Helsingin raitioliikenteen supistukset 2006

La- ja su-iltaisin Skattan haaroilla on jopa 21 min. vuoroväli ensi talvena.

Nuo 4T:n lähtöajat (n. klo 20, 20.20, 20.40) olisivat hoidettavissa yhdellä omalla vuorolla, joka lähtisi Töölön hallista 19.43 ja palaisi halliin 20.57 ja kulkisi ensi vuonna valmistuvaa Mikonkadun rataa, siis reittiä Katajanokan terminaali - Mikonkatu - Kolme seppää - Katajanokan terminaali, kolme kierrosta. Saisi sitten 4 olla rauhassa oma itsensä viikonloppuiltaisin.

Vaikka työtunnit ovat viikonloppuiltaisin kalliita, kustannukset eivät tällaisella järjestelyllä vuositasolla ylittäisi 13 000 euroa.
 
Vuoden 2006 supistuksista linjan 3T yöliikenteen lakkautus on jällee lautakunnassa valtuustoaloitteen vuoksi. Virkamiesten mielestä yöliikennettä ei kannata palauttaa, koska vaunuissa oli enimmillään 10-20-matkustajaa kerrallaan.

Eipä ole HKL:n suunnitteluyksikön henkilökunta tainnut pahemmin yövaunuilla matkustaa. 3B on nyt viikonloppuöisin täysin tukossa, siellä olisi syytä viikonloppuisin lisätä tarjontaa nykyisestä.

Saapa nähdä, uskalletaanko lautakunnassa asettua tässä asiassa virkamiehiä vastaan. Olen edelleen sitä mieltä, että on älyvapaata ajaa linjaa toiseen suuntaan, mutta ei toiseen. Yöliikenteen kustannus 140 000 euroa ei ole kovin suuri, kyllä siihen rahaa on jos halutaan. Suurimpana ongelmaa koen sen, että Kalliosta ei ole yhteyttä keskustaan öisin.

Haltia, jos luet tämän, niin kysyisitkö kokouksessa, vieläkö suunnitteluyksikön tarkoituksena on pitkällä tähtäimellä lopettaa kaikki raitioyöliikenne, niin kuin oli vielä pari vuotta sitten.
 
Eipä ole HKL:n suunnitteluyksikön henkilökunta tainnut pahemmin yövaunuilla matkustaa. 3B on nyt viikonloppuöisin täysin tukossa, siellä olisi syytä viikonloppuisin lisätä tarjontaa nykyisestä.
Eipä kai, koska aikoinaan suht usein noilla nurkilla viikonloppuöinä liikkuneena mm. Urheilutalon ja Kaarlenkatujen pysäkit olivat tupaten täynnä aina vaunun saapuessa nimenomaan 3T:n suunnassa keskustaan, tietysti.
Mutta kai se on niin, että niitä maksavia asiakkaita oli 10-20; tuohan se ongelma on ja liputta matkustamiseen pitäisi yölläkin puuttua.

Eikö 3T:n yöliikenteen voisi palauttaa lyhennetyllä reitillä ilman Eiran lenkkiä? Eli Rautatieasemalta linja 3N kääntyisikin Lasipalatsille ja takaisin Töölöön. Kierros olisi n. 30 min ja 2 vuorolla saataisiin vartin välit. (Arkiöinä voisi olla vuoroväli 30 min eli 1 vaunu.)
Eiran lenkillä olisi yksisuuntainen liikenne 3B:llä ja sen kolmen vartin kierrokseen tarvittaisiin 3 vaunua kuten nykyisinkin.
 
Eikö 3T:n yöliikenteen voisi palauttaa lyhennetyllä reitillä ilman Eiran lenkkiä? Eli Rautatieasemalta linja 3N kääntyisikin Lasipalatsille ja takaisin Töölöön. Kierros olisi n. 30 min ja 2 vuorolla saataisiin vartin välit. (Arkiöinä voisi olla vuoroväli 30 min eli 1 vaunu.)
Eiran lenkillä olisi yksisuuntainen liikenne 3B:llä ja sen kolmen vartin kierrokseen tarvittaisiin 3 vaunua kuten nykyisinkin.

