339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,499
Onhan tosiasia, että liike-elämä kuihtuu, jos asiakkaat eivät autoa käyttäen pääse ostoksille.
Jaa on vai?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Onhan tosiasia, että liike-elämä kuihtuu, jos asiakkaat eivät autoa käyttäen pääse ostoksille.
Autolla maakunnasta Helsinkiin tuleva ei kovin herkästi ala kävelemään kovin pitkiä matkoja vaan menee mieluummin Jumboon tai Selloon.
Sitä voi todella katsella Stockmannin tavarataloa ja miettiä, missä se 25-30 % myynninlisäys luuraa. Ja aleksin itäpäätykin, siis Senaatintorin pääty, alkaa olla liike-elämältään nykyisin aika köyhää. Ei aleksi kiinnosta ostospaikkana enää suomalaisia. Eikä espa. Turistirysiä, vilkasta katuelämää 4-5 kuukautta vuodessa. Muuten lähinnä loskaisia ja tuulisia läpikulkupaikkoja. Miksi sinne kukaan haluaisi mennä, kun vaatteet voi ostaa netistä ja taloustavarat ja ruoat saa suoraan autoon isosta marketista?
Ja pyöräteillä käveleville sekä autoileville sama "kunnon sakko"?Mainostelineet voi helposti häätää ja pyöräilijöille kunnon sakko (esimerkiksi Nykissä 500 taalaa- ei näy jalkakäytäväpyöräilijöitä). Ja nykyiset jalkakäytäväkuppilat voisivat noudattaa lakia ja rajata aidalla tai köydellä anniskelualueensa.
Ei Esplandin puiston ympäristöä ostospaikaksi pidä suunnitellakaan, vaan Helsinkiläisten ja turistien olohuoneeksi.
Huonosti menestyvästä kävelykadusta löytyy Helsingissä jo esimerkkejä; Iso-Roobertinkadun liikkeiden huono menestys suhteessa Korkeavuorenkatuun ja Fredaan johtunee osin siitä, että kadulla on menestyvän kaupan kannalta liikaa tilaa ja kulkijat liikkuvat keskellä katua, niin kaukana näyteikkunoista, että liikkeiden houkuttevuus heikkenee rajusti. Sama tilanne on myös Salomonkadulla, tilaa on menestyvän kaupan kannalta liian paljon. Nyt sitten halutaan Pohjois-Espalla toistaa sama virhe.
Tuosta nyt jää sellainen kuva, että Vapaavuoren/Rautavan pyynnöstä pari rakennusliikettä on käyttänyt yhden perjantai-iltapäivän tuhertaakseen kartalle kalliin ja erittäin kalliin keskustatunnelivaihtoehdon. Se on varmasti hyvä strategia autopuolueelta. Hankkeen järkevyyden sijaan on parempi keskustella vaihtoehtoisista toteutustavoista. Onko teillä mielipidettä siitä, että ammunko itseäni käteen vai jalkaan?Kaksi isoa rakennusfirmaa ovat kaikessa hiljaisuudessa tehneet uudet suunnitelmat keskustatunnelin varalle https://yle.fi/uutiset/3-9794705.
Tuosta nyt jää sellainen kuva, että Vapaavuoren/Rautavan pyynnöstä pari rakennusliikettä on käyttänyt yhden perjantai-iltapäivän tuhertaakseen kartalle kalliin ja erittäin kalliin keskustatunnelivaihtoehdon.