Helsingin sisäinen linja h15 - mitä järkeä?

Liittynyt
12 Joulukuu 2010
Viestit
610
Foorumin hakutoiminto on hieman vessasta, eikä siihen oikein tahdo löytyä selväkielisiä ohjeita, joten haku "h15" ei palauta mitään. Siinä sitten kun tarpeeksi työnnät sormea suuhun, tulee väistämättä eteen tilanne, jolloin työkalut tippuvat lattialle ja on syytä avata uusi viestiketju.

Siinä jutun setup ja sitten se itse asia: käyn duunissa Larussa ja huomaan Porkkalankadulla melko usein linjan h15 auton, jonka täyttöaste on kaikkina havaintokertoina ollut 0 %. Linjan reittikartta löytyy tästä. Ymmärrän, että linja korvaa Salmisaaren pään sporalinjan puutetta, mutta ei kai nyt stadilaisiakaan pidä kestitä noin älyttömällä linjalla? Linjaa ajetaan ruuhka-aikaan 8 minuutin välein, joka sitonee tuolla aikataululla kaksi autoa.

Onhan tuossa linjassa tietty se etu, ettei raskaan työpäivän jälkeen asiakkaiden tarvitse alittaa Porkkalankatua ja kävellä sitä kahtasataa metriä Ruoholahden metroasemalta pysäkeille 1011 tai 1013.
 
joht. Nyman sanoi:
Salmisaaren pään sporalinjan puutetta, mutta ei kai nyt stadilaisiakaan pidä kestitä noin älyttömällä linjalla?

Ei kai, mutta olen joka aamu huomannut kun menen Ruoholahden metroasemalle sen, miten moni käyttää tuota linjaa Ruoholahdesta Salmisaareen päin aamulla, porukkaa on paljon, mutta kyllähän h20kin kulkee...
 
Sillä ainoalla kerralla kun menin aamutuimaan h15:lla Salmisaareen, vaunu tuli seisomakuormaan heti Ruoholahden metriksen pysäkiltä.
 
Kas, kas, mielenkiintoisia havaintoja. Mutta siis mihin jengi tolla h15:llä oikein menee? Tuskin päätepysäkille ainakaan? Trainer's Housen muutettua Niittykumpuun kaiketi puolet nousukkaista skragakauloista siirtyivät pois Salmisaaresta, joten mitä ne ihmiset Salmisaaressa puuhaavat?
 
Kas, kas, mielenkiintoisia havaintoja. Mutta siis mihin jengi tolla h15:llä oikein menee? Tuskin päätepysäkille ainakaan? Trainer's Housen muutettua Niittykumpuun kaiketi puolet nousukkaista skragakauloista siirtyivät pois Salmisaaresta, joten mitä ne ihmiset Salmisaaressa puuhaavat?

Eiväthän siellä toimi mm. sen vaatimattomammat instanssit kuin Helsingin käräjäoikeus ja Helsingin hovioikeus. Trainer´s House taas ei ollut sillä puolen Porkkalankatua laisinkaan.
 
Trainer's House kylläkin oli osoitteessa Porkkalankatu 11, kun taas käris ja hovi ovat osoitteessa Porkkalankatu 13, että sikäli ovat olleet naapurustossa. Silti en edelleenkään ymmärrä linjan h15 funktiota; onhan muuallakin Suomessa ja pitkin pääkaupunkiseutuakin koko joukko alueita, jonne jengi joutuu kälppimään dösäriltä tai lähimmältä steissiltä muutaman sata metriä. Miksi Ruoholahti sitten on niin uniikki alue, että sinne tarvitaan oma syöttölinja? Funtsikaa nyt vaikkapa sellaista pientä paikkaa kuin Keilaniemi. Tai Aviapolis. Herttoniemen Lämmittäjänkadun alueesta puhumattakaan. Julkisen liikenteen tarjonta näille seuduille on kokonaisuutena arvioiden törkeän huonoa.
 