Tämä on hyvä idea. Ja virkamiesten on turha sanoa, että se on hankala hahmottaa. Kyllä yökulkijat tottuvat käyttämään sitä 3N:ää kun vaihtoehtojakaan ei ole.
 
Vuoden 2006 supistuksista linjan 3T yöliikenteen lakkautus on jällee lautakunnassa valtuustoaloitteen vuoksi. Virkamiesten mielestä yöliikennettä ei kannata palauttaa, koska vaunuissa oli enimmillään 10-20-matkustajaa kerrallaan.

Eipä ole HKL:n suunnitteluyksikön henkilökunta tainnut pahemmin yövaunuilla matkustaa. 3B on nyt viikonloppuöisin täysin tukossa, siellä olisi syytä viikonloppuisin lisätä tarjontaa nykyisestä.

Meillä on joukkoliikenteen suunnittelussa periaatteessa käytettävissä paljon hienoja lähtötietoja. Käytännössä niissä vain tahtoo olla ongelmia.

Minulla on esimerkiksi töissä automaattisen matkustajalaskentalaitteen tietoja, joiden mukaan ratikkalinjoille 4 ja 10 pitäisi mahtua ihan hyvin, kun huipputunnin kuorman jakaa vuoromäärän yli. Jos sitten menee oikeasti matkustamaan kyseisillä linjoilla, huomaa helposti vaunujen olevan usein tupaten täynnä. Linjojen kapasiteetti siis rajaa matkustajamääriä. Pitäisi siis ostaa isompia vaunuja, kun vuoroväliäkään ei enää voi tihentää, vaan oikeastaan sitä pitäisi harventaakin. Valitettavasti laskentalaitteen tietojen valossa ei kuitenkaan tarvitse tehdä mitään eikä tehdäkään.

En tiedä mistä 3T:n ja 3B:n yöliikenteen matkustajamäärätiedot tulevat, mutta tuskin ne ovat laadultaan sen parempia. Meillä suunnittelupuolella on mm. osin vaikeuksia ymmärtää, että eri viikonpäivinä ja vuodenaikoina liikkuu eri tavalla väkeä yöelämässä. Asiaan saattaa vaikuttaa se, etteivät kovin monet suunnittelijat oikein ikänsä puolesta taida kotoaan iltauutisten jälkeä poistua liikennettä itse kokemaan. Kenttätyöskentely eli omakohtainen matkustaminen ei muutenkaan ole suuressa huudossa eikä siihen ole varattu aikaa.
 
Kenttätyöskentely eli omakohtainen matkustaminen ei muutenkaan ole suuressa huudossa eikä siihen ole varattu aikaa.

Olisiko HKL:n hyvä perustaa joku joukkoliikenneharrastajista muodostuva tiimi, joka vinkkaisi suunnittelijoille kun huomaa jotain parannettavaa. Suunnittelijat taas voisivat jo ennakolta ottaa esille kehitysehdotuksia ja harrastaa vuoropuhelua liikenteen aktiivikäyttäjien kanssa.
 
Urheilutalon ja Kaarlenkatujen pysäkit olivat tupaten täynnä aina vaunun saapuessa nimenomaan 3T:n suunnassa keskustaan..
Mutta kai se on niin, että niitä maksavia asiakkaita oli 10-20; tuohan se ongelma on ja liputta matkustamiseen pitäisi yölläkin puuttua.


Tässä täytyy varmaan erotta asiakas ( =lippunsa lunastanut ) ja kyytiläinen (= liputon matkustaja ) toisistaan. Öisin nämä ihmisryhmät poikkeavat päivääkin enemmän toisistaan; Lippunsa lunastanut matkustaja on yleensä menossa johonkin; palaamasta töistä, menossa jonnekin tms. Kyytiläinen suuntaa yleensä keskustaan; baariin tai muuten vaan juhlimaan. Monesti nämä kyytiläiset esiintyvät pieninä ryhminä. Pysäkeiltä pienet ryhmät kerääntyvät vaunussa suureksi joukoksi. Tuttua varmaan ?. Ainakin viikonlopun yövaunuissa matkustaneelle. Joukko koostuu monesti nuorista miehistä ja naisista. Alkoholin nauttiminen on valitettavan yleistä, vaunussakin.. Melutaan ja käyttäydytään riehakkaasti.

