Helsingin, Espoon ja Vantaan vanhoja aikatauluja

Virheitä on näköjään osattu tehdä jo tuolloin. 315:n matka-aikataulukossa nimittäin väitetään linjan menevän Järvenpäähän. :)
En usko, että edes Torni-Volvot olisivat päässeet Järvenpäästä Lähderantaan kuudessa minuutissa. ;)

Näköjään silloinkin on osattu painaa aikatauluja ilman oikolukua. :p. Olisikohan kyseessä, Järvenperä /ruots. Träskända. Åke Wikstömmin aikaan, busseissa luki, silloin juuri, Järvenperä Träskända, Lähdenrannan kautta. Tämä oli 70- 80, luvulla. ;)
 
Ehkä tuo virhe on tullut siksi, koska Järvenperän ja Järvenpään ruotsinkielinen nimi on sama.

Meinasin älähtää, että eihän ole sama, kun toinen on Träskenda. Googlailinpa sitten, ja näyttää siltä, että molemmat onkin tosiaan Träskända. Voisin vaikka vannoa, että ainakin jossain vaiheessa toinen (Järvenperä?) on kirjoitettu e:llä?
 
Ruotsin kielen epämääräinen ääntäminen e- ja ä-merkeille yhdistettynä tyypilliseen suomalaiseen ruotsin kielen taitoon takaavat, että jossain on ihan varmasti julkaistu eri tavalla kirjoitettuja Järvenperiä.
 
Suomen Pankin rahanarvolaskurin mukaan vuoden 1996 325 mk olisi nykyrahassa (2011) 68,15 euroa.

Seutulipun hinta 2013 on kuitenkin 95,80 euroa.

Minulle oli muuten yllätys, että seutulipusta pitäisi maksaa noinkin paljon. Ei ihme, että naapurikunnissa kuljetaan autolla.
 
Syitä jos lähdetään pohtimaan, pitäisi tietää myös YTV:n subvention ja kustannusten kehitys. Vähän veikkaan, että kunnat ovat alkaneet pienentää subventioprosenttiaan samalla kun liikenteen määrää on lisätty. Toki tuo kai on myös sitä aikaa, jolloin kilpailutus alkoi ja kustannuskehitys myös oli tosiaan alas päin.
 
Suomen Pankin rahanarvolaskurin mukaan vuoden 1996 325 mk olisi nykyrahassa (2011) 68,15 euroa. Seutulipun hinta 2013 on kuitenkin 95,80 euroa.

Noita eri vuosien hintoja ei pidä tarkastella vain yksi suhde yhteen. Ostovoima on vuosien saatossa muuttunut. Jos vertaa kyseisten vuosien tuntiansioita 63,73 mk (13,36 €) ja 17,70 €, niin seutulipun eteen piti vuonna 1996 raataa piirun verran päälle 5 tuntia, kun nyt joutuu raatamaan melkein 5,5 tuntia. Bensan hinta oli 1996 5,48 mk (1,14 €) ja viime vuonna 1,50 €. Yhden tunnin palkalla sai kuitenkin lähes yhtä paljon bensiiniä molempina vuosina (n. 11,6-11,8 litraa). Mikä eniten pistää silmään on junalippujen hinta (Helsinki - Hämeenlinna) vuonna 1996: 52 mk (10,90 €). Ei ole VR:llä ahneudesta pulaa, kun verrataan viime vuoden hintatasoon = 19,80 €.
 
Takaisin
Ylös