiintoista, jos joku tutkisi, onko oikeasti uudet autot tärkeämpi tekijä joukkoliikenteen käyttöön siirtymisessä kuin esimerkiksi nopeus ja vuoroväli.

Tuota voisi tutkia vielä paremmin Itä-Vantaalla ja Itä-Helsingissä kun Ojangon varikolle tulee uudet bussit joskus ensi vuonna nykyisten rotiskojen tilalle. Silloin linjat eivät muutu ja liikennöitsijä pysyy samana joten ainoa havaittava ero pitäisi olla uudet bussit. Matkustajat ovat varmasti myös ehtineet tottua vanhoihin busseihin niin ei myöskään tule sellaista että jotkut välttelevät uusia linjoja koska eivät vielä tunne niitä hyvin.
 
Tuota voisi tutkia vielä paremmin Itä-Vantaalla ja Itä-Helsingissä kun Ojangon varikolle tulee uudet bussit joskus ensi vuonna nykyisten rotiskojen tilalle. Silloin linjat eivät muutu ja liikennöitsijä pysyy samana joten ainoa havaittava ero pitäisi olla uudet bussit. Matkustajat ovat varmasti myös ehtineet tottua vanhoihin busseihin niin ei myöskään tule sellaista että jotkut välttelevät uusia linjoja koska eivät vielä tunne niitä hyvin.

Täytyy kyllä sanoa että ne Helbin ns. "rotiskot" ovat ikäisekseen yllättävän hyvässä kunnossa, ainakin ne vanhat Scalat. Volvoista ja ex. tamperelaisista en osaa sanoa, kun en oo niillä kulkenut, mut ne Helbin vanhat Scalat, jotka ovat nyt seikailleet ympäri Suomea, niin ovat kyllä harvinaisen hyvässä kunnossa ikäänsä nähden ja niistä on ainakin pidetty hyvin huolta. Hyvää työtä Koivisto! suurin osa niistä ainakin vaikuttaa olevan priimakunnossa, jolloin niillä on oikein mukava matkustaa, vaikka sisätilan hajusta voi jo kieltämättä päätellä että takana on runsaasti kilometrejä (ite pidän kyseistä hajua ihan miellyttävänä). Kuljettajien mielipiteitä en ole nyt jaksanut kysellä koronasyistä johtuen (ja kun etuoven takana ei saa edelleenkään istua), mut uskoisin että kuljettajatkin tykkää... :)
 
Täytyy kyllä sanoa että ne Helbin ns. "rotiskot" ovat ikäisekseen yllättävän hyvässä kunnossa, ainakin ne vanhat Scalat. Volvoista ja ex. tamperelaisista en osaa sanoa, kun en oo niillä kulkenut, mut ne Helbin vanhat Scalat, jotka ovat nyt seikailleet ympäri Suomea, niin ovat kyllä harvinaisen hyvässä kunnossa ikäänsä nähden ja niistä on ainakin pidetty hyvin huolta. Hyvää työtä Koivisto! suurin osa niistä ainakin vaikuttaa olevan priimakunnossa, jolloin niillä on oikein mukava matkustaa, vaikka sisätilan hajusta voi jo kieltämättä päätellä että takana on runsaasti kilometrejä (ite pidän kyseistä hajua ihan miellyttävänä). Kuljettajien mielipiteitä en ole nyt jaksanut kysellä koronasyistä johtuen (ja kun etuoven takana ei saa edelleenkään istua), mut uskoisin että kuljettajatkin tykkää... :)

Itse en ole matkustanut Scaloilla mutta jos ne ovat samassa kunnossa kuin 550:lla kulkevat niin mukava kuulla. Mainitsemiasi Volvoja näkyy paljon Itäkeskuksen liityntälinjoilla ja juuri ne ovat minusta huonoja. Sisätilat ovat siedettävässä kunnossa vaikka eivät yhtä hyvässä kuin muissa HSL-alueen busseissa, mutta tämä on ymmärrettävää kun ottaa huomioon niiden iän. Melu ja tärinä ovat mielestäni suurimmat ongelmat. Kun bussi seisoo pysäkillä tai liikennevaloissa tyhjäkäynnillä se tärisee ihan mahdottoman paljon. Ainoa hyöty mitä siitä on ollut minulle oli kevyt hieronta/hölskytys kun käteni oli hieman kipeä rokotuksesta. Muuten se vain ärsyttää ja aiheuttaa päänsärkyä.
 
