Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Varmasti kannattavampaa mennä Boltilla jos AB kausilippu maksaa 100€+ tulevaisuudessa
Heh heh, montako matkaa ajattelit tehdä kuukaudessa ja mitä tuo lippu saisi mielestäsi maksaa?
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Mitä jos HSL:n liikenne olisi käyttäjille maksutonta?

Ja nyt ei kiitos niitä vanhoja itkuja joukkoliikenteen imagon rapautumisesta ja huumeveikkojen ja spurgujen täyttämistä joukkoliikennevälineistä.
 
Viimeksi muokattu:
Heh heh, montako matkaa ajattelit tehdä kuukaudessa ja mitä tuo lippu saisi mielestäsi maksaa?
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Mitä jos HSL:n liikenne olisi käyttäjille maksutonta?

Ja nyt ei kiitos niitä vanhoja itkuja joukkoliikenteen imagon rapautumisesta ja huumeveikkojen ja spurgujen täyttämistä joukkoliikennevälineistä.
Jotain 60-80€ tyylii
 
Heh heh, montako matkaa ajattelit tehdä kuukaudessa ja mitä tuo lippu saisi mielestäsi maksaa?
Se on toisaalta niin, että nimenomaan A-vyöhykkeellä tehtiin ennen määrällisesti todella merkittävästi satunnaisia matkoja. Eli ei kuukausikorttia, mutta parikin kertaa viikossa sarjalippumatka. Tuollaiseen tarpeeseen Höseli on hinnoitellut itsensä ulos ja varsinkin jos nuo matkat ovat vaikkapa pariskunnittain tehtäviä, niin se Bolt on hyvinkin kilpailukykyinen.
Mitä jos HSL:n liikenne olisi käyttäjille maksutonta?

Ja nyt ei kiitos niitä vanhoja itkuja joukkoliikenteen imagon rapautumisesta ja huumeveikkojen ja spurgujen täyttämistä joukkoliikennevälineistä.
Joukkoliikennevälineet ovat nyt jo täynnä huumeveikkoja ja spurguja, joten eihän tuo siihen mitenkään vaikuttaisi :) Mutta vakavammin: maksuttomassa joukkoliikenteessä on se ongelma, ettei ole minkäänlaista kannustinta liikenteen tilaajalle parantaa palvelua. Ei ole motiivia tihentää vuorovälejä tai muutoin lisätä kapasiteettia, tai tehdä mitään muutakaan parannusta, koska mikään ei koskaan johda lipputulojen kasvuun.

Aikana ennen Höselin perustamista tuota väläyteltiin silloin tällöin, ja HKL selvitti asiaa, kun valtuutetut niin käskivät. Lopputulos oli yleensä, että parhaat edut olisi saavutettavissa sillä, että lippujen hintoja olisi laskettu silloisesta (kohtuullisesta) tasosta noin puoleen. Silloin ei syntyisi maleksimisongelmaa, koska kyydistä pitää kuitenkin maksaa, ja toisaalta kyydin hinta olisi niin matala, että se olisi vain hyvin harvoille kynnys käyttää joukkoliikennettä. Muistelen, että tuota pohdittiin myös autoilun kannalta – joukkoliikenteen yksi tärkeimmistä tehtävistä ruuhkaisilla alueillahan on mahdollistaa autoilu.

Nyt hinnat ovat karanneet aivan poskettomiksi, mutta jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin esimerkiksi 1 € hintainen raitiovaunulippu nostaisi matkustajamääriä aivan olennaisesti.
 
Vaan kuinka moni todellisuudessa (ei siis HSL:n arvioissa) pulittaa nuo karanneet hinnat runkolinjoilla, ratikoissa, metroissa ja lähijunissa?

Paljon HSL todellisuudessa menettää rahaa lippupummien vuoksi?

