Keskustatunneli on erittäin hyvä hanke ja on syytä toteuttaa, jotta Jätkäsaaren rakentaminen ei tukkeuta koko kantakaupungin katuverkkoa.
Tässä on täysin perusteettomia oletuksia.
Kaikilla henkilöautoon perustuvilla ratkaisuilla, myös keskustatunnelin sisältyvillä, Helsingin kantakaupungin liikenne ruuhkautuu.
Ruuhkautuminen aiheutuu henkilöautopohjaisesta liikennejärjestelmästä, ei siitä, että sille ei olisi tunneleita. Välttämätön ajoneuvoliikenne ei edellytä keskustatunnelin tyyppisiä moottoriväyliä.
Helsingin kantakaupungin suunnitellut laajennusalueet eivät voi toimia, jos niillä sallitaan Helsingin keskimääräinen autoliikenteen osuus.
Ruuhkautuminen johtuu henkilöautoliikenteen suuresta osuudesta, ei muusta.
Keskustatunneli mahdollistaa myös kävelykeskustan, jota ei muuten tule.
Tämä on täysin perusteeton oletus.
Kävelykeskusta ei edellytä keskustatunnelia seuraavista syistä:
- Helsingin ydinkeskustan läpi ei suuntaudu merkittäviä autoliikenteen läpikulkuvirtoja.
- Helsingin ydinkeskustan huoltoliikenteelle on jo rakennettu tunnelit
- Helsingin ydinkeskustan pysäköintilaitoksiin on jo sisäänajotunnelit ydinkeskustan ulkopuolelta.
Väitteesi on vain kävelykeskustan asettamista keskustatunnelin panttivangiksi.
Suomessa harrastetaan toistuvasti retoriikkaa, että satsaukset kevyeen ja julkiseen liikenteeseen "edellyttävät" kaupunkimoottoriteiden tai tarpeettomien pysäköintilaitosten rakentamista. Tätä samaa retoriikkaa jauhetaan Helsingin lisäksi tällä hetkellä Turussa, Tampereella ja Oulussa.