Vakavasti ottaen, mainitsemasi allokointi koskee vain keskusta-aluetta. Kuten olen jo kahteen kertaan todennut, vihervasemmiston kaksinaismoralismi ei yllä Helsingin niemen ulkopuolelle. Siellä, missä ei voida moraaliposeerata Helsingin historiallisissa kortteleissa, rakennetaan ramppia, kaistaa ja hehtaarihallia kuten ennenkin. Herttoniemeenkin tuli uusi "lähikauppa", Prisma, 4 kilometrin päähän sekä Itäkeskuksen että Viikin vastaavista "lähikaupoista", ja näillä kaikilla on valtavat parkkihallit. Ei kiljunut kukaan Herttoniemen vähäisten kivijalkakauppojen ja elävän kaupunkikulttuurin puolesta. Uuteen Hertsin kauppakeskukseen ei edes pääse kovin helposti muutoin kuin autolla.
Toinen hyvä esimerkki on epäonnistunut Redi valtavine pysäköintiluolineen, jonka johdosta pk-yritysten liiketoiminnalla ei ole juuri menestymisen mahdollisuuksia Kalasataman korttelitasolla. Ei kiinnostanut vihervasemmistoa, muuta kuin siltä osin, että saatiin Sörnäisten tunnelia viivästytettyä, ja nelostien liikenne kulkee kauppakeskuksen oven ja metroaseman sisäänkäynnin välistä, mikä on naurettavaa, aiheuttaa lähipäästöjä ja vaarantaa kevyen liikenteen turvallisuutta.
En nyt ymmärrä ollenkaan tätä kaksinaismoralismi-argumentaatiotasi. Monestakin syystä:
1) En ole ainakaan kuullut, että vihreissä/vasemmistossa olisi erityisesti vastustettu pyöräilyolosuhteiden parantamista Helsingin kantakaupungin ulkopuolella. Sen sijaan siinä voi olla totuuden siemen, että kunkin huomio kiinnittyy helpommin siihen kaupunginosaan, missä asuu, opiskelee tai työskentelee tällä hetkellä ja seuraavaksi niihin kaupunginosiin, joissa on joskus asunut, opiskellut tai työskennellyt.
2) Politiikassa ei kannata polttaa ruutia joka paikkaan, vaan kannattaa priorisoida niitä tärkeimmiksi kokemiaan asioita.
Mistä pääsemmekin kohtaan 3:
3) Helsingissä ja yleisemminkin Suomen kaupungeissa (omien havaintojeni mukaan) pyöräilyolosuhteet ovat lähiöissä vähintään kohtuullisella tasolla. Toki sielläkin pärjättäisiin suppeammalla pyörätieverkolla, kun sivukaduille olisi merkitty vähemmän yhdistettyjä jalkakäytävä/pyöräteitä.
Sen sijaan kaupunkien keskusta-alueet ja Helsingissä koko kantakaupunki ovat olleet niitä ongelmallisimpia alueita pyöräilyn näkökulmasta. Nyt kuluneella vuosikymmenellä Helsingissä on onneksi alettu saamaan muutosta aikaiseksi.
No miksi kantakaupunki: Koska sillä alueella on hyvin suuri osa Pääkaupunkiseudun asukkaista, yliopistoista ja työpaikoista suhteellisen pienellä alueella. Ja pyöräilyn potentiaalinen suosio taas korreloi voimakkaasti (kääntäen) pyöräilymatkan pituuden kanssa.
Redistä ja noista muista kolmesta muusta mainitsemastasi alueesta en nyt erityisesti ole eri mieltä kanssasi, mutta näiden suhteen sunkin pitäisi ymmärtää muutama seikka:
A) Nuo alueet pohjaavat osittain ns. vanhaan (l. ennen noin vuotta 2010–2015 vallinneeseen) suunnittelukulttuuriin ja moni niistä tarvitsisi täydellisen uudistamisen, jos niistä haluaisi "kävelykaupunkia".
B) Vastassa on isoja ja konservatiivisia toimijoita, esim. kaupan keskusliikkeet ja isot rakennusliikkeet. Voisi myös mainita, että puolueista ainakin kokoomus (en muista demarien kantaa) on vastustanut asuntojen rakentamista (l. maankäytön sekoittamista) Herttoniemen teollisuusalueelle.
C) Jos haluat muutosta noihin mainitsemiisi asioihin, niin oikeat valitusosoitteet ovat kokoomus ja SDP. Näitä puolueita tarvittaisiin, jos ison laivan haluttaisiin kunnolla kääntyvän. Ei vihreillä + vasemmistolla Helsingissäkään rajatonta valtaa ole
Tuossa ensimmäisessä lauseessa mainitsemassasi yhtälössä on vain se pikku faktavirhe: kun häviävät asukaspysäköintipaikat, häviävät myös asiointipysäköintipaikat. Mikäli tuo ensimmäisen lauseen väitteesi pitäisi paikkansa vallitsevassa poliittisessa tilassamme, sen toteuttamiseen riittäisi vain "ei koske X-tunnuksella" -lisäkilven poistaminen, ja kas: pysäköinti olisi oikeutettu vain minuuttiperusteista maksua vastaan.
Koska pelkkä pysäköintimaksujen nosto (keppi) ja/tai parkkipaikkojen poisto tuntuu Helsingissä olevan poliittisesti mahdotonta, niin tarvitaan myös porkkanaa eli noita parkkihalleja, jotta olisi mahdollista sekä parantaa asiointipysäköinnin edellytyksiä Helsingin kantakaupungissa että toisaalta poistaa parkkipaikkoja esim. Topeliuksenkadun raitiotien tieltä. Silti tämä tuntuu olevan haastava operaatio.