Kaupunkisuunittelulautakunnassa käydyssä keskustelussa autopaikkojen sisällyttämistä asuntojen hintaan ovat kannattaneet Helsingissä valtaa pitävät puolueet Kokoomus ja SDP.
Jaa, en äänestä muutenkaan kumpaankaan, mutta olen ymmärtynyt että noissakin puolueissa löytyy kannatusta autottomuudelle, mutta ilmeisesti isot pojat jyrää muut...
Mitä enemmän mietin tuota keskustatunnelia, sitä enemmän olen sitä mieltä että vaikka ajatus ei olisi täysi susi, niin linjaus on väärä. Oletetaan kävelykeskusta, käytännössä autoton alue Esplanaadit mukaan lukien. Miksi ihmeessä Länsiväylältä ylipäänsä pitäisi jotenkin helposti päästä sen tai pääradan itäpuolelle? Lännestä tultaessahan on myös Turun moottoritie ja näiden välillä vaihtaminen on Kehä II myötä verrattaen helppoa. Laajemmin, yksi iso ongelma keskustatunnelissa on se, että se on läpiajoväylä.
Parempi linjaus olisi se jossain PLJ:ssä vilahdellut Pasilan linkki, eli Turun mt / Vihdintie - Pasila - Lahden mt / Itäväylä. Ajatellaan asiaa niin että on kolme vyöhykettä:
- Keskusta: kävelykeskustan länsipuoli, Etu-Töölö, eteläiset kaupunginosat.
- Kallio: Kallion suur-alue Arabiaan ja Käpylään saakka, Kruunuhaka, Katajanokka.
- Töölö: Taka-Töölö, Meilahti, Munkkiniemi, Etelä-Haaga
Pasila ja kävelykeskusta jäävät väliin.
Sitten on kolme tulosuuntaa, itä, pohjoinen ja länsi. Jos joka suunnasta pitää päästä joka vyöhykkeelle tästä seuraa 3x3 eli 9 yhteyttä. Eli näin:
Länsi - Keskusta: Länsiväylää pitkin suurinpiirtein niin kuin nytkin, parkkiluolien tunneleita pidennetään Ruoholahteen päin.
Länsi - Töölö: Turun mt tuloväylä, Haaga/Munkkiniemi katuverkkoa pitkin. Mechelinkadulle läpiajokikielto, Mannerheimintie kävelykatu Nördensjöltinkadulle saakka. Taka-Töölö/Meilahti Pasilan linkkiä Mannerheimintien liittymään.
Länsi - Kallio: Pasilan linkin kautta, kts. Itä-Kallio.
Pohjoinen - Keskusta: Hämeenlinnan, Lahden mt ja Tuusulanväylä ohjataan Pasilaan, kts. Pasila-Keskusta alempana.
Pohjoinen - Töölö: Pasilan linkin kautta kts. Länsi-Töölö, Nordensjöltinkatua.
Pohjoinen - Kallio: Pasilan linkin kautta kts. Itä-Kallio, Käpylä ja Viikki moottoriteiden linjaa jatkavien pienempin katujen kautta.
Itä - Keskusta: Itäväylältä Pasilaan, kts. Pasila-Keskusta.
Itä - Töölö: Pasilan linkki, kts. Länsi-Töölö.
Itä - Kallio: Hakaniemeen, Kruunuhakaan ja Katajanokalle Sörnäisten rantatietä Itäväylän päästä, Kumpulaan ja Viikkiin Hermannin rantatietä, Alppilaan ja Vallilaan Pasilan Linkin Sturenkadun liittymästä, Käpylään Pasilan kautta Koskelantietä.
Pasila-Keskusta: Jättäisin yksinkertaisesti tekemättä. Keskustan pysäköintilaitoksiin pääsee itäkauttakin, mahdollisesti niin että vedettäisiin joku minitunneli Kaisaniemestä Sörnäisten rantaan. Jonkinlaista vastaavaa liuskaa voisi myös harkita Vauhtien Töölönlahden puoleiseen päähään. Pasila olisi luonteva liityntäpysäköintipaikka, bussilinjat voisi päättää sinne, ja tehdä Pisara-radan, jne. Suhteellisen vähäisen Ruoholahdesta, tms. eteläsistä kaupunginosista pohjoiseen (Hämeenlinna moottoritie) suuntautuvan liikenteen ohjaisin kylmän viileästi Länsiväylän kautta kehille. Joka tapauksessa niin, että Töölön läpiajo Pasilaan olisi estetty.