Helsingin linjojen 22 ja 59 yhdistäminen

Liittynyt
7 Maaliskuu 2009
Viestit
1,485
Ollaanko HSL todellakin sulattamassa linjan h22 linjaan h59, kuten Helsingin Uutisissa väitetään? En ymmärrä, kuinka se olisi mahdollista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Poikittaisliikennettä parannetaan - Paloheinän joukkoliikennetunnelin rakentaminen alkaa

Ollaanko HSL todellakin sulattamassa linjan h22 linjaan h59, kuten Helsingin Uutisissa väitetään? En ymmärrä, kuinka se olisi mahdollista.
Jatketaan Sörnäisistä Herttoniemeen. Samalla tunnus toki muuttuu (esim. 59A tai vastaavaa).
 
Vs: Poikittaisliikennettä parannetaan - Paloheinän joukkoliikennetunnelin rakentaminen alkaa

Jatketaan Sörnäisistä Herttoniemeen. Samalla tunnus toki muuttuu (esim. 59A tai vastaavaa).

Tarkoittaako siis käytännössä että nykyinen 59 jaetaan kahtia linjan 22 kanssa? Joka toinen vuoro Hertsikasta Pajamäkeen ja joka toinen Suursuolle. Olisiko osuus Hertsikasta Ilmalaan täysin yhtenäinen?
 
Vs: Poikittaisliikennettä parannetaan - Paloheinän joukkoliikennetunnelin rakentaminen alkaa

Asia on ollut esillä HSL-hallituksen kokouksessa alkukesästä (11.6.2013):
HELSINGIN SEUDUN LIIKENNE - KUNTAYHTYMÄN ALUSTAVA TOIMINTA- JA TALOUSSUUNNITELMA 2014 - 2016

MUUTOKSET HELSINGIN SISÄISILLÄ LINJOILLA sanoi:
Linja 22 Sörnäinen (M) –Pasila – Suursuo / Linja 59 Herttoniemi (M) – Pasila – Pajamäki Yhdistetään linjat 59:n varianteiksi reiteille Herttoniemi (M) – Pasila – Pajamäki ja Herttoniemi (M) – Pasila – Suursuo tarjoamaan lisää kapasiteettia kuormitetulle Herttoniemi – Pasila -osuudelle. Autopäivä- ja kustannusmuutokset: Ei autopäivämuutoksia. -11 000 € vuonna 2014 ja -24 000 € vuositasolla

---------- Viestit yhdistetty klo 8:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 8:11 ----------

Tässä linkki liitteeseen:
http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl01/kokous/2013336-3-1.PDF
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Poikittaisliikennettä parannetaan - Paloheinän joukkoliikennetunnelin rakentaminen alkaa

Kuulostaa järkevältä. Karsii päällekkäisyyttä, kun Pasilasta Sörnäisiin pääsee jo ratikalla. Toivottavasti kuitenkin ymmärtävät numeroida tuon Suursuo–Herttoniemi-linjan jotenkin muuten kuin tekemällä jonkun 59A, 59B, 59KNT -sössön. 50 olisi vapaana. Ja selkeys olisi taas valttia.

Minua vähän huvittaa se, että ilmeisesti Herttoniemen ja Pasilan välillä on aika suuri kysyntä, kun tiheä 58 ei riitä eikä edes ruuhkassa tiheä 59 siihen päälle, vaan vielä pitää lisätä bussiliikennettä. Mutta ratikasta tuolle yhteysvälille ei saa puhua, koska metro. Tuleekos Pasilasta Hertsikaan nyt sitten 2,5 min vuoroväli ruuhkassa?
 
Vs: Poikittaisliikennettä parannetaan - Paloheinän joukkoliikennetunnelin rakentaminen alkaa

Toivottavasti kuitenkin ymmärtävät numeroida tuon Suursuo–Herttoniemi-linjan jotenkin muuten kuin tekemällä jonkun 59A, 59B, 59KNT -sössön. 50 olisi vapaana. Ja selkeys olisi taas valttia.
Juu, ehdottomasti minunkin mielestäni tuo linjanumero 50, eikä lisää kirjaimia.
 
