Yritetetäämpä nyt uudelleel mutta eri versiona (xls)
http://kotisivu.mtv3.fi/jyrki.langman/Seko.html
Mainiota tietokokoelmaa. ”Dinosaurusten aikaan” eläneenä näpyttelen hieman omaan muistiin perustuvia täydennyksiä Espoon taulukkoon. Ovat siis päästä kaivettuja lapsuusmuistoja Turuntien suunnan liikennöitsijöistä 60-luvun loppupuoliskolla ja 70-luvun alussa (suluissa oleva numero tarkoittaa linjalle myöhemmässä vaiheessa tullutta numeroa).
Leppävaaran Liikenne Oy ajoi linjoja Hki-Mäkkylä, Hki-Lintuvaara, Hki-Friisinmäki, Hki-Laajalahti (näillä oli myös Tarvontien kautta kulkeneita ruuhkavuoroja) sekä Hki-Leppävaara-Laajalahti-Tapiola-Hki. Mäkkylän ja Lintuvaaran linjat jatkuivat jossain vaiheessa Hämevaaraan asti, vaikka linjakilvitys säilyi entisenä. Mainittakoon, että lähtölaiturin kilvessä Helsingin linja-autoasemalla oli vielä Lintuvaaran alueen vanha nimi Harakka.
Leppävaaran Liikenteen katketessa kuin kanan lento linjat siirtyivät ensin kolmen koplalle Suomen Turistiauto Oy, Oy Pohjolan Liikenne Ab ja Oy Lohjan Liikenne Ab. Pohjolan Liikenteen kaluston seassa vilahti joku kerta myös Napapiirin Turistiauton auto. Tässä vaiheessa linjoille tuli myös numerot.
Pikapuoliin linjat jaettiin uudestaan. Turuntien pohjoispuolelle päätyvät linjat menivät STA:lle:
228 Hki-Mäkkylä-Hämevaara
231 Hki-Jääskeläntie-Hämevaara
232 Hki-Lintuparventie-Hämevaara
sekä viimeksi mainittujen Tarvontien kautta kulkeneet vuorot 201 ja 202.
Turuntien eteläpuolelle päätyvät linjat menivät Espoon Auto Oy:lle, joka liitti ne ensin omaan linjanumerointiinsa:
20 ja 20Ta Hki-Friisinmäki (myöhemmin 235 ja 205)
26 ja 26Ta Hki-Laajalahti (myöhemmin 236 ja 206)
rengaslinja 12 (myöhemmin 101).
Espoon Auto Oy:llä oli siis oma linjanumerointi:
1 (191) Tapiola,Oravannahkatori-Munkkiniemi-Hki
1A (194) Tapiola,Louhentie-Munkkiniemi-Hki
1B (195) Olari-Tapiola-Munkkiniemi-Hki
2 (102) Otaniemi-Hki
2M (192) Otaniemi-Munkkiniemi-Hki
3 oli joskus aiemmin ajanut Tapiolasta Kimmeltien suunnalta Helsinkiin
4 (104) Tapiola,Louhentie-Hki
5 (105) Tapiola,Oravannahkatori-Hki
6 (106) Laajalahti-Tapiola-Hki
7 (107) Juhanila-Mankkaa-Tapiola-Hki
8 (108) Mankkaa-Tapiola-Hki
9 (109) Kauniainen-Mankkaa-Hki
10 (110) Hki-Pitäjänmäki-Leppävaara-Kilo-Tapiola-Hki
11 (209) Kauniainen-Tarvontie-Hki
13 Otaniemi-Munkkiniemi-Etelä-Haaga-Leppävaara-Tapiola-Otaniemi
14 Otaniemi-Tapiola
15 Tapiola-Lähderanta (ajoi aluksi Kilontien kautta, vasta myöhemmin Kauniaisten kautta)
16 Tapiola-Olari.
Kaarlo E. Kallio (loppuvaiheessa Tauno Kallio) ajoi Helsingistä Kauniaisiin omalla linjanumeroinnilla:
1 (261) Hki-Viherlaakso-Kauniainen
2 (262) Hki-Viherlaakso-Kauniala
3 (263) Hki-Viherlaakso-Kauniainen-Södrik
4 (212) Hki-Tarvontie-Kauniala
5 (213) Hki-Tarvontie-Kauniainen-Södrik.
Södrik ei tarkoita nykyistä Suvelaa, vaan Kuurinniittyä. Espoon Autolla oli välillä käytössä myös nimi Henttaa.
Kallion lopettaessa linjat siirtyivät Espoon autolle. En ole varma, ehtikö Kallio koskaan ottaa uusia linjanumeroita käyttöön. Espoon Auto kuitenkin yhdisteli linjat omiin Kauniaisten suunnan linjoihinsa niin, että jäljelle jäivät 109 (entinen EAO 9), 212 (yhdistelmä entisistä EAO 11 ja KEK 4) sekä 261 (yhdistelmä entisistä KEK 1, 2 ja 3).
