HELMIn laajennus?

Helmin laajentaminen linjoille 39, 39A, 45, 54 ja 54B on meneillään. Ne jäävät todennäköisesti viimeisiksi Helmiin tuleviksi linjoiksi, jos ei sitten linjastomuutosten tms. takia tule lisäyksiä (mitä nyt varmasti tulee, eiköhän esim. 20N:stä tule Helmi-linja sitten kun se katkaistaan Postitalon ja Lauttasaaren välille eikä linjalle tulee enää busseja 42:lta).

Helmi-näytöt (ne ledipohjaiset) ovat HKL:n omistamia, kuten iTapio asiantuntevasti kertoi. Patterinäytöt taas ovat HSL:n omistamia. Yhtään Helmi-näyttöä ei ole Laajasalossa.
 
Okei kiitos paljon kuukanko:) onko vielä selvillä milloin ne sitten olisi kokonaan helmiä? :eek:
 
Eikös se HELMI aika ala aina silloin kun uusi sopimus alkaa? Eli h54/B:llä alkoi nyt vuodenvaihteessa ja h39/A ja h45:llä sitten kun niillä alkaa uusi sopimus näillä näkymin 1/13?

Muistaakseni esim. linjalla h55 kesti aika pitkään ennenkuin Helmi laitteet saatiin toimintaan? Eikö se kuitenkin mene niin että HSL-omistaa Helmi laitteet jotka on eri liikennöitsijöiden autoihin asennettu, ja vastaa myös niiden toimivuudesta ja kunnossapidosta, niinkuin myös asennuksesta ja irti-otosta? Tietääkseni koko helmi laitteiden asennuksesta ja huollosta vastaa _vain_ kaksi miestä? Vai olenko ihan väärässä?

Välillä on ihmetyttänyt tuo Helmi laitteiden asennus, Esim. linjalla h90B on Helmi, mutta kuitenkin "ruuhkainen" linja h74 on saanut jäädä ilman helmiä? (no joo tiedän että h90B:llä kiertää samoja autoja kuin h78 ja h98/A linjoilla) kuitenkin tuntuu hullulta?

Ei taida vieläkään olla linjalla v61, v62/562 linjoilla tuota helmi laitetta käytössä?
 
Välillä on ihmetyttänyt tuo Helmi laitteiden asennus, Esim. linjalla h90B on Helmi, mutta kuitenkin "ruuhkainen" linja h74 on saanut jäädä ilman helmiä? (no joo tiedän että h90B:llä kiertää samoja autoja kuin h78 ja h98/A linjoilla) kuitenkin tuntuu hullulta?

Tuo h74 tilanne on aika outo sinällään kun miettii. Eihän tuon linjan HELMIin liittämistä varten tarvitsisi enään asentaa yksiikään liikennevaloihin etuusjärjestelmää. Kaikissa valoissa, mitä kautta tuo linja kulkee, on jo etuudet, vaikkakin muilla linjoilla kulkevilla autoilla.

Itseäni ihmetyttää myös tuo matkustajille bussissa näkyvä seuraavan pysäkin nimi -systeemi. Sehän tulee HELMIstä? Mutta eikö buscom näytä myös seuraavan pysäkin nimen? Eikö sen avulla saisi jokaiseen bussiin matkustajille näkymään seuraavan pysäkin nimen? Tuo seuraavan pysäkin nimen näkyminen on todella hyödyllinen, etenkin niille jotka eivät käytä esimerkiksi linjaa h54 usein, mutta tällä kertaa pitäisi käyttää, ja reittioppaasta näkee pysäkin nimen ainoastaan. Silloinhan olisi todella hyödyllistä jos näkisi bussissa aina seuraavan pysäkin nimen. HELMI-linjoilla tämä on käytössä, mutta entäs muut linjat? Kuinka vaikeaa ja mitä tämän toteuttamiseen tarvitsisi?
 
Eikös se HELMI aika ala aina silloin kun uusi sopimus alkaa?

Ei ala. Havaintoketjussa oli havainto, kuinka h39:n nykyisen sopimuksen vakioautoon HelB 6 on vasta asennettu Helmi-laitteet.

Eikö se kuitenkin mene niin että HSL-omistaa Helmi laitteet jotka on eri liikennöitsijöiden autoihin asennettu, ja vastaa myös niiden toimivuudesta ja kunnossapidosta, niinkuin myös asennuksesta ja irti-otosta?

Kuten iTapio kertoi, HKL omistaa Helmin. Busseissa ajoneuvolaitteiden ylläpidosta vastaa HSL.

HKL:n omistaman järjestämän laajentuminen v61:lle ja v62:lle tapahtunee aikaisintaan sitten, kun Helsinki ja Vantaa yhdistyvät...
 
Ei ala. Havaintoketjussa oli havainto, kuinka h39:n nykyisen sopimuksen vakioautoon HelB 6 on vasta asennettu Helmi-laitteet.

no en ainaakan ole nähnyt Helmi-laitteita kuin tuossa Helb 6 ja h45 autoissa ei taida vielä olla? tai ainankaan en ole nähnyt
 
Ja nämä "muutamat" poikkeukset ovat ainakin 11,15,15V,15A,22,22B,24,30,39,39A,40,41,42,45,47,53,54,56,62... ainakin minun tietääkseni... :biggrin:

+ 74, 75A, 76A/B, 77A, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 90A, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97 ja kaikki aamuyölinjat. Eli on niitä muutamia aika paljon ;)
 
Välillä on ihmetyttänyt tuo Helmi laitteiden asennus, Esim. linjalla h90B on Helmi, mutta kuitenkin "ruuhkainen" linja h74 on saanut jäädä ilman helmiä? (no joo tiedän että h90B:llä kiertää samoja autoja kuin h78 ja h98/A linjoilla) kuitenkin tuntuu hullulta?

