- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Varikolle menevä juna ei ole myöskään sen nopeampi, peruutetaanko sitä, vai ajetaanko sitä ohjausvaunupäästä kasvot kulkusuuntaan. Molempien nopeus on max 35 km/h, muutoin tulevat jarrujenkoettelukuviot yms protokollat suoritettaviksi, jotka vievät aikaa nopeushyötyä enemmän. Ohjausvaunuilla voidaan nopeuttaa ainoastaan kääntyviä junia, jotka kääntyvät takaisin maakuntaan. Tämän takia hidas vaihtotyöyksikkö on saatava HETI pois junien tieltä, siis linnunlaulussa.
Tätä minä en oikein käsitä: maakuntiin voidaan ajaa normaalia nopeutta, mutta varikolle ei voida ajaa kuin 35 km/h, periaatteessa sama juna. Kaiken järjen mukaan on täsmälleen yhtä helppoa tai vaikeaa kääntää juna ja laittaa se vaikka Jyväskylään kuin Ilmalaan.
Lisäksi Ilmalan varikon vastaanottokyky on rajallinen. Junaliikenne on sen luontoista, että tiettyyn aikaan Ilmalaan on yhtäaikaisesti todella paljon junia tyrkyllä, eikä sitä voida järjestellä tasaisesti eri ajankohdille. ... Kun 10 junaa on tulossa Ilmalaan, tulee jonoa, odotusta, kunnes kaikki on saatu omille raiteilleen. Uudistuva Ilmalan ratapiha varmasti nopeuttaa järjestelyä, mutta ei poista jono-ongelmaa, tosin lyhentää jonotusaikaa. Jonotusta kuitenkin on, eikä pääraiteilla ole aikaa jonottaa, siksi huoltoraide.
Tämä on tietenkin oikea ongelma ja välttämön edellyt ajattelemalleni järjestelylle on, että Ilmala todellakin pystyy vastaanottamaan kaikki junat. Käytännössä kait niin, että Ilmalassa olisi tilaa jonottamiselle. Mitään periaatteellista estettä on vaikea nähdä, käytännössä tarpeen saattaisi olla tehdä kalliitakin muutoksia Ilmalassa, koska varikkoalue on ajateltu juuri nykyisenlaisille järjestelyille. Tästä minun on turha kirjoittaa enemmän, koska en tunne Ilmalan järjestelyitä. Mutta itsestään selvää on, että varikolle menevät junat eivät voi jäädä odottamaan kaukoliikenteen raiteille.
Lisäksi pääraiteilla on pidemmät turvavälit kuin huoltoraiteilla, ihan junien turvallisuuden takia. Siellä kuitenkin liikkuu junia 70-80 km/h nopeuksilla, heti linnunlaulusta pohjoiseen päin. Helsingin ja Pasilan väliin mahtuu ainoastaan 1 juna kerrallaan, kun huoltoraiteelle niitä mahtuu useampia samalle välille, johtuen hitaammasta maksiminopeudesta.
Tällä seikalla ei ole väliä. Maakunnista Helsinkiin voi tulla vain sen verran junia kuin ratakapasiteetti antaa myöten. Täysin identtinen toiseen suuntaan menevä raide riittää poistamaan saman määrän junia kuin toista raidetta pitkin tuli. Lähtevistä osa vain ohjataan Ilmalaan, osa jatkaa takaisin muualle Suomeen.
Nojoo, mitäpä näitä enempää perustelemaan. Näin on viisaammat sen ajatelleet varmasti...
En hetkeäkään kuvittele, ettei tätäkin kuviota olisi ainakin mietitty. Normaalisti tämmöisissä muutoksissa ei ole paljoa järkeä, koska jo tästä melko pintapuolisesta pohdiskelustakin näkee todellisen ongelman: jotta tuollainen muutos voitaisiin tehdä, tarvitaan a) ohjausvaunut kaikkiin juniin, b) Ilmalan ratapihan uudelleenjärjestely, c) Helsingin aseman ratapihan uudelleenjärjestely, d) kulunvalvonnan ja asetinlaitteen uusinta ja e) monien käytäntöjen muuttaminen. Siis koko järjestelmä pitäisi kerralla uusia. Juuri nyt vain ratapihan ahtaus koetaan niin suureksi ongelmaksi, että sen takia harkitaan noin miljardin maksavan Pisaran rakentamista tai sen vaihtoehtona uuden terminaalin rakentamista Pasilaan, terminaalin, jolta myös pitää olla yhteydet Ilmalaan. Etteikö vaan jo nämä uudet yhteydet tulisi yhtä kalliiksi, kuin rakentaa ehdottamani muutokset.
Kokonaistilanteen hahmotan näin: jos liikenne ratapihalla yhäkin kasvaa, on pakko luopua nykyisestä sinällään hyvästä peruskonseptista, missä Ilmalan ratapihan "suu" tulee aivan pääasemalle. Suuremmalla liikennemäärällä on pakko lähteä siitä, että Helsinki ei voi olla juuri yhdenkään junan tekninen pääteasema, vaan kaikki junat junat kääntyvät siellä. Huoltoraideparista ei tietenkään kannata luopua niin kauan kuin tuota raideparia ei tarvita johonkin muuhun, eikä siitä voidakaan luopua ennen kuin ohjausvaunuja on tarpeeksi. En siis todellakaan sano, että nykykonsepti olisi jotenkin huono. Sitä ei vain voi enää soveltaa suuremmilla liikennemäärillä.