Nykyisellä kalustolla samalla käyttöasteella kai päästäisiin johonkin 105 vaunuun. Vai laskenko aivan pieleen? Vuoroja ei huipputunnilla liene läheskään noin monta. Eli vaunujako on sitten ihan liikaa nyt?
Nykyisin vaunutarve on enimmillään 93, jolloin samalla prosentilla laskettaessa pitäisi olla 110 vaunua. Vuoden kuluttua tuo vähenee 91 vaunuun, jolloin tarve on n. 107 vaunua. Kahden vuoden kuluttua, kun linjastouudistus todennäköisesti astuu voimaan, tarve lie vielä pienempi.
Tämänhetkisen tiedon valossa en pidä todennäköisenä, että rataverkko laajenisi 2010-luvun aikana. Jos joku rata mahdollisesti saataisiinkin rakennettua, sillä tuskin on vaikutusta vaunumäärään. Helsingissä on myös pitkät perinteet sillä, että uudisradan käyttöönotto vähentää vuoroja jostain muualta, jolloin ne ikään kuin kumoavat toisensa. Oikeastaan vain Laajasalo ja Jokeri olisivat hankkeina niin suuria, ettei tällainen kompensointi enää onnistuisi.
Mutta onko vaunuja nyt liikaa? Ei varsinaisesti. Ylimääräisiä kun on tarvittu ensin huonon vario-käytettävyyden vuoksi, sitten kakkossarjan välipaloituksen ja nyt vielä hetken aikaa ykkössarjan välipaloituksen vuoksi. Tuo 85% olettaa, että koko kalusto on käytettävissä rutiinihuoltoja ja yllättäviä (kolari)korjauksia lukuunottamatta. Jos on varauduttava siihen, että vaunuja on poissa rivistä esimerkiksi peruskorjausten vuoksi, niin sitten on oltava myös lisää varakalustoa.
Nythän kaluston määrää ollaan vähentämässä, kun 150-sarja on jo poistettu ja 160-sarja on vuorossa seuraavana. Ilman niitä päästään 121 vaunuun plus kahteen Artic-esisarjan vaunuun. No, 85% käyttöasteella siinäkin on vielä löysää.