Lipun ostaminen kuljettajalta on melko harvinaista. Kortinlukijakin piippailee harvakseltaan. Osa ei tiedä lipuista, ja osa ei välitä niistä. Muutamille liputtomuus on jopa elämäntapa. Matkustetaan muutama pysäkki, tyypillisesti Kalliosta keskustaan.

Tähän ryhmään ei lipuntarkastus oikein tehoa. Nousuhumalan pullistama lauma nuorukaisia karkaa mieluimmin kuin jää lipuntarkastajien "saaliiksi". Myös väkivaltaisia tilanteita esiintyy. Tässä todellisuudessa kuljettaja istuu siellä lasikopissaan.

Oman kokemukseni perusteella yövuorot täyttyvät siis ravintolaelämän viettäjistä ym. yön kulkijoista ja "oikeat" matkustajat ovat vähemmistönä.
 
Lipun ostaminen kuljettajalta on melko harvinaista. Kortinlukijakin piippailee harvakseltaan. Osa ei tiedä lipuista, ja osa ei välitä niistä. Muutamille liputtomuus on jopa elämäntapa. Matkustetaan muutama pysäkki, tyypillisesti Kalliosta keskustaan.

Helppo ratkaisu tähän olisi, että ratikkaan otettaisiin matkustajia vain etuovista yöaikaan. Vaihtoehtoisesti voitaisiin lopettaa ratikkaliikennöinti vaikkapa 23 aikaan ja korvata ratikkalinjat tästä edespäin samaa reittiä ajavilla suljetun rahastuksen busseilla, joita on vapautunut normaalilinjoilta. Oikeastaan ihme, ettei tätä busseilla korvaamista ole vielä tehty, sillä sen verran tappiota nuo yöratikat varmaan tuottavat, kun siivoamista ja kuskien yölisiä on paljon, mutta tulot ovat minimissään.
 
Yksi keino yöratikkaliikenteen kannattavuuden parantamiseksi olisi tehostettu lipuntarkastajapartiointi, mukana myös vartiointiliikkeitten "gorilloita".
 
Oikeastaan ihme, ettei tätä busseilla korvaamista ole vielä tehty, sillä sen verran tappiota nuo yöratikat varmaan tuottavat, kun siivoamista ja kuskien yölisiä on paljon, mutta tulot ovat minimissään.
Alkuperäinen ratkaisusi on parempi kuin vaihtaa busseihin. Eihän bussiin tarvitse vaihtaa sen vuoksi, että halutaan rajoittaa sisääntulo etuoveen ja valvontaan. Kalliimmaksi liikenne vain tulee, kun ajetaan ratikoita pienemmillä busseilla.

Minusta on aivan selvä, että kun kansa on oppinut, ettei maksamista valvota, niin tietenkin se käyttää sitä hyväkseen. Kyllä kansalle voidaan myös opettaa, että valvotaan. Ja tehdään se myös selväksi, kuten olen nähnyt ulkomailla. Tarkastuksen tekee sellainen iskuryhmä, ettei sitä vastaan kannata alkaa hulinoida. Jos on tarvis, kyydin voi vaihtaa mustaan maijaan. Ympäristön painettakin voi käyttää hyväksi. Vaunu ei lähde liikkeelle, ennen kuin asia sielviää. Kavereiden pelko voi olla niskuroijalle tehokkaampi uhka kuin poliisin pelko.

En ole poliisivaltion kannalla, mutta ei sen vastakohta ole anarkiaan alistuminen. Taitaa olla perimmältään kiinni tämä valvontakin siitä, miten se käytännössä tehdään. Ei uhittelulla, vaan asiallisella mutta tiukalla "motivoinnilla".

Antero
 
Vuoden 2006 supistuksista linjan 3T yöliikenteen lakkautus on jällee lautakunnassa valtuustoaloitteen vuoksi. Virkamiesten mielestä yöliikennettä ei kannata palauttaa, koska vaunuissa oli enimmillään 10-20-matkustajaa kerrallaan.
...
Saapa nähdä, uskalletaanko lautakunnassa asettua tässä asiassa virkamiehiä vastaan. Olen edelleen sitä mieltä, että on älyvapaata ajaa linjaa toiseen suuntaan, mutta ei toiseen. Yöliikenteen kustannus 140 000 euroa ei ole kovin suuri, kyllä siihen rahaa on jos halutaan. Suurimpana ongelmaa koen sen, että Kalliosta ei ole yhteyttä keskustaan öisin.

