Demarien Päivi Lipposen jutut ilmaisesta joukkoliikenteestä lienevät onneksi unohtuneet. Mutta entäs joukkoliikenteen lipunhintojen reilu laskeminen? Kuulostaa ainakin ensi ajattelemalta oikein hyvältä jutulta, mutta onhan siinäkin omat miinuspuolensa.
Tällä hetkellä lipputulot ovat sillä tavoin tasapainossa kulurakenteeseen nähden, että jos suuri kysyntä aiheuttaa paineita vuorovälien tihennykseen tai uuden asuinalueen joukkoliikenne vaatii lisävuoroja eli lisäkustannuksia, niin lipputuloilla voidaan kattaa tällaiset menot. Esim. Jätkäsaaressa ennustettu matkustajamäärä on niin suuri, että mitä todennäköisimmin Jätkän vuoksi lisättävät ratikkavuorot tuottavat jopa voittoa. Jos jatkossa lippujen hinnat ovat selkeästi matalammat, ollaan tilanteessa, jossa kysynnän kasvu lisää aina vaan tappioita. Ja ainakin nykymuotoinen HKL ei siinä tilanteessa ole halukas lisäämään tarjontaa eli tappioita, mikä tietysti ei matkustajan kannalta ole hyvä asia.
Toinen juttu on se, että nykyistä selkeästi halvempi joukkoliikenne saattaa houkutella matkustajia jalankulkijoista ja pyöräilijöistä, mikä ei välttämättä ole hyvä asia.
Itse näkisin, että hyvä ja vähemmän radikaali tapa laskea lipunhintoja olisi sopia, että hinnat lukitaan esim. viideksi vuodeksi nykytasolleen ja että koko nykyisestä YTV-alueesta tehdään yksi ainoa vyöhyke, jossa hinnat ovat Helsingin sisäisten lippujen nykytasolla. Tällöin kaupungin sisäisten matkojen hinnat eivät nyt muuttuisi, mutta viidessä vuodessa ne reaalisesti laskisivat. Kaupunkien sisällä joukkoliikennematkojen määrä ei välttämättä juuri muuttuisi nykyisestä, mutta kaupunkien väliset matkat varmasti lisääntyisivät. Se vähentäisi myös yksityisautoilua enemmän, koska kaupunkien väliset matkat lienevät keskimäärin pidempiä kuin kaupunkien sisäiset.
Bonusta tulisi myös siitä, että matkustaminen olisi nykyistä paljon selkeämpää ja mietinnät checkin-checkout -järjestelmistä voitaisiin lopettaa.
Tosin kaikki tämä pohdiskelu on tietysti sikäli turhaa, että kuten Albert osuvasti huomautti, lippujen hinnathan eivät enää ole Helsingin itsensä päätettävissä, eivät sen paremmin poliittisten päättäjien kuin virkamiestenkään. Päätösvalta ulkoistuu vuodenvaihteessa HSL:lle, joka ilmeisesti aikoo jatkaa aika lailla YTV:n linjalla eli viis veisata kunnalispoliitikkojen toiveista.