Hämeenkylän Liikenne Oy oli jo 40-luvulla liikennöinyt linjaa Hki-Hämeenkylä-Jupperi (314). Sittemmin se oli aloittanut myös linjat Hki-Hämeenkylä-Linnainen (313), Hki-Pitäjänmäki-Leppävaara-Rastaala (242) ja Hki-Pitäjänmäki-Leppävaara-Sveinsintie (243). Lähiörakentamiosen myötä syntyivät 60-luvulla Hki-Pitäjänmäki-Leppävaara-Karakallio (241) ja 70-luvulla Hki-Pähkinärinne (363). Hämeenkylän Liikenteellä oli 60-luvulla myös linjat Hki-Keimola-Kivistö, Hki-Kannisto ja Hki-Vantaanpuisto, jotka sittemmin siirtyivät Suomisen Liikenteelle. Suomisen Liikenteellä oli myös oma linjanumerointinsa ennen yhtenäistä seutunumerointia. Näitä en muista ihan tarkasti, mutta jotain tämänsuuntaista: 1 Seutula-Hki, 2 Kannisto-Hki, 3 Kivistö-Hki, 4 Vantaanpuisto-Hki.
Otto Nyberg ajoi ennen liikenteen siirtymistä Paikallislinjoille reittejä Hki-Viherlaakso-Lipparanta (246) ja Hki-Viherlaakso-Petas (247). Nybergin kalustosta siirtyi Paikallislinjoille ja uusiin väreihin muistaakseni vain yksi auto: uudehko, Nybergin muuhun kalustoon verrattuna kookas ja ehjä Kutter 7. Nybergin vanhoja autoja seisoi pitkään Viherlaaksontien varressa.
Paikallislinjat Oy:llä oli linjat Hki-Kolmperä-Siikajärvi (288), Hki-Brobacka-Siikajärvi (287) sekä Laaksolahti-Lähderanta-Viherlaakso-Hki (248). Yhtiö aloitti myös linjan Hki-Viherlaakso-Viherkallio (245). Siikajärven linjoilla oli jotain yhteisiä taustoja (joku linja-autohistorioitsija varmaan tietää) Åbergin Linja Oy:n linjan Hki-Koivula (285) kanssa. Muistan jonkun puhuneen, että ne olisivat olleet joskus samalla yhtiöllä. Linja-autoasemallakin lähtölaiturit olivat 30 ja 30b.
Åke Wickströmin linjoja ei ollut numeroitu, mutta aikatauluissa niillä oli kirjaintunnukset. Valitettavasti minulla ei ole vanhoja aikatauluja, mutta sen muistan, että Gammelgård-Lähderanta-Viherlaakso-Hki (249?) oli aikataulussa linja A niin kuin Anfallintie. Linjakilvistä muistan myös linjat Gammelgård-Träskända-Petas-Hki, Laaksolahdentie-Viherlaakso-Hki, Högnäs-Träskända-Petas-Hki (258?), Rödskog-Träskända-Petas-Hki (257?), Sorvalampi-Gunnars-Hki (267, osa vuoroista jatkoi Sorvalammelta Velskolaan: Vällskog-Gunnars-Hki), Espoo as-Morby-Hki (270?). Åke Wickströmillä oli myös yhteisliikennettä Åbergin Linjan ja Laurilan Linjan kanssa rengaslinjalla Tapiola-Suomenoja-Espoo as-Leppävaara-Tapiola (myöhemmät Espoon linjat 17, 18 ja 19) sekä Espoon kauppalan koulukyytejä. Wickströmin linjoja ja kalustoa siirtyi myöhemmin Paikallislinjat Oy:lle.
Muita Turuntien liikennöitsijöitä siihen aikaan olivat mm. Someron Linja Oy, Posti, Särkisalon Linja Oy, M.Tervo ja Toreniuksen Liikenne Oy.
Pitäjänmäeltä kääntyivät Konalantielle Friherrsin Auto Oy:n ja Friherrsin Linjat Oy:n autot linjalla Hki-Nybacka-Friherrs (numeroinnin tultua ensin 227, sitten 362 ja nykyisin 360). Samat yhtiöt muuten aloittivat 70-luvulla Mechelininkatua ja Vihdintietä ajaneen linjan Hki-Munkkiniemi-Myyrmäki-Louhela. Linja jatkettiin myöhemmin Martinlaaksoon ja sai numeron 361. Sittenhän se lyhennettiin Munkkiniemeen ja lopulta sen perilliseksi tuli 539. Mutta tuosta Vihdintien ja Nurmijärventien suunnasta lisää joku toinen kerta.
Näitä en siis väitä absoluuttisiksi totuuksiksi, mutta en nyt usko muisitini ihan hirveästi pettävän.