Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 5,885
HS:ssa on kirjoitus Helsingin joukkoliikenteen ahdingosta. Siinä kerrotaan, että joissakin Euroopan maissa joukkoliikenne on piristynyt entiselleen (koronaa edeltävälle tasolle), mutta HSL-alueella matkustusvaje oli edelleen 15 prosenttia joulukuussa 2022.
HS mainitsee esimerkkinä, että Lissabonissa ja Mallorcalla on päästy sataprosenttisesti pandemiaa edeltävälle tasolle. Jutussa esiintyvä asiantuntija Alexandre Santacreu listaa menestysreseptin ainekset: uudet linjat, uusi kalusto ja uusi tekniikka maksamisessa.
”Halvat hinnat eivät yksinään toimi, kun joukkoliikenteestä pitää tehdä houkuttelevaa”, Suomessa vieraillut Santacreu sanoo. Siinä hän viittaa Saksassa toteutettuun rajuun alennuskampanjaan, joka ruuhkautti junat tilapäisesti pahemman kerran samoin kuin Itävallassa toteutettu junalipputuki. Uusia pysyviä asiakkaita ei saatu, eikä uusia yhteyksiäkään.
Jutussa muistutetaan myös siitä, että Suomessa Tampere on jopa ylittänyt koronaa edeltävät matkustajamäärät viime vuonna. Samoin siinä mainitaan, että Sveitsissä joukkoliikenteen lippujen hinnat ovat erittäin korkeita, mutta tarjolla on loistavat yhteydet, joista ihmiset ovat valmiita maksamaan.
Koko artikkeli on luettavissa täällä. (Pahoittelen mahdollista maksumuuria)
HS mainitsee esimerkkinä, että Lissabonissa ja Mallorcalla on päästy sataprosenttisesti pandemiaa edeltävälle tasolle. Jutussa esiintyvä asiantuntija Alexandre Santacreu listaa menestysreseptin ainekset: uudet linjat, uusi kalusto ja uusi tekniikka maksamisessa.
”Halvat hinnat eivät yksinään toimi, kun joukkoliikenteestä pitää tehdä houkuttelevaa”, Suomessa vieraillut Santacreu sanoo. Siinä hän viittaa Saksassa toteutettuun rajuun alennuskampanjaan, joka ruuhkautti junat tilapäisesti pahemman kerran samoin kuin Itävallassa toteutettu junalipputuki. Uusia pysyviä asiakkaita ei saatu, eikä uusia yhteyksiäkään.
Jutussa muistutetaan myös siitä, että Suomessa Tampere on jopa ylittänyt koronaa edeltävät matkustajamäärät viime vuonna. Samoin siinä mainitaan, että Sveitsissä joukkoliikenteen lippujen hinnat ovat erittäin korkeita, mutta tarjolla on loistavat yhteydet, joista ihmiset ovat valmiita maksamaan.
Koko artikkeli on luettavissa täällä. (Pahoittelen mahdollista maksumuuria)