Totta. Olisi vaan mielenkiintoista, jos joku tutkisi, onko oikeasti uudet autot tärkeämpi tekijä joukkoliikenteen käyttöön siirtymisessä kuin esimerkiksi nopeus ja vuoroväli.
Ei varmasti ole, mutta HSL ajatteleekin lähinnä päästöjä tiukoissa (esim. Tukholmaa tiukemmissa) kalustovaatimuksissaan. Uusien bussien valmistuksen päästöt taas jäävät Puolaan, Unkariin tai parhaimmillaan EU:n ulkopuolelle Kiinaan, joten niistä ei välitetä. Tukholmassa taas panostetaan enemmän matkustusmukavuuteen, kuten pehmopenkkeihin, ja myös huollon taso on HSL-aluetta korkeampi. Luultavasti suurin osa tavallisista matkustajista valitsee ennemmin (helteen ulkopuolella) hyväkuntoisen OmniLinkin pehmeillä penkeillä kuin upouuden BYDin. Ja HSL:hän on kaiken lisäksi kieltänyt korkeaselkänojaiset istuimet uusista busseista, mikä on naurettavaa.
 
Tukholmassa taas panostetaan enemmän matkustusmukavuuteen, kuten pehmopenkkeihin, ja myös huollon taso on HSL-aluetta korkeampi.
Jälkimmäinen voi olla totta mutta itse Tukholmassa käyneenä en ole törmännyt yhteenkään pehmopenkkiautoon. Siellä on samoja täysmatalia busseja kuin vaikkapa Hampurissa ja paikkamäärät todella pienet vrt. HSL alueeseen
 
Ei varmasti ole, mutta HSL ajatteleekin lähinnä päästöjä tiukoissa (esim. Tukholmaa tiukemmissa) kalustovaatimuksissaan. Uusien bussien valmistuksen päästöt taas jäävät Puolaan, Unkariin tai parhaimmillaan EU:n ulkopuolelle Kiinaan, joten niistä ei välitetä. Tukholmassa taas panostetaan enemmän matkustusmukavuuteen, kuten pehmopenkkeihin, ja myös huollon taso on HSL-aluetta korkeampi. Luultavasti suurin osa tavallisista matkustajista valitsee ennemmin (helteen ulkopuolella) hyväkuntoisen OmniLinkin pehmeillä penkeillä kuin upouuden BYDin. Ja HSL:hän on kaiken lisäksi kieltänyt korkeaselkänojaiset istuimet uusista busseista, mikä on naurettavaa.

Minäkin uskoisin, että itse kalustossa paljon tärkeämpää on pehmeät penkit. Olen jopa matkustanut sellaisten henkilöiden seurassa, jotka ovat luonnehtineet vanhaa pehmeäpenkkistä bussia uudeksi penkkien takia, mikä on erityisen huvittavaa, kun miettii, että uusi kalusto nimenomaan ei saa olla pehmeäpenkkistä vaan sitä huononnetaan väkisin.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:24 ----------

Jälkimmäinen voi olla totta mutta itse Tukholmassa käyneenä en ole törmännyt yhteenkään pehmopenkkiautoon. Siellä on samoja täysmatalia busseja kuin vaikkapa Hampurissa ja paikkamäärät todella pienet vrt. HSL alueeseen

Lähiölinjoilla on yleensä pehmeät korkeaselkänojaiset penkit, lukuvalot ja verhot ja low entry -bussit, kantakaupunkilinjoilla taas täysmatalat suhteellisen pienellä penkkimäärällä ja penkit pehmeitä matalaselkänojaisia.
 
On käsittämätöntä, ettei Nobina saa kilvityksiään kuntoon. Odottelin Laivurinkadulla Eiran sairaalan pysäkillä 30:tä pohjoiseen päin. Eiraan meni neljä niveltä, kaksi ilman kilvitystä, lienevät olleet aloittavia ruuhkavuoroja. Kun lopullta ensimmäinen bussi saapui ja selvästi myöhässä niin ylhäällä luki 20 Eira, pahvilapussa 30. Onneksi osoittautui 30:ksi. Sisällä ei mitään pysäkki-infoa, ei kuulutuksia, ainoastaan kello toimi. Hyvä puoli oli, ettei myöskään maskipakosta jankutettu!
 
6.9.
HelB 627 / 624 (Volvo 8700LE 4x2)
HelB 947 / 571 (Volvo 8700LE 4x2)
HelB 1202 / 736 (Volvo 7700 4x2)
 
Viimeksi muokattu:
Lähiölinjoilla on yleensä pehmeät korkeaselkänojaiset penkit, lukuvalot ja verhot ja low entry -bussit, kantakaupunkilinjoilla taas täysmatalat suhteellisen pienellä penkkimäärällä ja penkit pehmeitä matalaselkänojaisia.
Näin on; tosin verhot on jostakin syystä poistettu monista busseista. Kantakaupunkilinjoilla on kalustona alle 300 bussia ja muilla linjoilla moninkertainen määrä, joten suurimmassa osassa SL-liikenteen kalustosta on korkeaselkänojaiset penkit. Osa (melko pieni) kantakaupunkilinjojen ulkopuolisestakin kalustosta on täysmatalaa, ja niistä osassa on korkeaselkänojaiset istuimet ja osassa ei. Toisaalta taas joillakin kantakaupunkilinjoilla kuten 77:llä käytetään pääosin seutuvarusteisia busseja.
 
Takaisin
Ylös