https://www.portofhelsinki.fi/helsi...-helsingin-satamien-toimintojen-sijoittumisen
Satamatoimintojen sijoittelusta on nyt sitten tehty selvityksiä, jotka onnistuvat vakuuttamaan, että suhmurointi ja kaverikapitalismi kukoistavat kuin idänkaupan aikoina konsanaan ja että suomalainen insinööriosaaminen tuottaa lähinnä vessapaperia. Ehkä tosin siksi, että selvitystöiden tilaajat tilaavat vessapaperia, jolla he yrittävät vakuuttaa yhteiskuntaa omien tavoitteidensa erinomaisuudesta.
Tulee vallan mieleen ensimmäisten Pisaraselvitysten nollavaihtoehto, jossa kaukojunat jäävät Pasilaan. Samalla tavoin satamaselvityksissä vertaillaan kaikin puolin keinotekoisia ja kovin ehdottomia vaihtoehtoja, joissa matkustajaliikennettä siirrellään ja eriytellään. Kun olisi pitänyt selvittää, että kuinka paljon Vuosaareen mahtuu lisäliikennettä milläkin investointitasolla, miten satamabisnekseen vaikuttaa autoliikenteen hintaohjaus pois keskustasatamissa, niin on selvitetty suunnitelmataloushenkisesti, jos suotte pienen kärjistyksen, että onko fiksumpaa jatkaa nykymallilla vai siten, että autolla matkustavat vievät autonsa Vuosaareen ja tulevat itse metrolla Länsiterminaaliin. No miten on?
Siten on, että Vapaavuori yrittää nostaa vielä kertaalleen keskustatunnelin, tai edes pätkän sitä, pöydälle. Että Haapasaaren kieli vaikuttaa olevan niin syvällä varustamopamppujen tuhkaluukussa, että krp:tä pitäisi alkaa kiinnostaa.
Laivojen kuljettamat henkilöautot ovat Helsingille suurimmaksi osaksi haitta. Niistä likemmäs 100 prosenttia kulkee kaupungin läpi pysähtymättä muualla kuin liikennevaloissa. Siinä on toki työmatkaliikennettä ja muutakin perusteltua, mutta jokatapauksessa sellaista, jonka voisi ohjata mahtuvissa määrin Vuosaareen. Keskustasta ei tarvitse saada kaikkea satamaliikennettä pois. Neljäsosa olisi jo hyvä suoritus, joka riittäisi pitkälle tulevaisuuteen, puolet ratkaisisi ongelman käytännössä kokonaan.