HELMIn laajennus?

Nykyään näyttää olevan aika vähän sellaisia pysäkkejä joiden kautta HELMI-linjat kulkee ja näyttö ei olisi. Esimerkiksi heti kun 54 lisättiin HELMIin ilmestyi myös sen pysäkeille patterinäytöt. Sama myös kaikilla h79:n pysäkeillä, tämän vuoden aikana ilmestyny kaikille sen linjan pysäkeille myös, sellaisillekkin jossa ei ole katosta ja vähän matkustajia.
54:n pysäkeillä ei ole vielä HELMI-näyttöjä. Ainakaan muutama päivä sitten mm. pysäkeillä4275, 4283, 4288 ei ollut HELMI-näyttöjä. Enkä ole nähnyt millään muullakaan pysäkillä, jolla ei kulkisi 78-helmilinja.
Omasta mielestäni saisi lisätä myös linjat 503, 504 ja 505 HELMIin, tökkii niiden kaikkien kulku niin pahasti Helsingin puolella.
Ehdottomasti, esim. 505:llä on Kalasatamassa niin vähän vara-aikaa, että saapuu sinne usein yli 10 min myöhässä. Olisi Junatien pysäkillä kiva tietää, että kauanko vielä. Sama juttu edelleen myös mm. 518, 519/A, 520 -linjoilla, varsinkin 519A. Ennen oli 15 min myöhässä, nykyään on "vain" n. 10 min. Ainakin Malmi-Itäkeskus ruuhkassa.

Tajuaako HELMI, jos lähtöpysäkiltä on 5 min pysäkille X, bussin aikataulunmukainen lähtöaika on lähtöpysäkiltä 15.05 että jos bussi ilmoittaa 15.04 olevansa vielä 10 minuutin päässä 1. pysäkiltä (ajamassa edellistä linjasivua) niin pysäkille X kuluu vielä vähintään 15 min?

Täytyykö korvaavan järjestelmän saapuessa aloittaa alusta vai laitetaanko korvaavaa systeemiä niihin autoihin, joissa ei ole HELMIäkään? (Lopputuloksena kaikissa autoissa jompi kumpi, sitten vasta HELMI korvattaisiin kokonaan) Ja molempien tietojen näyttäminen sujuu kuten nytkin, esim. Omista lähdöistä?
 
Ei varsinaisesti liity Helmiin mutta sähköiseen informaatioon kuitenkin, tänään ajoin linjalla v62 Tikkurilasta Mellunmäkeen ja useille pysäkeille linjan varrella oli asennettu patterinäyttöjä, niitä oli ainakin Hakkilassa Tikkurilantiellä, Jokiniementiellä, Vaaralassa Hakunilantiellä, Rajakylässä Maratontiellä ja Länsimäentiellä Keihästien pysäkillä(Länsimäen suuntaan) näyttöjä oli uudenmallisissa lasi -sekä vanhanmallisissa umpikatoksissa. Ihmettelen kyllä miksi noita näyttöjä ylipäänsä Vantaalle asennetaan kun yksikään linja ei kuulu helmiin, eli nuo näytöt eivät anna yhtään enempää infoa kuin paperinen pysäkkiaikataulu!
 
Ei varsinaisesti liity Helmiin mutta sähköiseen informaatioon kuitenkin, tänään ajoin linjalla v62 Tikkurilasta Mellunmäkeen...

Ajoitko vai matkustitko? Mielestäni aiheutuu turhaa sekaannusta, kun jotkut kirjoittavat ajamisesta vaikkei ratin takana olekaan istuttu.
 
Ajoitko vai matkustitko? Mielestäni aiheutuu turhaa sekaannusta, kun jotkut kirjoittavat ajamisesta vaikkei ratin takana olekaan istuttu.

Matkustin kyseisellä linjalla, en siis ollut ratin takana, onko tuolla nyt niin kovasti merkitystä koska kirjoitukseni koski havaitsemiani patterinäyttöjä, se nyt on kai yhdentekevää huomasinko näytöt ratin takaa vai matkustamosta!
 
voi olla sen takia kun linjat v61,519 ja 615 ovat laajentumassa helmiin. ?

Joo mutta v62:n reitti ei ole miltään osin yhteneväinen noiden linjojen kanssa joten en oikein usko että se siitäkään johtuu, v62:lla käytetään aivan eri kalustoakin kuin v61:lla eli sekään ei voi olla syy.
 
