Viime aikoina on taas noussut esille, että Helsingin ratapiha alkaa käydä ahtaaksi. Osa vuoroista olisi tarkoitus alkaa päättää Pasilaan. Voitaneen olettaa, että kyse on ensi sijassa lähijunavuoroista, koska kaukojunamatkustajia ei voine hyppyyttää vaihtamaan kaikkien kapsäkkiensä kanssa.
Onko tietoa, mihin ahtaudella viitataan? Milloin tilanne olisi muuttumassa kestämättömäksi? Onko vuoroväliä tarkoitus lyhentää lähiaikoina? Vai viitataanko tulevaisuuden ratahankkeisiin?
Miten vuorot olisi aikomus lopettaa Pasilaan? Keskustaan johtavalla radalla ei varmaankaan ole yhtään enempää tilaa makuuttaa junia kuin keskustan päässäkään, pikemminkin vähemmän. Viitataanko tässä Keski-Pasilan uusiin päättyviin raiteisiin ja laitureihin (6+6kpl kahdessa kerroksessa)?
Millä suunnalla ongelma ensisijaisesti on, Pääradalla vai Rantaradalla?
Mitä asialle sitten on tehtävissä? Ensimmäinen "tyhmä kysymys" on, miten niin vähäisellä junien määrällä ei nykyinen määrä laitureita riitä? Metro pärjää kahdella laiturilla ja kääntöraiteilla päätepisteissä 5min vuorovälillä.
Olisikohan järkeä rakentaa Pisara-rataa osissa? Eli jos esimerkiksi ongelma on ensin vastassa Pääradan suunnassa, ei lopetetakaan vuoroja Pasilaan, vaan jatketaan Pasilaan päättyväksi ajatellut vuorot Hakaniemeen. Tämän yksinään ei luulisi olevan kohtuuttoman kallista.
Rantaradan puolella tosin vastaavasti Töölöön lopettaminen tuntuu hiukan turhalta, eli rakennettavaksi tulisi tällä ratkaisulla jo puolet Pisarasta eli keskustaan saakka. Tällöinkään ei maksettavaksi tulisi koko Pisara kerralla.
Yksi huono puoli tässä toki on: jos ei nykyinen määrä laitureita keskustassa riitä VR:lle, niin miten vaivaiset kaksi laituria Hakaniemessä sitten auttaisi asiaa.
Onko tietoa, mihin ahtaudella viitataan? Milloin tilanne olisi muuttumassa kestämättömäksi? Onko vuoroväliä tarkoitus lyhentää lähiaikoina? Vai viitataanko tulevaisuuden ratahankkeisiin?
Miten vuorot olisi aikomus lopettaa Pasilaan? Keskustaan johtavalla radalla ei varmaankaan ole yhtään enempää tilaa makuuttaa junia kuin keskustan päässäkään, pikemminkin vähemmän. Viitataanko tässä Keski-Pasilan uusiin päättyviin raiteisiin ja laitureihin (6+6kpl kahdessa kerroksessa)?
Millä suunnalla ongelma ensisijaisesti on, Pääradalla vai Rantaradalla?
Mitä asialle sitten on tehtävissä? Ensimmäinen "tyhmä kysymys" on, miten niin vähäisellä junien määrällä ei nykyinen määrä laitureita riitä? Metro pärjää kahdella laiturilla ja kääntöraiteilla päätepisteissä 5min vuorovälillä.
Olisikohan järkeä rakentaa Pisara-rataa osissa? Eli jos esimerkiksi ongelma on ensin vastassa Pääradan suunnassa, ei lopetetakaan vuoroja Pasilaan, vaan jatketaan Pasilaan päättyväksi ajatellut vuorot Hakaniemeen. Tämän yksinään ei luulisi olevan kohtuuttoman kallista.
Rantaradan puolella tosin vastaavasti Töölöön lopettaminen tuntuu hiukan turhalta, eli rakennettavaksi tulisi tällä ratkaisulla jo puolet Pisarasta eli keskustaan saakka. Tällöinkään ei maksettavaksi tulisi koko Pisara kerralla.
Yksi huono puoli tässä toki on: jos ei nykyinen määrä laitureita keskustassa riitä VR:lle, niin miten vaivaiset kaksi laituria Hakaniemessä sitten auttaisi asiaa.