Vs: Poikittaisliikennettä parannetaan - Paloheinän joukkoliikennetunnelin rakentaminen alkaa

Asia on ollut esillä HSL-hallituksen kokouksessa alkukesästä (11.6.2013):
HELSINGIN SEUDUN LIIKENNE - KUNTAYHTYMÄN ALUSTAVA TOIMINTA- JA TALOUSSUUNNITELMA 2014 - 2016
Linja 22 Sörnäinen (M) –Pasila – Suursuo / Linja 59 Herttoniemi (M) – Pasila – Pajamäki Yhdistetään linjat 59:n varianteiksi reiteille Herttoniemi (M) – Pasila – Pajamäki ja Herttoniemi (M) – Pasila – Suursuo tarjoamaan lisää kapasiteettia kuormitetulle Herttoniemi – Pasila -osuudelle.
Kauhulla ajattelen mitä tuollainen saattaisi merkitä meille Postikeskuksen työntekijöille Postintaipaleella (tuntia ennen työvuoron alkua työpaikalle ja vuoron päätyttyä jo tunnin kuluttua pääsee kotiopäin?).
Nytkin on "tosi kiva" iltavuoron päätteeksi odottaa se reilu 20 minuuttia, kun bussi meni justiinsa nenän eestä.
 
Vs: Poikittaisliikennettä parannetaan - Paloheinän joukkoliikennetunnelin rakentaminen alkaa

Juu, ehdottomasti minunkin mielestäni tuo linjanumero 50, eikä lisää kirjaimia.

No jos 22 lopetetaan, niin eikö se kelpaisi toisen linjan numeroksi? Logiikka noista on joka tapauksessa jo iät ja ajat sitten mennyt.
 
Vs: Poikittaisliikennettä parannetaan - Paloheinän joukkoliikennetunnelin rakentaminen alkaa

No jos 22 lopetetaan, niin eikö se kelpaisi toisen linjan numeroksi? Logiikka noista on joka tapauksessa jo iät ja ajat sitten mennyt.
No, toivottavasti jäisi edes jotain logiikkaa. 50-sarjalaiset kun ovat perinteisesti Helsingissä olleet poikittaislinjoja.
 
Minusta 59 voitaisiin jatkaa Itäkeskukseen, vaikka suoraan Itäväylää? Itäkeskuksessa kyllä riittää laitureita, ja 22 voitaisiin jatkaa Herttoniemeen. :)
 
Oikeastihan järkevintä olisi jatkaa rakentaa raitiotie Itäkeskukseen (samalla voidaan sulkea Kulosaaren ja Siilitien asemat sekä avata Kurkimäen ja Korsholmantien asemat) ja toiseksi järkevintä, jos metroa tiheämmin ajettavaa bussirallia on pakko ajaa, jatkaa Hettoniemeen päättyvä linja Laajasaloon tai Roihuvuoreen korvaten bussin 82 tai 89, ja Itäkeskukseen päättyvällä linjalla korvata linja 90 tai 96 (jopa kahden vaihdon poistuminen), mutta molemmat muutokset vähentäisivät kruununjalokiven matkustajamääriä.

Samalla tavalla ihmettelen vuosina 2014 ja 2016 toteteuttavaa muutosta, jossa Itäkeskuksesta kantakaupunkiin ei kulkisi ainuttakaan bussia, perusteluna rahan säästäminen. Käytännössä tämä tarkoittaa linjan 58 sekä linjojen 830–870 kaikkien matkustajien siirtämistä jo täyteen metroon. Metrossa ei ole vapaita istumapaikkoja ruuhka-aikaan Kulosaaren sillalla.

