Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2022

Oliko autossa vielä Helb-tekstit ja numero 411 esillä? jos oli niin mielenkiintoista nähdä mitä sille tapahtuu sinä päivänä kun Helb on hankkinut runsaasti uusia autoja ja päässyt jo numeroon 411, eli samaan numeroon kuin missä toi Ikarus on ollut. Toki tähän on vielä sen verran aikaa ennen kuin Helb pääsee numeroimaan uutta kalustoaan 400-sarjaan ja 411:aan, kesällä pääsee ilmeisesti vasta 90:n rajoille uskoisin… 🤔

Haastemies varmaan käy vaatimassa teippien poistoa viimeistää silloin. :lol:

Mitenniin? HelB aloitti uudelleen ykkösestä vuonna 2020, joka tarkoittaa sitä että tänä vuonna uudet tulevat autot alkavat numerolla 200, kun numerointi perustuu käyttöönottovuoteen.
 
Mitenniin? HelB aloitti uudelleen ykkösestä vuonna 2020, joka tarkoittaa sitä että tänä vuonna uudet tulevat autot alkavat numerolla 200, kun numerointi perustuu käyttöönottovuoteen.

En kyllä olisi niin varmana tietona tällaista huutelemassa, kun mitään oikeita todisteita käyttöönottovuosiperusteisen numeroinnin käytöstä ei enää ole. Aivan hyvin olisi voitu vuoden 2020 autot numeroida 2000-sarjaan, mutta ne numeroitiinkin aikaisempien vuosien tavoista poiketen nollasarjaan. Jospa odotetaan ja katsotaan jatketaanko numerosta 26 vai 201.
 
25.1

NF 1227 linjalla 42, etukilpi pimeenä tuulilasissa lappu 42, sivu ja takakilpi näyttää 41 Pohjois-Haagan As, Pysäkkinäyttö näyttää taas 25 Pajamäki :lol:
 
Mitenniin? HelB aloitti uudelleen ykkösestä vuonna 2020, joka tarkoittaa sitä että tänä vuonna uudet tulevat autot alkavat numerolla 200, kun numerointi perustuu käyttöönottovuoteen.

Ite oon kyllä ymmärtänyt näin että Koiviston Auto-omistajuuden myötä Helb luopui (uusissa busseissa) käytännöstään jossa kylkinumero perustuu auton hankintavuoteen ja siirtyi samaan käytäntöön mm. Pohjolan liikenteen kanssa että aloitetaan kaikkein pienimmästä vapaana olevasta numerosta. Muutenhan ne Helbin Volvot ja VDL:t 1-24 olisivatkin autot 2001-2024 jos Helb ei olisi luopunut vanhasta sydeemistä.
 
Ite oon kyllä ymmärtänyt näin että Koiviston Auto-omistajuuden myötä Helb luopui (uusissa busseissa) käytännöstään jossa kylkinumero perustuu auton hankintavuoteen ja siirtyi samaan käytäntöön mm. Pohjolan liikenteen kanssa että aloitetaan kaikkein pienimmästä vapaana olevasta numerosta. Muutenhan ne Helbin Volvot ja VDL:t 1-24 olisivatkin autot 2001-2024 jos Helb ei olisi luopunut vanhasta sydeemistä.

Jos on sisäpiirin tietoa, että asia on todella näin, niin ehkä. Nykyisten autojen numeroinnin perusteella saattaa olla edelleen käytössä vuosipohjainen numerointi juuri noin kuin Karosa ja Eemeli kuvasivat, eli vuodesta on vähennetty 20 kerrannainen. Vuosipohjainen numerointijärjestelmä se on silti vaikka ei olisikaan se sama kuin aikaisempi, jossa ei vähennetty kuin vuosisadat pois.
 
Jos on sisäpiirin tietoa, että asia on todella näin, niin ehkä. Nykyisten autojen numeroinnin perusteella saattaa olla edelleen käytössä vuosipohjainen numerointi juuri noin kuin Karosa ja Eemeli kuvasivat, eli vuodesta on vähennetty 20 kerrannainen. Vuosipohjainen numerointijärjestelmä se on silti vaikka ei olisikaan se sama kuin aikaisempi, jossa ei vähennetty kuin vuosisadat pois.


http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/kylkinumerot.html Tällä sivustolla kerrotaan asiasta näin "Yksinkertaisin ja eniten käytetty numerointitapa on aloittaa numerointi 1:stä ja antaa uudelle kalustolle pienin vapaana oleva numero. Ajan myötä numerointi menee aivan "sikin sokin", kun vapaita numeroita on hajallaan. Saman sarjan busseille voidaan kuitenkin antaa peräkkäisiä numeroita, jos sopivia numerosarjoja on vapaana. Pääkaupunkiseudulla tätä tapaa käyttävät Pohjolan Liikenne, Helsingin Bussiliikenne (loppuvuodesta 2019 lähtien), Tammelundin Liikenne, Åbergin Linja ja Korsisaari."

