Poliitikkojen pitää nyt ottaa nopeasti selvä kanta tunneliin. Koska asia on kerran käsitelty, niin savikiekkona ampuminen alas säästäisi voimavaroja tarpeellisempien asioiden edistämiseen. Kun tuo jatkuva saman asian tutkiminen ja vatkaaminen maksaa. Ja kukahan senkin lystin viime kädessä maksaa.
Sillä tavallahan meidän maassa demokratia toimii, että jos hylsy tulee, mutta On Sovittu, niin äänestytetään niin monta kertaa, että saadaan "oikea" tulos. Ydinvoimala, länsimetro, miksei sitten keskustatunnelikin.
Minulla ei ole keskustatunnelia vastaan sinänsä mitään. Esimerkiksi hankkeena se on huomattavasti fiksumpi kuin länsimetro, sillä se ei sentään heikennä mitään jo olemassa olevaa. Mutta keskustatunnelin maksaja on väärä, jos se yritetään maksattaa helsinkiläisten veronmaksajien taskusta. Verorahoilla sitä ei pidä tehdä, ei ainakaan helsinkiläisten verorahoilla. Mikä toisaalta käytännössä tarkoittaa, että se pitäisi jättää tekemättä. Valtuustossa jos olisin, en äänestäisi rakentamisen puolesta.
Kuten meni Kruunusiltojen projektiin, joka lopulta on rampa ankka tukkoisine Hakaniemiyhteyksineen. Täysin naurettavaa laittaa miljoonatolkulla rahaa siltaan, jota kaikki eivät voi käyttää.
Samaa mieltä Hakaniemestä. Mutta jos "kaikilla" tarkoitat henkilöautoja, niin minne ajattelit panna ne autot, jotka silta syöttäisi niemelle? Sehän se ydinongelma tässä on. Sillastahan voi tehdä vaikka kuusikaistaisen, mutta keskustan katuverkkoon ei mahdu autoja enempää kuin mitä siellä jo on.
Salomaa tuossa aiemmin kirjoitti, että ollaan Joukkoliikennefoorumilla ja ikään kuin antoi ymmärtää, että täällä pitää olla joukkoliikenteen puolella. Olen Salomaan kanssa eri mieltä – on keskustelua piristävää ja yleisesti virkistävää ja avartavaa, että täällä on myös muiden kantojen edustajia, kuten Citybus ja Petteri. Ei kenekään kannata jäädä jumiin omaan kuplaansa, ja sitten ihmetellä, kun maailma ei toimikaan niin kuin siinä omassa kuplassa.