Silti en edelleenkään ymmärrä linjan h15 funktiota; onhan muuallakin Suomessa ja pitkin pääkaupunkiseutuakin koko joukko alueita, jonne jengi joutuu kälppimään dösäriltä tai lähimmältä steissiltä muutaman sata metriä. Miksi Ruoholahti sitten on niin uniikki alue, että sinne tarvitaan oma syöttölinja? Funtsikaa nyt vaikkapa sellaista pientä paikkaa kuin Keilaniemi. Tai Aviapolis. Herttoniemen Lämmittäjänkadun alueesta puhumattakaan. Julkisen liikenteen tarjonta näille seuduille on kokonaisuutena arvioiden törkeän huonoa.
Aviapolis?http://www.sulava.com/wp-content/uploads/2012/01/aviapolis-kartta.jpg Tännekö ei pääse bussilla? Entä Keilaniemi? Esim. bussi 510 ajaa Keilarantaa pitkin, pysäkiltä keilaniemen päähän 200 metriä. Ja Herttoniemessä Itäväylältä esim.58:n pysäkiltä Lämmittäjänkadulle 100 metriä. Salmisaaressa Porkkalankadulta H15:n päätepysäkille 500 metriä... :lol: Linjahan on siis tehty Salmisaaren alueen liityntälinjaksi, ei Ruoholahden... ;)
 
Aviapolis?http://www.sulava.com/wp-content/uploads/2012/01/aviapolis-kartta.jpg Tännekö ei pääse bussilla? Entä Keilaniemi? Esim. bussi 510 ajaa Keilarantaa pitkin, pysäkiltä keilaniemen päähän 200 metriä. Ja Herttoniemessä Itäväylältä esim.58:n pysäkiltä Lämmittäjänkadulle 100 metriä. Salmisaaressa Porkkalankadulta H15:n päätepysäkille 500 metriä... :lol: Linjahan on siis tehty Salmisaaren alueen liityntälinjaksi, ei Ruoholahden... ;)

Tämäkään argumentti ei mieltä lämmitä, sillä yhä edelleenkin on se pointti hukassa, miksi ja mihin linjaa h15 tarvitaan, sillä saman asiakaspalvelun voisivat tarjota yllä mainitsemani Porkkalankadun Lauttasaareen menevät dösät. Vastaavia käppäilymatkoja toimistoille on joka puolella maata ja pääkaupunkiseutua, myös Lämmittäjänkadun lukuisiin toimistoihin. Kääntäen niin, että miksei vastaaviin muutaman sata metriä valtaväylästä sivussa oleviin työpaikkakeskittymiin ole muualla pk-seudulla tai Suomessa pienkalustolinjatarjontaa?
 
Tuolle ja monelle muulle turhakelinjalle on historialliset syyt. Länsiterminaalilta kun oli bussilinja Ruoholahden metroasemalle, ja sitä sitten jatkettiin muistaakseni Eläke-Varman toiveesta ja osin rahoilla sinne Salmisaarenrantaan. Eräänlainen ennakkotapaus, jossa yksityinen toimija kustantaa osan julkisen liikenteen kustannuksista. Tarkoitus oli jopa, että bussi jää ennalleen, kun ysiratikka aloittaa, mutta siinä sentään järki voitti ja 15 lakkautettiin. Sen sijaan sinne Salmisaarenrantaan ryhdyttiin sitten ajamaan ruuhka-aikaan Tapiolan palvelulinjojen pakettiautoilla, joista Varma ei maksa mitään. Ihan yhtä turhaa kuin ennenkin, mutta ainakin iso bussi muuttui pakuksi ja liikennöintiaika supistui. Kun autopäiväkustannuskin menee Tapiolan piikkiin, niin voi hyvin olla, että nykyisen 15:n nousijakohtainen kustannus on ihan kohtuullinen. En minä tuota lähtisi purkamaan, on niitä isompia ja turhempiakin rahareikiä joista voisi aloittaa.

Naapurikunnat saavat turhakelinjoja ihan niin paljon kuin tahtovat niin Aviapolikseen kuin Keilaniemeen – eihän se vaadi muuta kuin virkamiehen, joka niitä HSL:ltä vaatii ja rahakirstun, josta HSL:lle maksetaan liikennöintikorvaukset.
 