"Helsingin Bussiliikenteellä oli vuoteen 2019 asti käytössä edellisestä vielä jatkokehitetty tapa, jossa kylkinumeron kaksi ensimmäistä numeroa kertovat bussin hankintavuoden ja kaksi viimeistä ovat juokseva numero"

Tän kyseisen kaverin tietoihin mä ite ainakin luotan. ;)
 
Ei tuo sivuston teksti perustu mihinkään varsinaiseen tietoon tulevaisuudesta, vaan havaintoon siitä että numerointi alkoi vuonna 2020 taas 1:stä. Jos seuraavat uudet näyttävät, että uusien numerointi menee eri tavalla, niin sivujen tekstikin varmaan muuttuu.

Tässä vaiheessa kukaan ei varmaan tiedä, mitä tulee tapahtumaan, koska koko Koiviston Auto -yhtymän myyntiprosessi Capmanille on meneillään ja voi hyvin olla, että omistajanvaihdos vaikuttaa tähänkin.
 
Tässä vaiheessa kukaan ei varmaan tiedä, mitä tulee tapahtumaan, koska koko Koiviston Auto -yhtymän myyntiprosessi Capmanille on meneillään ja voi hyvin olla, että omistajanvaihdos vaikuttaa tähänkin.

Niin, sekä EU-tuomioistuimen käsittely HelBin tukien takaisinperinnästä on myös kaiketi yhä kesken.

Ei ole kirkossa kuulutettua että pörssiyhtiö haluaa maksaa omistaan niitä sanktioita, vaikka onkin KA:n kaiken toiminnan ostanut pois.
 
http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/kylkinumerot.html Tällä sivustolla kerrotaan asiasta näin ja kerrotaan myös: Kehittyneempi tapa on antaa busseille jatkuvasti kasvavia numeroita, kunnes jossakin vaiheessa (esim. numeron 999 tai 9999 saavuttamisen jälkeen) aloitetaan taas uudestaan 1:stä. Tästä tavasta on myös variantti, jossa eri tyyppisille busseille voi olla omat numerosarjansa (esim. käytetyt bussit omaan numeroavaruuteensa tai telibussit omaansa). Pääkaupunkiseudulla Nobina ja Savonlinja käyttävät tätä tapaa.
Savonlinjahan numeroi aikanaan uudet autot loppuun kunnes 2013 päästiin #999. Sen jälkeen uudet laitettiin poistuneiden yilalle nuiden väliin. Vuonna 2017 uudet paikkurit numeroitiin sitten #1 eteenpäin, muutama pikku-Mersu sekaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Niin, sekä EU-tuomioistuimen käsittely HelBin tukien takaisinperinnästä on myös kaiketi yhä kesken.

Ei ole kirkossa kuulutettua että pörssiyhtiö haluaa maksaa omistaan niitä sanktioita, vaikka onkin KA:n kaiken toiminnan ostanut pois.

on se aika lailla kuullutettu. Toistan capmannin vastauksen. Sitä en tiedä mitä kaupantekotilaisuudessa osapuolet ovat sopineet maksusta.

Näin capman vastasi takaisin perintään:"EU:n yleinen tuomioistuin on tekemässä päätöstä koskien Helsingin Bussiliikenne Oy:n velvoitetta maksaa osittain takaisin HelBus:in Helsingin kaupungilta saamaa tukea. Prosessi on edelleen kesken ja CapMan Infra tukee Helsingin Bussiliikenne Oy:ta tarpeen mukaan juridisen prosessin loppuun saattamiseksi. Koiviston Auton siirtyessä CapMan Infran omistukseen, Helsingin Bussiliikenne Oy:llä on edellytykset takaisinmaksuvaatimuksen täyttämiseksi, mikäli tuomioistuin päättäisi takaisinperinnän olevan aiheellinen. Helsingin Bussiliikenne Oy:n toiminta jatkuu".
 
Takaisin
Ylös