Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kunpa joku saisi sen sisäistettyä KA-konsernin aikataulupäättäjiinkin.Antero Alku sanoi:Aikataulussa pysymiseksi on nykyään keinot.
Olen kerran kysyessäni saanut vastaukseksi, että seudulla on bussiliikenteessä niin paljon isompia huolia kuin aikataulujen noudattaminen, että ei ole vielä edes agendalla. Ongelmien joukossa mm. sellainen asia, että olisi ylipäätään kuljettaja joka bussiin.Pitkät heilurit ovat mahtava ajatus, mutta ilmapiiri on niitä vastaan...
Olen kerran kysyessäni saanut vastaukseksi, että seudulla on bussiliikenteessä niin paljon isompia huolia kuin aikataulujen noudattaminen, että ei ole vielä edes agendalla. Ongelmien joukossa mm. sellainen asia, että olisi ylipäätään kuljettaja joka bussiin.
Valitettavasti on todettava, että näin varmaan asia on. Oma liityntäbussini ei koskaan missään kulje kärsimässä ruuhkista, silti pysäkin ohitusajan vaihtelu on 8 min. Eikä ole ihme. Pari päivää sitten taas nopeusmittari kieppui välillä 60–70 km/h omakotialueen kadulla, jossa rajoitus on 40 km/h. Buscomin piipillä kumminkin lähdettiin Itiksestä liikkeelle...
En ihan oikeasti ymmärrä mitä tekemistä tällä on aikataulujen pitävyyden kanssa. Leikitään nyt vaikka esimerkiksi, että linja h75a ja linja h77a yhdistettäisiin. Eli Siltamäestä tuleva bussi kävisi kääntymässä Jakomäessä ja jatkaisin Malmin kautta takaisin Siltamäkeen. Tasauspysäkit voisivat olla esim. Puistolassa ja Malmilla. Miten tämä muuttaisi nykytilannetta?
Oikeaoppinen ratkaisu olisi käyttää lyhyitä tasauksia mutta sumppuuntuessa kääntää autoja ennen aikojaan vastasuuntaan (ja matkustajat jatkavat perässä tulevalla vaunulla), mutta eihän sellaiseen ole valmiuksia tai edes tahtoa luoda valmiuksia.
Ammattitaitoahan löytää läheisestä HKL-Raitioliikenteen valvomosta.
Olisi hauska nähdä miten kuski saa täyden lastin ei niin iloisia matkustajia jäämään jollekkin pysäkille keskelle ei mitään. Epämääräinen lupaus että seuraava dösä on varmaan ajoissa ei paljoa auta. Ja sekin jäisi välittömästi aikataulusta.
Spårissakin sen voi juuri ja juuri ymmärtää, kun takaa tulevalle ei ole ohitusraiteita. Mutta dösillä ei voi olla mitään syytä jättää reittiä ajamatta aikataulun takia.
Ei julkista liikennettä voi ajaa itse tarkoituksena. Sillä palvellaan ihmisiä, joita matkustajatkin ovat.
Eikö se nimenomaan mene kohtuullisen kivuttomasti niin, että takana tulevan tyhjän auton saavuttaessa edellisen, sen tyhjän pari matkustajaa siirtyy edellä ajavaan – kunhan siinä vaan on tilaa – ja sitten tyhjänä oikaisu ja kiriminen korvaamaan välistä jäävää lähtöä. Jos edellinen on täynnä, tyhjä tulee panna täyden edelle poimimaan matkustajia. Kun kerran busseilla on se etu, että etupyörät kääntyy ja voi mennä ohi.Liikenteenvalvonta tietää tarkalleen missä seuraava bussi tulee. Vaikka luultavasti sekin on jo myöhässä, se ei ole läheskään niin myöhässä kuin etummaisin. Toki liikenteenvalvonta voi kääntää perässä tulevia tyhjiä vaunuja myös, mutta vaihdot niille muutamille kyydissä olijoille edellä meneviin vaunuihin ovat vähän säädön takana.