Muistan joskus aikanaan, kun h15V oli vielä voimissaan ja Nobinalla ja satuin vielä itse istumaan puikoissa huippubussilla #117 ( :) ). Pysähdyin Salmisaaren pysäkille jättämään matkustajia, jossa muistikuvani mukaan suurempi osa jäi pois kyydistä aamuruuhkassa ja eräs rouva tuli kysymään pysäkillä, ajanko Salmisaareen? Vastasin, että eikös me olla jo siellä? Johon tämä vastasi kysymyksell, että pääseekö seuraavasta risteyksestä oikealle? Sitten vastasin, että pääsee kunhan ollaan kierretty oikeustalo ensin. Rouvan ilme oli ikimuistoinen, kun päästiin siihen seuraavalle pysäkille, eli päätepysäkille, joka sijaitsi n. puolivälissä matkaa takaisinpäin Tallberginkatua ja edellisellä pysäkillä jääneet kävelivät vastaan siinä kohtaa kun käännyin oikeustalojen takapihalta tälle kadulle :lol:

Muistanko ihan väärin, vai oliko siihen jossain vaiheessa suunnitteilla maanalainen "liukuporras", eli laivaterminaaleistakin tuttu liukutaso joka menee kävelyputkessa?
 
Meikäläisen havaintojen mukaan, kun Ruoholahden metroaseman pysäkin ohi tulee päivittäin kuljettua, on noiden pikkubussien täyttöaste varsin mittava. Bussiin jonottavien massojen perusteella mennään tuolla h15:lla varsin usein seisomakuormassa.

Nyt pienkalustolinjaksi muututtuaanhan, linja ei enää kierrä oikeustalon ympäri vaan ajaa Salmisaarenrannan päähän Varman ovien eteen kääntymään, jolloin kävelymatkat Salmisaaren uusille toimistotaloille ovat parisataa metriä lyhyemmät kuin entisellä 15V:llä, ja likimain 500 m lyhyempiä kuin Porkkalankadulta. Voimalaitos aiheuttaa tuon työpaikka-alueen ja Ruoholahden keskusalueen väliin merkittävän esteen, jolloin esim. kävelymatka metroasemalle on varsin pitkä linnuntiehen verrattuna. Tuskin löytyy kantakaupungin alueelta vastaavaa toimistokeskittymää, jonne olisi yli puolen kilometrin kävelymatka lähimmältä bussipysäkiltä. Jos Länsimetroa ei oltaisi jo rakentamassa, niin h15:ta parempi ratkaisu olisi lisätä Salmisaaren kohdalle pysäkkipari Länsiväylälle.
 
Kommenteista päätellen h15 ei sittenkään ole hukkalinja, vaikka niin olinkin otaksunut. Kuljen kai sitten omituisiin aikoihin Larun ja keskustan välillä, sillä omat havaintoni tukivat ketjun otsikkoa.

Mennäänpä vielä ruohonjuuritasolle: mitä eroa linjalla h15 on Jouko-linjoihin? Kalusto lienee suht samaa kuin Joukoilla, vai olenko väärässä?

Asiasta vielä toiseen: mitä muita toimistokeskittymiä pääkaupunkiseudulla on Keilaniemen ja Hertsikan lisäksi, joiden joukkoliikennetarjoomassa voisi olla huomattavasti parantamisen varaa?
 
Viimeksi muokattu:
Asiasta vielä toiseen: mitä muita toimistokeskittymiä pääkaupunkiseudulla on Keilaniemen ja Hertsikan lisäksi, joiden joukkoliikennetarjoomassa voisi olla huomattavasti parantamisen varaa?

Leppävaaran asemalta on ajettu tilausjona liityntälinjaa Säteriin Linnoitustielle, Keran asemalta Karaporttiin ja kiinnostusta on ollut Leppävaarasta Perkkaalle Derby Business Parkkiin.

Tarpeet eivät välttämättä liity tarjonnan puutteeseen vaan liitynnän hitauteen juna-asemilta ja tietysti siihen, että Suomen säät ovat mitä ovat. Kuinka paljon laskee motivaatiota käyttää joukkoliikennettä, jos 400-600m saa kävellä sateessa/ rännässä/ 10cm lumikinoksessa, aloittaen työpäivän likomärkänä/ kengät täynnä lunta.
 
Mennäänpä vielä ruohonjuuritasolle: mitä eroa linjalla h15 on Jouko-linjoihin?

Brändi. 15 on bussilinja, Jouko on vammaisille ja vanhuksille. HSL yrittää kyllä tuosta eroon, Jouko-nimestähän ollaan luopumassa.

Onkos kukaan muuten nähnyt Kutsuplus-teipatuissa pakettiautoissa väkeä? Sen kerran kun sellainen tulee ajossa vastaan, se on tyhjä. Yleensä ne seisoksivat pitkin vähäparkkipaikkaisen kaupunkimme katuja parkkiruutuja varaamassa.
 
Takaisin
Ylös