Ei varsinaisesti liity Helmiin mutta sähköiseen informaatioon kuitenkin, tänään ajoin linjalla v62 Tikkurilasta Mellunmäkeen ja useille pysäkeille linjan varrella oli asennettu patterinäyttöjä, niitä oli ainakin Hakkilassa Tikkurilantiellä, Jokiniementiellä, Vaaralassa Hakunilantiellä, Rajakylässä Maratontiellä ja Länsimäentiellä Keihästien pysäkillä(Länsimäen suuntaan) näyttöjä oli uudenmallisissa lasi -sekä vanhanmallisissa umpikatoksissa. Ihmettelen kyllä miksi noita näyttöjä ylipäänsä Vantaalle asennetaan kun yksikään linja ei kuulu helmiin, eli nuo näytöt eivät anna yhtään enempää infoa kuin paperinen pysäkkiaikataulu!

Vastaavia patteriaikataulunäyttöjä löytynee ympäri Vantaata, mm. Havukoskelta linjojen v54, v70, v87, v77, s732, s734 ja s973 käyttämiltä pysäkeiltä. Ei liittyne mitenkään Helmin laajennukseen. Nopeammin tuosta näkee milloin seuraava bussi tulee, kuin seinäaikataulusta tihrustamalla.
 
Vastaavia patteriaikataulunäyttöjä löytynee ympäri Vantaata, mm. Havukoskelta linjojen v54, v70, v87, v77, s732, s734 ja s973 käyttämiltä pysäkeiltä. Ei liittyne mitenkään Helmin laajennukseen. Nopeammin tuosta näkee milloin seuraava bussi tulee, kuin seinäaikataulusta tihrustamalla.

Ainoastaan siinä tapauksessa jos pysäkkiä käyttää vain yksi linja eikä näytössä olevat linjat vaihdu, näkee seuraavan bussin saapumisajan nopeammin kuin perinteisestä aikataulusta, jos taas pysäkkiä käyttää useampi linja niin silloin kuluu aikaa kun joutuu odottamaan että oman linjan saapumisaika ilmestyy näytölle, ja kun se ilmoitettu saapumisaika perustuu vain arvioon niin noiden näyttöjen informaatioarvo helmittömillä linjoilla on aika olematon.
 
Ainoastaan siinä tapauksessa jos pysäkkiä käyttää vain yksi linja eikä näytössä olevat linjat vaihdu, näkee seuraavan bussin saapumisajan nopeammin kuin perinteisestä aikataulusta, jos taas pysäkkiä käyttää useampi linja niin silloin kuluu aikaa kun joutuu odottamaan että oman linjan saapumisaika ilmestyy näytölle, ja kun se ilmoitettu saapumisaika perustuu vain arvioon niin noiden näyttöjen informaatioarvo helmittömillä linjoilla on aika olematon.

Eikös tuon näyttämä aika ole sama kuin paperiversion, eli arvioitu ohitusaika, eli sinänsä hyöty on sama sisällöllisesti. Tuo aika jota pitää kunnes oma linja putkahtaa odottaa on kyllä joskus tuskallisen pitkä. Kolmella linjalla se on vielä siedettävä, mutta sitä useammalla toivoisi että vaihtonopeus olisi suurempi.
Ja näkeehän tuon menemättä katokseen tihrustamaan pientä tekstiä, joka usein on vielä sotkettu lukukelvottomaksi.

Mutta onneksi pysäkeille, joita käyttää useampi linja on tuotu isompia näyttöjä, joista näkee kymmenkunta seuraavaa saapuvaa bussia, mm. toiselta Koivukylän aseman bussipysäkiltä löytyy tälläinen.
 
Viimeksi muokattu:
Ja näkeehän tuon menemättä katokseen tihrustamaan pientä tekstiä, joka usein on vielä sotkettu lukukelvottomaksi.

Mitenkä näet sen näytön tekstin katoksen ulkopuolelta kun ne näytöt on katoksen sisäpuolella korkealla katonrajassa? Sellaisille pysäkeille joilla pysähtyy useita eri linjoja on toimivampi ratkaisu suurempi näyttö joka näyttää samanaikaisesti useita seuraavaksi saapuvia vuoroja, tällaisia näyttöjä löytyy mm. Hakunilan ostoskeskuksen ja Myyrmannin pysäkeiltä sekä useiden kauppakeskusten auloista.
 
Mitenkä näet sen näytön tekstin katoksen ulkopuolelta kun ne näytöt on katoksen sisäpuolella korkealla katonrajassa?

Yleensä näyttö on katoksen "etureunassa", eli siinä reunassa mistä suunnasta bussi tulee. Joten sen näkee ihan hyvin kun seisoo katoksen ulkopuolella, katoksen "jälkeen", siellä mihin bussin etuovet tulevat kun se pysähtyy pysäkille, tai siitä taaempana. Tuohan tietysti riippuu paljon katoksen sijoittelusta pysäkillä.
 
Takaisin
Ylös