vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,198
Tästä aiheesta on kirjoitettu muissakin viestiketjuissa, mutta päätin kuitenkin avata ihan oman sellaisen tälle aiheelle.
Kävin eilen ensi kertaa Helsingin metron 25-vuotis juhlanäyttelyssä ja kompaktistä koostaan huolimatta se oli erittäin mielenkiintoinen ja antava näyttely sekä palautti mieleeni ne ajat (noin 30 vuotta sitten), jolloin itse ammensin ja imuroin kaikkea mahdollista tietoa Helsingin ja muunkin maailman metroista.
Erityisen mielenkiintoista on 50- ja 60-luvuilla ollut tuo kahden tyylisuunnan esiintyminen ja jälkimmäisen voimistuminen 70-luvulle tultaessa. Jopa niin, että varsin kattavan, mutta kevyehkön metrosuunnitelman varsin pitkälle luonut tohtori Reino Castrén sai väistyä suorastaan vallankumousmaisesti uusien tuulien puhaltaessa. Nuoret insinöörit ja muotoilijat Unto Valtasen johdolla ottivat vallan käsiinsä ja nykyaikaistivat Helsingin metrosuunnitelmat; he loivat sen modernin metron, jota se tänä päivänäkin on. Tämä on vallan hyvä, sillä Castrénin linjauksen voittaessa oltaisiin varmasti voitu sanoa hyvästit Helsingin perinteisille katuraitioteille ja ne olisivat muuttuneet hieman ehkäpä Saksan mallin mukaisiksi Stadtbahn-linjoiksi.
Metrotoimiston johtajaa Unto Valtasen toimintaa olen vanhemmiten alkanut ymmärtämään enemmän ja pidän häntä nykyään melkoisena taistelijana, joka toki sotki kätensä lahjuksiin ym. talousepäselvyyksiin, mutta nähdäkseni hänen tinkimättömyytensä ansiosta ei Helsingin metrosta tullut "neuvostometron" seuraavaa etappia, vaan matkustamamme edelleen Valmet-Strömbergin valmistamilla moderneilla metrojunilla, jotka olivat aikaansa edellä syntyessään. Noihin aikoihinhan VR hankki Sr1-sähkövertureita ja HKL:kin kokeili Ziu-johdinautoja. Myös Helsingin metro olisi voinut kokea mm. Prahan metron kohtalon. Unto Valtanen teki mielestäni "ristorytit" ja teki tyhjäksi sellaiset hankkeet uudella korkeatasoisella, kotimaisella metrojunalla.
Mielenkiintoista kuitenkin on, että vaikka minullakin on runsaasti metromateriaalia tuolta ajalta, ei tästä ns. Castrenin metrosta ole mitään dokumentteja. Vasta nyt monen vuosikymmenen kuluttua siitäkin on saatavilla kuvia yms. Olisi todella mielenkiintoista nähdä joitain yksityiskohtaisempia dokumentteja siitä, vaikka luulempa, että "vallankumouksen" yhteydessä ne ovat voineet hävitäkin. Sota on raakaa peliä myöskin politiikassa.
Helsingin metron historia on vähintäänkin mielenkiintoinen, mutta yksi homma on nyt minulle ihan selvää: nykyinen itämetro on muodossa jos toisessa ollut mukana suunnitelmissa ainakin vuodesta 1927, milloin hieman ratalinjausta muutaen ja milloin hieman kevyempänä ja lopulta raskasmetrona. Asematkin ovat suurinpiirtein samat. Nykyinen metro on vaihtoehdoista "ratikkaystävällisin", kun muut vaihtoehdot olisivat pyyhkäisseet ainakin nykyisen 1000 millisen katuratikan pois.
Kävin eilen ensi kertaa Helsingin metron 25-vuotis juhlanäyttelyssä ja kompaktistä koostaan huolimatta se oli erittäin mielenkiintoinen ja antava näyttely sekä palautti mieleeni ne ajat (noin 30 vuotta sitten), jolloin itse ammensin ja imuroin kaikkea mahdollista tietoa Helsingin ja muunkin maailman metroista.
Erityisen mielenkiintoista on 50- ja 60-luvuilla ollut tuo kahden tyylisuunnan esiintyminen ja jälkimmäisen voimistuminen 70-luvulle tultaessa. Jopa niin, että varsin kattavan, mutta kevyehkön metrosuunnitelman varsin pitkälle luonut tohtori Reino Castrén sai väistyä suorastaan vallankumousmaisesti uusien tuulien puhaltaessa. Nuoret insinöörit ja muotoilijat Unto Valtasen johdolla ottivat vallan käsiinsä ja nykyaikaistivat Helsingin metrosuunnitelmat; he loivat sen modernin metron, jota se tänä päivänäkin on. Tämä on vallan hyvä, sillä Castrénin linjauksen voittaessa oltaisiin varmasti voitu sanoa hyvästit Helsingin perinteisille katuraitioteille ja ne olisivat muuttuneet hieman ehkäpä Saksan mallin mukaisiksi Stadtbahn-linjoiksi.
Metrotoimiston johtajaa Unto Valtasen toimintaa olen vanhemmiten alkanut ymmärtämään enemmän ja pidän häntä nykyään melkoisena taistelijana, joka toki sotki kätensä lahjuksiin ym. talousepäselvyyksiin, mutta nähdäkseni hänen tinkimättömyytensä ansiosta ei Helsingin metrosta tullut "neuvostometron" seuraavaa etappia, vaan matkustamamme edelleen Valmet-Strömbergin valmistamilla moderneilla metrojunilla, jotka olivat aikaansa edellä syntyessään. Noihin aikoihinhan VR hankki Sr1-sähkövertureita ja HKL:kin kokeili Ziu-johdinautoja. Myös Helsingin metro olisi voinut kokea mm. Prahan metron kohtalon. Unto Valtanen teki mielestäni "ristorytit" ja teki tyhjäksi sellaiset hankkeet uudella korkeatasoisella, kotimaisella metrojunalla.
Mielenkiintoista kuitenkin on, että vaikka minullakin on runsaasti metromateriaalia tuolta ajalta, ei tästä ns. Castrenin metrosta ole mitään dokumentteja. Vasta nyt monen vuosikymmenen kuluttua siitäkin on saatavilla kuvia yms. Olisi todella mielenkiintoista nähdä joitain yksityiskohtaisempia dokumentteja siitä, vaikka luulempa, että "vallankumouksen" yhteydessä ne ovat voineet hävitäkin. Sota on raakaa peliä myöskin politiikassa.
Helsingin metron historia on vähintäänkin mielenkiintoinen, mutta yksi homma on nyt minulle ihan selvää: nykyinen itämetro on muodossa jos toisessa ollut mukana suunnitelmissa ainakin vuodesta 1927, milloin hieman ratalinjausta muutaen ja milloin hieman kevyempänä ja lopulta raskasmetrona. Asematkin ovat suurinpiirtein samat. Nykyinen metro on vaihtoehdoista "ratikkaystävällisin", kun muut vaihtoehdot olisivat pyyhkäisseet ainakin nykyisen 1000 millisen katuratikan pois.