Vs: Jätkäsaaren raitiotie
Eli miksei voi rakentaa+pienempiä halvempia metroasemia ja lähemmäksi pintaa.
Koska H:gin metron vaunut ovat pitkiä ja muutenkin niin rakennetut, etteivät ne taivu nykyistä jyrkempiin kaarteisiin ja mäkiin. Mitoitukseltaan Helsingin metro vastaa kaikella tavalla keskieurooppalaista S-Bahnia tai paikallisjunia, joiden vaunut Suomessa tosin ovat vielä pidempiä.
Keskieurooppalaiset metrot ovat pääsääntöisesti samaan tapaan mitoitettuja kuin kookkaimmat raitiotiet. Yleisin vaunun leveys on 2,65 m kuten raitioteillä, osa on jopa kapeampia (Pariisi, Berliinin ensimmäiset linjat, Budapestin Földalatti). Kalusto kulkee alle sadan metrin kaarresäteistä, joita käytetään myös linjaliikenteessä, ei vain varikkoalueilla.
Keskieurooppalainen metron mitoitus merkitsee käytännössä sitä, että metroverkostoa voidaan tehdä jopa niin tiheästi, että se korvaa pääosan pintaliikenteestä. Esim. Pariisin metron pysäkkiväli on keskimäärin alle 500 metriä, ja keskustassa kaikkialla on metroasema alle 10 minuutin kävelymatkan päässä. Myös esikaupunkialueilla pärjätään vähemmällä liityntäliikenteellä, kun asemia on tiheämpään ja ne voidaan sijoittaa keskeisesti asutukseen toisin kuin Helsingissä.
Castrénin ideat olivat juuri tällaisia, mutta kun täällä iski suuruudenhulluus. Itse olen kanssasi samaa mieltä siitä, että metroa pitäisi kehittää kevyempään ja joustavampaan suuntaan, jotta sen laajentamiselle olisi edellytyksiä ja tehdyistä investoinneista saataisiin siten enemmän irti. Mutta toistaiseksi on menty vain päinvastaiseen suuntaan. Uudet suunnitelmat ovat kalliimpia kuin aiemmat toteutukset ja kuljettajattomuus tekee mahdottomaksi eurooppalaisen Stadtbahnin, S-Bahnin tai esikaupunkiraitiotien tapaisen metron laajentamisen.
Yksi käytännön esimerkki tästä on nähtävissä HS:n Vuosaaren sataman piirroksessa. Metroa ei ole voinut tuoda tälle valtavalle työpaikka-alueelle, vaan se jää kilometrin päähän. Siitä huolimatta, että satamakentälle rakennetaan joka tapauksessa raidekin juuri metron luontevalle reitille. Lautakunnassa ehdotin edes yhden asemavälin pidennystä sataman tontin rajalle Pauligin nurkalle. Siitä voisi sitten olla vaikka sataman sisäinen bussilinja. Mutta ei aiheuttanut toimenpiteitä.
Antero