Pummilla matkustaminen on liian helppoa ja kiinnijäämisriski on lähes olematon. Siksi matkustetaan pummilla, vaikka olisi varaa ostaa lippukin.
Jos jollakin ei oikeasti ole koskaan rahaa lippuun, pitäisi kai sossun kustantaa tällaiselle kaupunkilaiselle kuukausilippu?
 
Vaan kuinka moni todellisuudessa (ei siis HSL:n arvioissa) pulittaa nuo karanneet hinnat runkolinjoilla, ratikoissa, metroissa ja lähijunissa?
Niinpä. Nyt olet asian ytimessä. Jos hinta koetaan kohtuuttomaksi, kynnys jättää se maksamatta on suuri. Tai jos vyöhykkeet ja niiden väliset hintaerot koetaan kohtuuttomiksi, niin ehkä ostetaan AB-lippu ja mennään viimeinen asemaväli pummilla. Ei tuo ole sen kummempi juttu kuin sekään, että jos nopeusrajoitus koetaan kohtuuttomaksi, niin sekin jää noudattamatta.
 
Säästöaikeita vaikeuttaa se, että kilpailutetut liikennöintisopimukset on tehty useiksi vuosiksi eteenpäin. Sopimuksen katkaisemisesta syntyy korvausvaateita.
Kilpailutettuja sopimuksia raukeaa vuosittain, joten uusia kilpailutuksia supistamalla ja puuttuvan liikenteen paikkaamista olemassaolevista sopimuksista irrotetulla suoritteella saadaan alasajettua liikennettä melko nopeaan tahtiin. Luokkaa 5-10% ajosuoritteesta vuodessa.

Toki käytännön sopimusjärjestelyt voivat mennä hankaliksi, ja tilanne pitää jotenkin parsia takaisin järkeviksi kilpailutuskokonaisuuksiksi sitten muita sopimuksia paikkaavien silppusopimusten rauettua, mutta ne on myöhemmän ajan huolia.
 
Palaan vielä muutaman luvun kanssa tuohon ratikkalippuasiaan. Luvut ovat ikivanhoja ja niiden soveltamisen nykypäivään voi sillä perusteella tietysti kiistää ihan perustellustikin. Mutta kun se raitiovaunulippu, jota nyt takaisin haluttaisiin, otettiin käyttöön vuonna 1994, tapahtui seuraavaa:

Vuonna 1993 raitioliikenteessä oli käytössä lippujärjestelmä, joka oli hämmästyttävän samankaltainen nykyisen kanssa: kertalippuja, sarjalippuja ja kuukausilippuja (vuosilippu maksoi 10 kuukauden verran). Tässä välissähän on ollut kaikenlaisia joustavampiakin lipputuotteita, mutta ne on yksi kerrallaan lopetettu ja palattu siltä osin kankeaan paperilippujen maailmaan, vaikka paperia ei enää olekaan.

Me kaikki tiedämme, että nimenomaan raitioliikenteessä tehdään paljon epäsäännöllisiä matkoja, mutta vuonna 1993 niitä tehtiin hurjasti: raitioliikenteessä 35 % matkusti kertalipulla, 25 % 10 matkan sarjalipulla ja vain 22 % "näyttölipulla" eli kuukausi- tai vuosilipulla. Kun erillinen, edullinen raitiovaunulippu otettiin käyttöön, se kahdessa kuukaudessa lisäsi raitioliikenteen matkustajamääriä 12,5 %. Se on valtava kasvu noin lyhyessä ajassa.

Varmaan Höselillä on tehty viime vuosina lippulajitutkimusta, mutta se ei enää kerro samanlaista totuutta, koska sieltä puuttuvat kokonaan kaikki ne matkustajat, jotka eivät enää ole matkustajia. Pitäisi tehdä "lippulajitutkimus", jossa lippulajeina ovat myös kävely, pyöräily, skuutti tai Bolt.
 
Vähän tai vähän enemmän OT mutta mitä HSL saa siitä että reittioppaassa ehdotetaan Bolttia matkustustavaksi [edit: enää ei näytä ehottavan bolttia mutta ennen ehdotti]
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös