- Liittynyt
- 19 Joulukuu 2006
- Viestit
- 296
Mitä enemmän on poikkeuksia ja poikkeuksen poikkeuksia, niin sitä hankalampaa liikenne on matkustajille. En nyt ota kantaa yksittäisten linjojen reitteihin, vaan linjastosuunnittelun periaatteisiin.
Linjat pitäisi suunnitella sellaisiksi, että matkustajan ei tarvitse miettiä, että meneekö bussi tai ratikka juuri tällä hetkellä tästä vai puolen kilometrin päästä vai sittenkin kulman takaa. "Olikohan kello nyt niin paljon että menee jo linja 2B joka lähtee eri pysäkiltä kuin linja 2A, joka menee taas muuten eri reittiä kuin linja 2? Vai onkohan jo 2N joka kiertää ihan toista tietä. Ei kun seuraavaksi meneekin 2TYX:n ++-vuoro, joka näin maanantai-iltana ajetaankin poikkeuksellisesti 2Z:n reittiä 2K:n päätepysäkin kautta tunnuksella 2V."
Jokin yksinomaisen teollisuuskeskittymän ja pelkistä "asumistoimintojen suorituspaikoista" koostuvan alueen välinen linja voi kuormittua ajoittain vain yhteen suuntaan. Oikeassa, elävässä, tiiviisti rakennetussa kaupungissa monenlaiset toiminnat kuitenkin hajautuvat pitkin kaupunkia läpi vuorokauden ja joukkoliikenteellä pääsee kulkemaan myös paluusuuntaan.
Rengaslinjalla tietenkin pääsee joka pysäkiltä vaikka edelliselle pysäkille kiertämällä koko pitkän lenkin, mutta ei ole rengaslinjaa ole tehty vain siitä ilosta, että saadaan rengas. Monessa tilanteessa rengaslinja voi mahdollistaa useampia erilaisia vaihdottomia, lyhyitä tai nopeita (molempiin suuntiin) matkoja kuin yksi pätkälinja siellä, toinen pätkälinja täällä.
Linjat pitäisi suunnitella sellaisiksi, että matkustajan ei tarvitse miettiä, että meneekö bussi tai ratikka juuri tällä hetkellä tästä vai puolen kilometrin päästä vai sittenkin kulman takaa. "Olikohan kello nyt niin paljon että menee jo linja 2B joka lähtee eri pysäkiltä kuin linja 2A, joka menee taas muuten eri reittiä kuin linja 2? Vai onkohan jo 2N joka kiertää ihan toista tietä. Ei kun seuraavaksi meneekin 2TYX:n ++-vuoro, joka näin maanantai-iltana ajetaankin poikkeuksellisesti 2Z:n reittiä 2K:n päätepysäkin kautta tunnuksella 2V."
Jokin yksinomaisen teollisuuskeskittymän ja pelkistä "asumistoimintojen suorituspaikoista" koostuvan alueen välinen linja voi kuormittua ajoittain vain yhteen suuntaan. Oikeassa, elävässä, tiiviisti rakennetussa kaupungissa monenlaiset toiminnat kuitenkin hajautuvat pitkin kaupunkia läpi vuorokauden ja joukkoliikenteellä pääsee kulkemaan myös paluusuuntaan.
Rengaslinjalla tietenkin pääsee joka pysäkiltä vaikka edelliselle pysäkille kiertämällä koko pitkän lenkin, mutta ei ole rengaslinjaa ole tehty vain siitä ilosta, että saadaan rengas. Monessa tilanteessa rengaslinja voi mahdollistaa useampia erilaisia vaihdottomia, lyhyitä tai nopeita (molempiin suuntiin) matkoja kuin yksi pätkälinja siellä, toinen pätkälinja täällä.