Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Heh heh, montako matkaa ajattelit tehdä kuukaudessa ja mitä tuo lippu saisi mielestäsi maksaa?Varmasti kannattavampaa mennä Boltilla jos AB kausilippu maksaa 100€+ tulevaisuudessa
Jotain 60-80€ tyyliiHeh heh, montako matkaa ajattelit tehdä kuukaudessa ja mitä tuo lippu saisi mielestäsi maksaa?
Viesti yhdistetty automaattisesti:
Mitä jos HSL:n liikenne olisi käyttäjille maksutonta?
Ja nyt ei kiitos niitä vanhoja itkuja joukkoliikenteen imagon rapautumisesta ja huumeveikkojen ja spurgujen täyttämistä joukkoliikennevälineistä.
Se on toisaalta niin, että nimenomaan A-vyöhykkeellä tehtiin ennen määrällisesti todella merkittävästi satunnaisia matkoja. Eli ei kuukausikorttia, mutta parikin kertaa viikossa sarjalippumatka. Tuollaiseen tarpeeseen Höseli on hinnoitellut itsensä ulos ja varsinkin jos nuo matkat ovat vaikkapa pariskunnittain tehtäviä, niin se Bolt on hyvinkin kilpailukykyinen.Heh heh, montako matkaa ajattelit tehdä kuukaudessa ja mitä tuo lippu saisi mielestäsi maksaa?
Joukkoliikennevälineet ovat nyt jo täynnä huumeveikkoja ja spurguja, joten eihän tuo siihen mitenkään vaikuttaisiMitä jos HSL:n liikenne olisi käyttäjille maksutonta?
Ja nyt ei kiitos niitä vanhoja itkuja joukkoliikenteen imagon rapautumisesta ja huumeveikkojen ja spurgujen täyttämistä joukkoliikennevälineistä.
Niinpä. Nyt olet asian ytimessä. Jos hinta koetaan kohtuuttomaksi, kynnys jättää se maksamatta on suuri. Tai jos vyöhykkeet ja niiden väliset hintaerot koetaan kohtuuttomiksi, niin ehkä ostetaan AB-lippu ja mennään viimeinen asemaväli pummilla. Ei tuo ole sen kummempi juttu kuin sekään, että jos nopeusrajoitus koetaan kohtuuttomaksi, niin sekin jää noudattamatta.Vaan kuinka moni todellisuudessa (ei siis HSL:n arvioissa) pulittaa nuo karanneet hinnat runkolinjoilla, ratikoissa, metroissa ja lähijunissa?
Kilpailutettuja sopimuksia raukeaa vuosittain, joten uusia kilpailutuksia supistamalla ja puuttuvan liikenteen paikkaamista olemassaolevista sopimuksista irrotetulla suoritteella saadaan alasajettua liikennettä melko nopeaan tahtiin. Luokkaa 5-10% ajosuoritteesta vuodessa.Säästöaikeita vaikeuttaa se, että kilpailutetut liikennöintisopimukset on tehty useiksi vuosiksi eteenpäin. Sopimuksen katkaisemisesta syntyy korvausvaateita.
HSL tekee vuosittain liikkumistutkimusta. Itsekin olen kerran osallistunutPitäisi tehdä "lippulajitutkimus", jossa lippulajeina ovat myös kävely, pyöräily, skuutti tai Bolt.