Jotta linja 78 saatiin tahdistettua Kallvikintiellä linjan 90 kanssa suunnassa 2, jouduttiin linjat 78 ja 98 laittamaan kierrätykseen. Tästä syystä linjan 98 kolmeen autoon asennettiin Helmi-laitteet. Ruuhka-aikaan linjan 78 ajoittain tiukkaa kierrosaikaa puolestaan löysättiin sillä, että kierrätyksessä ovat 78, 90B ja 98. 90B:llä ja 98:lla ruuhka-ajan kierrosaika oli sen verran löysä, että niiltä "lainattiin" 78:lle muutama minuutti. Siispä Helmi-laitteet laitettiin myös kahteen linjan 90B bussiin. Tällä 78/90B/98-kierrätyksellä saatiin myös vähennettyä Vuosaaren terminaalin ympäriajoa, kun esimerkiksi 78:lta tullut bussi jatkaa Vuosaaressa 90B:lle tai 98:lle samalta puolelta terminaalia. Linjalla 90B on muistaakseni yksi liikennevaloristeys ja eikä valoja pahemmin 98:n reitilläkään ole. Näiden linjojen kohdalla ei siten tarvinnut ohjelmoida liikennevaloja. Mikäli tarve kierrätykseen linjoilla 78/90B/98 loppuu, on mahdollista, että linjojen 90B ja 98 Helmi-laitteellliset bussit siirretäänkin jollekin toiselle linjalle, jossa laitteista on enemmän iloa.
 
+ 74, 75A, 76A/B, 77A, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 90A, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97 ja kaikki aamuyölinjat. Eli on niitä muutamia aika paljon ;)
No noita 8-90:ä en edes laittanut kun Knightrider mainitsi linjat 3-79 ;)

---------- Viesti lisätty kello 13:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:10 ----------

Itseäni ihmetyttää myös tuo matkustajille bussissa näkyvä seuraavan pysäkin nimi -systeemi. Sehän tulee HELMIstä? Mutta eikö buscom näytä myös seuraavan pysäkin nimen? Eikö sen avulla saisi jokaiseen bussiin matkustajille näkymään seuraavan pysäkin nimen? Tuo seuraavan pysäkin nimen näkyminen on todella hyödyllinen, etenkin niille jotka eivät käytä esimerkiksi linjaa h54 usein, mutta tällä kertaa pitäisi käyttää, ja reittioppaasta näkee pysäkin nimen ainoastaan. Silloinhan olisi todella hyödyllistä jos näkisi bussissa aina seuraavan pysäkin nimen. HELMI-linjoilla tämä on käytössä, mutta entäs muut linjat? Kuinka vaikeaa ja mitä tämän toteuttamiseen tarvitsisi?
Tuota juuri kyselin kesällä firman sisällä, ei kuulemma ollut tullut mieleenkään. Nyt Hsl:lle menee periaatteessa samat tiedot kahdelta eri laitteelta eli buscomista ja Helmiltä. Ehdotin silloin josko rahastuslaite uudistuksen yhteydessä nämä yhdistettäisiin, en usko että tulee tapahtumaan. :biggrin: Ja jo Thoreb C90:ssä oli myös linjakilpien ohjaus mahdollisuus(ainakin Helbillä kytkemättä). Eli kilvet vaihtuisivat automaattisesti Helmin mukaan. Sekin olisi kätevä ominaisuus kunhan nuo laitteet vaan olisivat tarpeeksi luotettavia...
 
Tänään kun istun h45 niin tuntui että sillä olisi ollu valo etuudet koska kun olimme liikenne valoissa ne vaihtuivat heti kun tulimme.
 
Helmi on todellakin varsinainen sillisalaatti. HKL:ssä suunniteltiin HELMI2:sta täyttä päätä kunnes asia laitettiin jäihin HSL:n syntymisen aikoihin. Alkuperäisen HELMI:n palvelimet tököttävät HKL:n konesalissa, järjestelmän omistaa HKL, mutta ajoneuvolaitteet ja uudet lednäytöt ovat HSL:n omistuksessa. HSL:n henkilöt pitävät järjestelmää toiminnassa yhdessä Thorebin kanssa.

Toivo on asetettu milloin HELMI2:een, milloin uuteen matkalippujärjestelmään. Tosiasia lienee se että HELMI on jäykkä järjestelmä jonka ylläpitoon tarvitaan jatkuvasti myös toimittajan Thoreb Ab:n toimenpiteitä. Lisäksi järjestelmän toimivuus monilla bussilinjoilla on asetettu kyseenalaiseksi. Raitioliikenteen osalta mm. ennustusmallit osuvat paremmin kohdalleen ja lisäksi raitioliikenteen työnjohto pitää HELMI:stä saatavaa vaunujen paikkatietoa tärkeänä työvälineenä. HELMI tarjoaa ITRadioTM -nimisen ohjelman kautta tiedot siitä missä eri vaunut liikkuvat, ovatko ne aikataulussa, jne.

Järjestelmä lanseerattiin mm. erinomaisilla liikennevaloetuisuuksilla, mutta kun aikoinani ajoin mm. HKL:n linjaa 18 (vuosina 1990-92) kalustona olleissa 88XX -sarjan nivel-volvoissa oli tankkausjärjestelmään liittyvä liikennevaloetuisuusjärjestelmä. Se toimi varsin hyvin jonka huomasi jos linjalla joskus poikkeuksellisesti oli 85XX tai 86XX sarjan nivel, sillä niillä jäi vääjäämättä myöhään aikataulusta.

Ei yhtään olutta nauttineena :wink:
 
Takaisin
Ylös