yrityksen X kanssa. Kilpailuttaahan HKL omaa täysin omistamaansa bussiyritystäkin. (Arvatkaa miksi on kova kiire hävittää Sm1:t!)
HKL ei omista Helsingin Bussiliikenne Oy:tä vaan sen omistaa Helsingin kaupunki. :wink:
Bussiliikenteen kilpailuttamisella ei ole saavutettu mitään sellaista etua joka korvaisi täysimääräisesti sen aiheuttamat haitat:
- Kuljettajien työolojen heikennykset -> huikea vaihtuvuus ja kuljettajakunnan ulkomaalaistuminen (HKL-Bussiliikenteessä kuljettajat olivat pääosin ylpeitä ammatistaan ja työnantajastaan)
- Kuljettajien piittaamattomuus ja aggressiivisuus muita tiellä liikkujia ja matkustajia kohtaan -> on surullista tavata työtään ja matkustajiaan vihaavia "ammattilaisia" kuskinpukilla.
- Linja-autojen kunnon heikentyminen -> luukut repsottaen ja mustaa savua pakoputkestaan työntävät paikallaan itsekseen niiailevat romut Hämeentien ruuhkassa on mieltä ylentävä näky.
Hyvää ei saa halvalla. Toivottavasti raitioliikennettä ei koskaan kilpailuteta.
Raitioliikenteessä kuljettajien motivaatio on vielä hieman paremmalla tolalla kuin kilpailutetussa bussiliikenteessä. Työvuorot eivät saa hirvittävästi kehuja sielläkään, mutta aikataulujen tekoa säätelee HKL:n johtokunta ja suunnitteluyksikkö.
On todella ikävä sitä aikaa kun linja-autoja vielä huollettiin ja välillä peruskorjattiin. Kuljettajien poissaoloja varten oli ns. "ylimääräisiä" kuljettajia. Kovina flunssa-aikoina tms. poikkeustilanteissa vuoroja jätettiin sisään, mutta ensimmäisenä sisään jäivät aikatauluun merkitsemättömät ruuhkan lisävuorot.
Bussiliikennettä aitiopaikalta seuranneena vuodesta -89
Tapio Rautamäki