Noniin, hyvä hyvä. Onko Salomaalla ollut autoa, ja miksi?
---------- Viestit yhdistetty klo 01:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:35 ----------
Mihin perustuu tämä väite? Onko asiasta ihan tutkimus tehty, voitko linkata sen? Vai onko kyseessä oma tutkimus? Vai mistä olet tämän tietosi hankkinut?
Salomaan auto
Vuosina 1979-1984 tein myyntiedustajan tehtäviä. Ensimmäisessä firmassa myyntialueeni oli Länsi-Helsinki. alueeseen kuului myös mm Lohja, Tammisaari, Karjaa, Hanko. Toisessa firmassa sama myyntialue + Itäpuoli Kotkaan saakka. Kolmannessa myös Helsinki ja huomattava osa Etelä-Suomea. Minulla oli siis noissa tehtävissä firman auto. Sen jälkeisissä tehtävissä olen tarvittaessa ajanut talon autoa, mutta harvemmin. Omaa autoa en ole omistanut koskaan.
Kysymykseen luonteesta johtuen täydennän vielä että ensimmäinen työpaikka oli Ristiinan Shell (Sirenin suunnittelema perusShell, jonka onnettomat ovat nyt purkaneet).
Myin bensaa ja silloin bensa-asemilla myytin myös autotarvikkeita ja katsottiin asiakkaan jäähdytinnesteet, öljyt ja renkaiden ilmanpaine veloituksetta. Olin tuolloin 15-vuotias ja minulle tuli Tekniikan maailma, jonka kaikki autotestit piti lukea suurennuslasin kanssa. Bensa-asemalla istuivat raskaan liikenteen autojen omistajat, rengit ajoivat. Ykköskeskusteluaihe oli tietysti Auto ja minä mukana yhtä innokkaana keskustelijana.
Isällä oli Steyr(joita nyt 3 suomessa jäljellä) sekä Moskvits Skandinavia sekä kaksi Elite, joista toisella ajoin opetusluvilla ajokortin, jonka hinnaksi tuli 200 mk.
---------- Viestit yhdistetty klo 11:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:47 ----------
Noniin, hyvä hyvä. Onko Salomaalla ollut autoa, ja miksi?
---------- Viestit yhdistetty klo 01:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:35 ----------
Mihin perustuu tämä väite? Onko asiasta ihan tutkimus tehty, voitko linkata sen? Vai onko kyseessä oma tutkimus? Vai mistä olet tämän tietosi hankkinut?
Ylipainoisuuden korrelaatio liikkumistapaan
Tuon kaljamahaheiton kohdalla tietysti on myönnettävä, kun koneen ääressä istuu yksin ja lämpenee, niin tulee valittua sanamuotoja, jotka eivät tänne Joukkoliikennefoorumille ihanteellisia. Olen pahoillani jos joku loukkaantui. Tuollainen tyylin viljely saattaa pilata ketjua joksikin aikaa ja useasti vie muilta lukijoilta motivaation lukea, jos tyylilaji pääsee jatkumaan. Olen omalla tyylilläni itsekin olen hommanut ylipainoa ja verenpainetaudin ja kakkostyypin diabeteksen.
Kysymys on hyvä, jos jotain täällä esittää, niin se pitää pystyä myös perustelemaan. Itse olen aina ollut tätä mieltä. Joukko X kokoontuu eri paikoissa. Osa tulee yksityisautoilla, osa pyörällä, osa kävelleen ja osa jalan. Joukko on suuri. Joskus istuu kokouspöydän ääressä eikä jaksa keskittyä puhujaan, katselin kerran että ompas meillä kaikilla mahaa. Sitten sattumalta mietin onkos tällä yhteyttä valittuu liikkumistapaan. Hämmästyin itsekin pikahavainnosta, että varsin monella autolla kulkevalla on selkeästi havaittavaa keskivartalolihavuutta. On sitä tietysti pyöräillijöillä ja joukkoliikenteen käyttäjillä, mutta selvästi vähemmän. Täsmennän myöhemmin tätä esiintymistiheyttä lisää.
Tuo keskivartalolihavuus on yleinen onglema ja tälläkin viikolla tiedotusvälineistä saimme kuulla ja lukea lisää, mitä kaikkea muuta ongelmaa se tuo mukanaan. Joku saattaa kysyä, kuuluuko nämä joukkoliikennefoorumille nämä terveysasiat ja vastaan että kyllä se niin oleellisesti sivuaa, kun eri liikkumismuotoja vertaillaan. sm3:n esittämät kysymykset ovat hyviä. Erityisesti nyt, kun lähiaikoina ovat esillä kävelykeskusta ja keskustatunneli.On hyvä että kummankin asian puolesta ja vastaan -perustelut hajoitetaan atomeiksi ja käydään läpi niin että jokainen niihin voi osallistua.
---------- Viestit yhdistetty klo 11:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:15 ----------
http://www.ukkinstituutti.fi/filebank/187-nettiin-tutkimusuutiset08.pdf
.....vapaa-ajan liikuntaharrastus on viime vuosikymmeninä
hieman lisääntynyt, mutta työmatkaliikunta vähentynyt.
etenkin lyhyet, alle kolmen kilometrin työ- ja asioin-
timatkat, tehdään entistä harvemmin
polkupyörällä tai kävellen.
Fyysisen aktiivisuuden väheneminen työssä
ja arjessa, lisääntynyt yksityisautoilu sekä kävelyn ja pyöräilyn aliarvostettu asema liikennemuotoina ovat johtaneet lihavuuden yleistymiseen......
Tällä UKK-instituutin tutkimuksella päästään hyvin keskustelun alkuu. Tutkimuksesta löytyy myös selkeät faktat sille että yksityisautoilijoiden ylipaino on yleisempää. Kannattaa lukea ainakin sivulta 15 eteenpäin.