Kerroin vain virallisen HSL:n edustajan laatiman tilannekatsauksen
Mistä tuollainen virallinen tilannekatsaus löytyy?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kerroin vain virallisen HSL:n edustajan laatiman tilannekatsauksen
Minkä lasket viralliseksi? Minulle riittää sähköpostitiedustelun vastaus HSL:n projektipäälliköltä Jari Seppäseltä, joka vastaa HSL:llä HELMIstä.Mistä tuollainen virallinen tilannekatsaus löytyy?
Minkä lasket viralliseksi? Minulle riittää sähköpostitiedustelun vastaus HSL:n projektipäälliköltä Jari Seppäseltä, joka vastaa HSL:llä HELMIstä.
Tulkitse itse sitten että mikä on tavoiteVirallinen on tietysti HSL:n sääntöjensä puitteissa hyväksymä asiakirja. Jos joku yksittäinen henkilö antaa tilannekatsauksen, ei se ole virallinen, vaan kyseisen henkilön näkemys. Tosin veikkaanpa, että olet tulkinnut Seppäsen vastauksen jotenkin väärin.
Hei
Kiitos viestistäsi
Viimeistään kun LIJ 2014-projekti aloitetaan vuonna 2014 niin silloin on reaaliaikainen tiedotus kaikilla linjoilla
Yt: jari seppänen
Tulkitse itse sitten että mikä on tavoite
19.2.2011 sanoi:Arvaan ettei millekään. HELMI jäi HKL:n omistukseen kun HSL:ää perustettiin todennäköisesti sen vuoksi että se on jo saattohoitovaiheessa. Ei kiinnostanut enää HSL:n insinöörejä..
Eli siis päivitetty reaaliaikainen aikataulujärjestelmä - samoilla pysäkkinäytöillä ja bussien helmilaitteilla? En nyt tiennyt uuden systeemin nimeä, pääpointti oli, että reaaliaikainen aikataulutiedotus saadaan kaikille HSL-alueen linjoille (eli kaiketi tarkoitus on saada ne myös kaikille pysäkeille) 2014 mennessä.Tuosta on helppo tulkita, että LIJ:n alkaessa reaaliaikainen tiedotus on kaikilla linjoilla. Silloin reaaliaikainformaatio tulee LIJ:stä, ei Helmistä (joka korvautuu LIJ:llä).
Eli siis päivitetty reaaliaikainen aikataulujärjestelmä - samoilla pysäkkinäytöillä ja bussien helmilaitteilla?
Eli siis päivitetty reaaliaikainen aikataulujärjestelmä - samoilla pysäkkinäytöillä ja bussien helmilaitteilla? En nyt tiennyt uuden systeemin nimeä, pääpointti oli, että reaaliaikainen aikataulutiedotus saadaan kaikille HSL-alueen linjoille (eli kaiketi tarkoitus on saada ne myös kaikille pysäkeille) 2014 mennessä.
Ei tietenkään päättäriä edeltävälle jättöpysäkille, mutta Helsingissä ainakin on kaikki muut pysäkit mukana, kun linjakin. Kuuluukohan "kaikkiin linjoihin" muuten Jouko-linjat? Näin voisi olettaa. U-linjojenkin luulisi kuuluvan, kun sitä alunperin kysyin ja tuo oli vastaus että kaikille linjoille tulee. Epäilen kuitenkin, kunnes nään. Ja miten on Keravan&Kirkkonummen laita, tuleekohan sinne suurimmille pysäkeille myös lopulta?Ei varmasti tule kaikille pysäkeille. Iso osa HSL-alueen pysäkeistä on sellaisia, että niitä käyttää vain muutama matkustaja päivässä ja seudun laidoilla on varmasti pysäkkejä, joita käytetään harvemmin kuin kerran päivässä. Lisäksi osa pysäkeistä toimii lähinnä jättöpysäkeinä.
Ei tietenkään päättäriä edeltävälle jättöpysäkille, mutta Helsingissä ainakin on kaikki muut pysäkit mukana, kun linjakin.
Siinä on sitä järjenkäyttöä, paitsi h96 tapaksessa, jossa eteläpäästä löytyy 562:seen vaihtajia.Helsingissä on paljon linjoja joilla on useita ns. jättöpysäkkejä ennen varsinaista päätepysäkkiä, joillakin linjoilla voi olla enemmän kuin viisi viimeistä pysäkkiä jotka toimivat lähes kokonaan jättöpysäkkeinä eikä niiltä tule enää uusia matkustajia kyytiin, tällaisille pysäkeille on rahanhaaskausta asentaa mitään näyttöjä. Tässä muutama esimerkki:
h20: Isokaari-Katajaharjuntie
h21V: Vattuniemenkatu-Melkonkuja
h24: Seurasaarentie
h43: Perhekunnantie
h63: Paloheinäntie
h64: Yhdyskunnantie
h70,T,V: Kiertotähentie-Revontulentie-Suutarilantie-Lampputie
h81,B: Laivalahdenkaari-Suolakivenkatu
h85: Jollaksentie-Puuskaniementie
h96: Porslahdentie
Jättöpysäkit eivät muutenkaan useinkaan liity jättöpysäkkeihin, vaikka tilaa löytyykin. Ne voivat nimittäin liittyä myös lyhyeen odotusaikaan. Esim. Eläintarhan kohdalla oleva bussipysäkki sekä Kaisaniemen raitiopysäkki ovat paljon käytettyjä tolppia.Jättöpysäkin nyrkkisääntönä on pysäkkikatoksen puuttuminen. Kriteerit aikataulunäytölle ja katokselle ovat lähestulkoon samat.
Katokset eivät vain nykytilassa mahdu kaikkialle, joten ihan suora korrelointi ei ole järkevää. Milloin jalkakäytävä on ahdas ja milloin taloyhtiö ei halua katosta milloin mistäkin syystä.