Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2015

26.1.

HelB 907 riisuttu Rimowan kokomainoksista ja on nyt HelBin väreissä.

PL 630 / h52
 
Tuolta h77:n ruuhkavuoroista tosiaan pantiin vuodenvaihteessa 300-sarjan Ikarukset pois, ja tilalla on nyt ihan vakituisesti näitä Lahti 402:sia. (Tai ainakin oli vielä, kun lomalle lähdin.)

Ovatko kalustovaatimusten mukaisia? Kuukankorven sivulta http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/hslsopimukset.html löytyvät kalustovaatimukset.

En ole julkisten hankintojen ekspertti minäkään, mutta voiko asiaan vaikuttaa se, että ennen vuodenvaihdetta ajettiin tarjottua uudemmalla kalustolla? Lasketaanko niitä keski-ikiä "pitkittäin" vai "poikittain" vai sekä-että?

Koska keskustelun otsikko alkaa sanalla havaintoja, niin otettakoon tuo kommenttini ihan vain havaintona eikä kilpailutuspoliittisena kannanottona. :)
 
Ovatko kalustovaatimusten mukaisia? Kuukankorven sivulta http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/hslsopimukset.html löytyvät kalustovaatimukset.

Jos tällä hetkellä mentäisiin tarjouksen mukaisella kalustolla, linjoilla 75 ja 77 liikennöisi 8 x 01-Scania L94/Ikarus E94 (19,812%), 9 x 12-EEV-teli (71,341%), 2 x 07-Volvo B12BLE/8700LE -teli (6,818%) ja 1 x 00-Scania L94/Ikarus E94 -teli (2,027%).

Onhan toki niin, että noita 2001-Ikaruksia ei talossa enää edes ole kuin pari kappaletta. Mutta sopiiko todella niin, että ruuhkissa ajetaan sinne tarjottujen vm. 2001 autojen sijaan vm. 2000 autoilla, vai onko sitä sitten tasapainotettu niin, että muissa ruuhkavuoroissa ajetaan vastaavasti tarjottua uudemmilla autoilla? En ole julkisten hankintojen ekspertti.

Ei liikenteessä käytettävien autojen tarvitse olla juuri niitä tarjottuja, kunhan ne vain ovat kalustopisteiltään vähintään tarjotun kaluston mukaisia ja täyttävät keski- ja maksimi-ikävaatimukset. Tuossa kohteessa valtaosa suoritteesta ajetaan uudehkoilla teli-Scaloilla (ja olisiko uusi Euro 6 -Volvokin kotiutunut linjoille 75 ja 77), joten ruuhkavuoroissa voi aivan hyvin käyttää muutamaa 15-vuotiasta autoa keski-ikävaatimuksen ylittymättä.
 
Veolian autossa #335 oli "aavistuksen" kuumat oltavat koipien osalta takapenkillä, kun patterista puuttui suojakotelo. Viimeisen penkkirivin edestä alkavien penkkirivien kohdalla suojakotelo oli sentään vielä jäljellä. Alla pari kuvaa lämmitysputkesta.

Auto oli tänään linjalla s734 ja ainakin Rautatientorilta klo 19.30 lähteneellä vuorolla.

--

WP_20150126_20_03_50_Pro.jpg

--

WP_20150126_20_03_54_Pro.jpg
 
Veolian autossa #335 oli "aavistuksen" kuumat oltavat koipien osalta takapenkillä, kun patterista puuttui suojakotelo. Viimeisen penkkirivin edestä alkavien penkkirivien kohdalla suojakotelo oli sentään vielä jäljellä. Alla pari kuvaa lämmitysputkesta.

Auto oli tänään linjalla s734 ja ainakin Rautatientorilta klo 19.30 lähteneellä vuorolla.

--

Näytä liitetiedosto 2290

--

Näytä liitetiedosto 2291
Sama juttu jossakin HelBin 200-sarjan ScaLassa. Kerran istuin ihan rauhassa, kunnes tajusin, että jokin polttaa nilkkaa housujen läpi.. No, katsoin, ja siellä odotti täysin kuvaa vastaava näky, suojusta ei näkynyt lähimaillakaan.
 
Sama juttu jossakin HelBin 200-sarjan ScaLassa. Kerran istuin ihan rauhassa, kunnes tajusin, että jokin polttaa nilkkaa housujen läpi.. No, katsoin, ja siellä odotti täysin kuvaa vastaava näky, suojusta ei näkynyt lähimaillakaan.

Tuo oli oikeasti sen verran kuuma putki, että muun muassa Hagiksen S-Marketista ostamani elintarvikkeet olivat kotiin tullessani lämpöisiä, samoin kuin toki nilkkanikin. Noin niin kuin yleisellä tasolla, voiko tällaisista saada korvauksia? Ei minua kiinnosta pahoittelut, eikä se selitys, että "pyrimme panostamaan jatkossa palveluun entistä paremmin". Ennen kaikkea minua kiinnostaa se, että kaluston pitää todellakin olla tilaajan edellyttämässä kunnossa. Nythän näin ei ilmiselvästi ole. Korvauksilla tarkoitan nimenomaisesti HSL:ää, en itseäni.

(EDIT: korjattu pari typoa)
 
Viimeksi muokattu:
Tuo oli oikeasti sen verran kuuma putki, että muun muassa Hagiksen S-Marketista ostamani elintarvikkeet olivat kotiin tullessani lämpöisiä, samoin kuin toki nilkkanikin. Noin niin kuin yleisellä tasolla, voiko tällaisista saada korvauksia? Ei minua kiinnosta pahoittelut tai se selitykset, eikä se että "pyrimme panostamaan jatkossa palveluun entistä paremmin". Ennen kaikkea minua kiinnostaa se, että kaluston pitää todellakin olla tilaajan edellyttämässä kunnossa. Nythän näin ei ilmiselvästi ole. Korvauksilla tarkoitan nimenomaisesti HSL:ää, en itseäni.

Ei pitäisi missään nimessä olla tuossa kunnossa. Teen bussiliikenteen laadunvalvontaa Taloustutkimus Oy:ssä, ja meille ei ole erityistä sääntöä noille pattereille, että jää monelta varmasti huomaamatta kun tarkistavat autoja. Itse kyllä merkkaisin sen vaaralliseksi poikkeamaksi lattiatasolla. Tietenkin jokainen bussifirma on itse vastuussa autoistaan, mutta palautetta voi antaa HSL:lle, joka sitten käsittelee sen jatkotoimenpiteitä varten.
 
Takaisin
Ylös