Lautakunnassa kyllä vähän uskallettiin, mutta ei tarpeeksi. Sitten siellä mokattiin eikä liikennettä palautettu edes viikonloppuöille muotovirheen vuoksi. Haltian blogissa on tästä lisää.

Mutta nyt iloiset uutiset: valtuustolle raportoitiin eilen tästäkin aloitteesta. Lautakunnan kanta siis oli, että yöliikennettä ei palauteta, mutta tätäpä valtuusto ei niellyt, vaan määräsi äänestyksen jälkeen, että yöliikenne on palautettava. Asia palautetaan siis syksyn aikana lautakuntaan, minne valmistellaan uusi esitys. Esityksen on kai käytännössä nyt oltava sellainen, että yöliikenne 3T:lle palautetaan. Karsiahan voi esim. vuoroväleistä, mutta palautettava se kuitenkin on. Kerrankin kunnallisdemokratia toimii!
 
Esityksen on kai käytännössä nyt oltava sellainen, että yöliikenne 3T:lle palautetaan. Karsiahan voi esim. vuoroväleistä, mutta palautettava se kuitenkin on.

Edes vuorovälejä ei karsita ja yöliikenne palautetaan jo vuodenvaihteessa:
Joukkoliikennelautakunnan esityslista 1.11.2007 sanoi:
Kaupungin ja liikennelaitoksen parantuneen taloustilanteen vuoksi liikennelaitos tulee tekemään esityksen joukkoliikennelautakunnalle niin, että linjalla 3T aloitetaan yöliikenne entisessä laajuudessa 1.1.2008 alkaen.
 
Lautakunta päätti ehdotuksen mukaan, eli yöliikenne raitiolinjalle 3T palautetaan entisin vuorovälein ja liikennöintiajoin 1.1.2008 alkaen.

Hyvä näin!
 
Lautakunta päätti ehdotuksen mukaan, eli yöliikenne raitiolinjalle 3T palautetaan entisin vuorovälein ja liikennöintiajoin 1.1.2008 alkaen.

Hyvä näin!

Kolmosten arkiyöliikenteessä eniten matkustajia on keskustasta Kallioon ja Alppilaan. Runeberginkadulla ja Eirassa matkustajat pyörivät muutamissa vaunua kohden (usein jopa ihan tyhjä), joten varsinkin Tehtaankatua on aika turhanpäiväistä sahata kahteen suuntaan yölläkin. Ysin tulon myötä järjestelyä voisi ehkä järkevöittää siirtämällä kolmosten yöliikenne ysille. Yöaikaan linja jatkaisi Erottajalta Tarkk'ampujankadulle ja tunnus voisi olla 9N. Jos tämä ei riittäisi eiralaisille, 9N voisi myös kiertää koko Eiran lenkin 3T:n suuntaisesti. Kolmella vuorolla vuoroväliksi saataisiin noin 20 min. Alppilalaisille muutos tarkoittaisi vain raitioliikenteen siirtymistä seuraavaan kortteliin.

Töölön liikenne puolestaan voitaisiin hoitaa laittamalla nelonen kulkemaan öisin Töölöntorin kautta (4N). Tämä tosin heikentäisi Hesperian puiston pysäkin palvelua, mutta Apollonkadulta ei ole pitkä matka.

Viikonloppuisin kolmosten liikenne olisi nykyisenlainen.
 
3T:n yöliikenteen voisi korvata myös katkaisemalla seiska puoliksi ja järjestämällä liikenne vain itäpuolelle reitille Itä-Pasila - Sörnäinen - Kauppatori. Eteläpäästä reittiä voisi toki pidentää Tarkk'ampujankadulle, Hietalahteen tai Eiraan tarvittaessa. Linjatunnukseksi vaikka 7N tai 7Y. Sunnuntaisin tämän linjan vaunut voitaisiin kierrättää ysin tai 3T:n vuoroista.

Nelosen Töölön kierrosta öisin en oikein ymmärrä sillä 3B:hän palvelee jo tuolla, eikä sitten Mannerheimintielle jäisi mitään linjaa.
 
Takaisin
Ylös