Jos todella mietitään, miten Itä-Helsinki saadaan hoidettua halvimmin, luultavasti vastaus olisi metro ja Laajasalon ja Pohjois-Vuosaaren liityntälinjat eikä muuta. OKT-alueita ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa palvella bussein ja Länsi-Myllypurosta, Roihuvuoresta ja Kivikosta suurin osa kävelisi metrolle eikä jäljelle jääneitä kannata bussipalvella. Mutta ei kai HSL:n pyrkimys ole maksimoida voittoa?

Edit: Samalla kun linja 58 katkaistaan Herttoniemeen perustetaan linja 80A Itäkeskus–Herttoniemi, kustannukset 613 000 €/vuosi. Eli katkaisemisella säästetään ehkä korkeintaan 200 000 €/vuosi.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen sitä mieltä, että ruuhkan huippukuorma on tuhlaileva tapa mitoittaa matkustajakapasiteettia. Vielä vähemmän istumapaikkakuorman mukaan. Ruuhkahuipun litistäminen pidemmäksi ajaksi ja siten keskimääräisen kuorman kasvattaminen on kaikin puolin järkevää. Matkustaja on itsenäinen yksilö, joka osaa päättää suunnittelijaa paremmin sietääkö hän itse tungosta metrossa, muuttaako hän liikkumisaikojaan vai käyttääkö hän kalliimpaa liikennevälinettä.

Minulla on oma kissa ojassa, kun en kulje metrolla tiukasti ruuhka-aikaan. Sama pätee lukuisiin bussiliikenteen ruuhkavuoroihin, jotka ovat varsin kalliita tuottaa ja lippujen tasataksan takia rasittavat hiljaiseen aikaan liikkuvan kukkaroa. Miksei pätisi myös ylisuuriin autoteihin, jotka jäävät ruuhka-ajan jälkeen tyhjän pantiksi. Verorahoille luulisi olevan parempaakin käyttöä.
 
Itse olen sitä mieltä, että ruuhkan huippukuorma on tuhlaileva tapa mitoittaa matkustajakapasiteettia. Vielä vähemmän istumapaikkakuorman mukaan. Ruuhkahuipun litistäminen pidemmäksi ajaksi ja siten keskimääräisen kuorman kasvattaminen on kaikin puolin järkevää.

Kiinnitin Turussa huomiota siihen, että ruuhka-ajan vuoroväli oli sama kuin muu vuoroväli. Ruuhka-aikaan matkustajat eivät kuitenkaan olleet litistityneenä ainakaan siihen bussiin (kuljin ruuhka-aikaan bussilla tasan kerran). Onko Turussa ruuhkahuippu Helsinkiä pienempi, vai kulkevatko bussit ruuhka-ajan ulkopuolella tyhjempinä?
 
Kiinnitin Turussa huomiota siihen, että ruuhka-ajan vuoroväli oli sama kuin muu vuoroväli. Ruuhka-aikaan matkustajat eivät kuitenkaan olleet litistityneenä ainakaan siihen bussiin (kuljin ruuhka-aikaan bussilla tasan kerran). Onko Turussa ruuhkahuippu Helsinkiä pienempi, vai kulkevatko bussit ruuhka-ajan ulkopuolella tyhjempinä?

Ainakin Turussa on vähemmän ihmisiä

Turku: 181 569 asukasta
Helsinki: ​610 601 asukasta
 
Kiinnitin Turussa huomiota siihen, että ruuhka-ajan vuoroväli oli sama kuin muu vuoroväli. Ruuhka-aikaan matkustajat eivät kuitenkaan olleet litistityneenä ainakaan siihen bussiin (kuljin ruuhka-aikaan bussilla tasan kerran). Onko Turussa ruuhkahuippu Helsinkiä pienempi, vai kulkevatko bussit ruuhka-ajan ulkopuolella tyhjempinä?

Turussa on arkisin klo 9-13 halvempi lipun hinta (matkakortin arvolla maksaville).
 
Takaisin
Ylös