HELMIn laajennus?

Liikenteenohjauskeskus kertoo, että jo vuodenvaihteessa tuleviin laajennuksiin harkitaan mobiililaajakaistan käyttöä Thorebin IT-radion sijasta. YTV on jo lykännyt 615:n ja v61:n Helmin tekemisen ensi vuoteen, jotta niille voidaan toteuttaa etuudet mobiililaajakaistalla.
 
Nyt on käytössä Helmilaitteet h69 ja h75 autoissa. Muutamista uusissa ´high roof´ scaloissa löytyy thorebin laitteet, sekä ainakin alepa ikaruksesta helb 128. H69:ltä löytyy etuisuudet valot ennen pasilan siltaa malmille mentäessä. Koskelantien ja käpyläntien risteyksestä, sekä syystien ja kirkonkylän risteyksestä. Omasta mielestä on h69 yksi niistä linjoista joissa valoetuisuus auttaa nopeuttaan matkantekoa, h69:llä taitaa olla eniten liikennevaloja hkl:n linjoista!!
 
Thorebin laitteet on asennettu h69:ää ja h75:ttä varten ainakin autoihin 9701 - 9703, 9853 - 9854, 9939, 126 - 128, 306 - 307, 616, 710 ja 712 - 716. Vielä pariin muuhunkin ne on varmaan tullut/tulossa, koska tuossa on vielä pari autoa vähemmän kuin mitä 69:llä ja 75:llä on talviliikenteessä.

69:n etuustilanne kertoo karua kieltä liikennevaloetuuksien toteuttamistahdista: Syystien ja Kirkonkyläntien risteys on ainoa, johon 69:lle on tehty oma etuus. Ratapihantien ja Teollisuuskadun risteyksessä ne ovat olleet jo valmiina 23:n takia ja Koskelantiellä 65A:n takia. Periaatteessa 69:n etuuksien olisi pitänyt olla valmiina jo keväällä ja nyt pitäisi jo tehdä vuodenvaihteessa käyttöönotettavia etuuksia, mutta ilmeisesti lähes kaikki vähät paukut on käytetty edellisvuosien rästien paikkaamiseen. Esim. viime vuonna mukaan tulleelle 21V:lle on tehty vain yksi oma etuus (Mannerheimintien ja Postikadun risteys, sekin on tehty tänä keväänä) (lisäksi kyllä Lauttasaarentien ja Meripuistotien risteyksessä 21V:n muista Helmi-linjoista poikkeavalle ajosuunnalle on ohjelmoitu etuus), edes vasta uusittuihin Runeberginkadun ja Rautatiekatujen valoihin ei ole tehty etuuksia.
 
Kumma kyllä, miksei helmiä voi laajentaa linjalle 39? Töölössä olisi jo valmiit risteykset, Pitäjänmäentiellä samoin. Eli ei tarvitsisi juuri mitään uutta rakentaa. Konalassa ei valoja paljoa taas olekaan. Aikataulutkin tuolla linjalla ovat ruuhka-aikojen ulkopuolella turhan kireät ja matkustajaa riittää.
 
Kumma kyllä, miksei helmiä voi laajentaa linjalle 39? Töölössä olisi jo valmiit risteykset, Pitäjänmäentiellä samoin. Eli ei tarvitsisi juuri mitään uutta rakentaa. Konalassa ei valoja paljoa taas olekaan. Aikataulutkin tuolla linjalla ovat ruuhka-aikojen ulkopuolella turhan kireät ja matkustajaa riittää.
Aivan, h39/A voisi aivan hyvin olla Jokerin kaltainen, runsailla etuuksilla varustettu runko-bussilinja. Väkeä riittää aina ja viikonloppuna.
 
Kumma kyllä, miksei helmiä voi laajentaa linjalle 39?

Onhan se laajennuslistalla 39:n sopimuksen vaihtuessa. Laajentamisessa on nähtävästi päädytty ottamaan laajennuksia mukaan aina linjojen sopimusten vaihtuessa, koska vanhoissa sopimuksissa ei edellytetä, että Helmi-linjoilla käytettäisiin Helmi-laitteellista kalustoa ja että Helmi-laitteita myös käytettäisiin.
 
Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee HELMIn laajennuksia 2007 ja 2008 torstain kokouksessaan (esityslista).

Minä tulkitsen esityslistatekstiä niin, että uusien linjojen tulo mukaan Helmiin on jäissä siihen asti, että järjestelmä saadaan vaihdettua Thorebin IT-radiosta mobiililaajakaistaan.
 
Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee HELMIn laajennuksia 2007 ja 2008 torstain kokouksessaan (esityslista).

Minä tulkitsen esityslistatekstiä niin, että uusien linjojen tulo mukaan Helmiin on jäissä siihen asti, että järjestelmä saadaan vaihdettua Thorebin IT-radiosta mobiililaajakaistaan.
Toivottavasti se toimii Thorebia paremmin. Näyttävät ainakin uudet Thoreb C90+ -laitteet linjalla h18 Liisanpuistikossa määränpääksi TOO Töölön Halli matkustamonäytössä! Siis bussissa!! Kuljettajan näytössä normaalit tiedot. Havainnot autoista HelB 53 ja 722. :)
 
Tässä eräänä päivänä (taisi olla uudenvuodenpäivänä) linjan h65A bussi (Helb 702) näytti aika "tramwestiläistä" infoa Helmi-taulustaan. Siinä luki:"10 Kirurgi" ja pysäkiksi "Länsiväylä". :D.
 
Arvaan ettei millekään. HELMI jäi HKL:n omistukseen kun HSL:ää perustettiin todennäköisesti sen vuoksi että se on jo saattohoitovaiheessa. Ei kiinnostanut enää HSL:n insinöörejä... :cool:
 
Arvaan ettei millekään. HELMI jäi HKL:n omistukseen kun HSL:ää perustettiin todennäköisesti sen vuoksi että se on jo saattohoitovaiheessa. Ei kiinnostanut enää HSL:n insinöörejä... :cool:

Onko tälle väitteelle jotain perustetta? Vai onko peruste "olut, useita"
 
Arvaan ettei millekään. HELMI jäi HKL:n omistukseen kun HSL:ää perustettiin todennäköisesti sen vuoksi että se on jo saattohoitovaiheessa. Ei kiinnostanut enää HSL:n insinöörejä... :cool:
Jäikö? Ainakin HELMI-näytöissä on nykyään HSL:n logo. Lisäksi niitä on HSL-aikana tullut paljon lisää, mm. kaikille linjan h52 pysäkeille (joka onkin lähestulkoon aina myöhässä joten on mukava katsoa onko menossa vai tulossa)

HELMIä ollaan nähtävästi laajentamassa ainakin kaikille Helsingin linjoille - HSL-aikana on lisätty ainakin linja 90B. Helsingin linjoista HELMIssä on jo kaikki linjat väliltä 3-79 muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Viimeksi kun Laajasalossa kävin, olin näkevinäni HELMI-näyttöjä myös siellä.
 
Takaisin
Ylös