Ohjausvaunut todellakin auttaisivat: jos lähtökohtaisesti jokainen juna olisi kahteen suuntaan ajettava, raideparia Helsingistä Ilmalaan ei edes tarvittaisi. Tärkein syy sille ymmärtääkseni on, että junia usein peruutetaan Ilmalasta taikka Ilmalaan ja ne olisivat silloin muun liikenteen hidasteena ilman omaa raideparia. Molempiin suuntiin ajettavina jokainen asemalle saapunut juna lähetetään "maakuntaan", mutta Ilmalaan meneville olisi vaihde varikolle joko ennen Pasilaa tai hyvinkin vasta Pasilan jälkeen. Riippunee ihan siitä, kuinka paljon rahaa halutaan laittaa kiinni.
Lopputuloksena olisi neljä toiminnallisesti toisistaan riippumatonta umpipussiasemaa Helsingissä, niistä kustakin lähtevät raideparit ja sekä Rantaradalta että Pääradalta haaraumat Ilmalaan. Silloin ei yksikään juna tuki muuta liikennettä kuin kerran, koska joko Helsinkiin tultaessa tai sieltä lähtiessä täytyy vaihtaa puolta. Myös varikolle tultaessa tai lähtiessä vastaantuleva raide tulee varatuksi, jos haaraumaa varikolle ei haluta tehdä eritasona samalla tavalla kuin nyt Kehäradan haarautuessa Keravan kaupunkiradasta.
Juuri tämän loppulausumasi takia on olemassa huoltoraidepari. Eli ei varata raiteita junaliikenteeltä enää Pasilassa, tai tarvita mitään ihmeellistä ja kallista eritasoratkaisua. Huoltoraidepari poistaa varikolle menevän liikenteen junaliikenteen tieltä jo linnunlaulussa.
Varikolle menevä juna ei ole myöskään sen nopeampi, peruutetaanko sitä, vai ajetaanko sitä ohjausvaunupäästä kasvot kulkusuuntaan. Molempien nopeus on max 35 km/h, muutoin tulevat jarrujenkoettelukuviot yms protokollat suoritettaviksi, jotka vievät aikaa nopeushyötyä enemmän. Ohjausvaunuilla voidaan nopeuttaa ainoastaan kääntyviä junia, jotka kääntyvät takaisin maakuntaan. Tämän takia hidas vaihtotyöyksikkö on saatava HETI pois junien tieltä, siis linnunlaulussa.
Lisäksi Ilmalan varikon vastaanottokyky on rajallinen. Junaliikenne on sen luontoista, että tiettyyn aikaan Ilmalaan on yhtäaikaisesti todella paljon junia tyrkyllä, eikä sitä voida järjestellä tasaisesti eri ajankohdille. Sen takia, että Oulusta, Kuopiosta, Vaasasta, Joensuusta, Jyväskylästä, jne halutaan aamu 8:ksi Helsinkiin, ja sillä sipuli. Junien kulkuajat perustuvat useimmiten ihmisten tarvitsemiin kulkuaikoihin. Ilmala ei pysty vastaanottamaan useita junia yhtäaikaisesti. Alueella on 5-20 km/h nopeusrajoituksia, kulkuteiden vapautumiset vievät aikaa, pitkät yöjunat ovat vielä oma hidasteensa. Kun 10 junaa on tulossa Ilmalaan, tulee jonoa, odotusta, kunnes kaikki on saatu omille raiteilleen. Uudistuva Ilmalan ratapiha varmasti nopeuttaa järjestelyä, mutta ei poista jono-ongelmaa, tosin lyhentää jonotusaikaa. Jonotusta kuitenkin on, eikä pääraiteilla ole aikaa jonottaa, siksi huoltoraide.
Lisäksi pääraiteilla on pidemmät turvavälit kuin huoltoraiteilla, ihan junien turvallisuuden takia. Siellä kuitenkin liikkuu junia 70-80 km/h nopeuksilla, heti linnunlaulusta pohjoiseen päin. Helsingin ja Pasilan väliin mahtuu ainoastaan 1 juna kerrallaan, kun huoltoraiteelle niitä mahtuu useampia samalle välille, johtuen hitaammasta maksiminopeudesta.
Nojoo, mitäpä näitä enempää perustelemaan. Näin on viisaammat sen ajatelleet varmasti...