Helsingin sisäinen linja h15 - mitä järkeä?

Enpä ole koskaan nähnyt kyydissä ketään :D Ilmeisesti niissä kuitenkin on matkustajia, kun automäärää lisätään vähitellen?
Parhain tilanne jonka olen nähnyt, kun kolme tyhjää kutsuplussaa odotteli ruoholahdessa liikennevaloissa suuntana Lauttasaari. Tuon ideahan oli se, että yksi auto keräilee samalta suunnalta matkustajat kyytiin :lol:
Yksin matkatessa se on halvempi, kuin taksi, mutta jos liikkuu ryhmässä, taksi tulee nopeasti halvemmaksi, kun hinnan voi jakaa. Taksissa jokaisen ei tarvitse erikseen maksaa lähtö- ja kilometri maksua ;)
 
Onkos kukaan muuten nähnyt Kutsuplus-teipatuissa pakettiautoissa väkeä? Sen kerran kun sellainen tulee ajossa vastaan, se on tyhjä. Yleensä ne seisoksivat pitkin vähäparkkipaikkaisen kaupunkimme katuja parkkiruutuja varaamassa.

Vaikka usein niitä näen liikenteessä, niin harvemmin siellä matkustajia näyttää olevan.
 
Jouko on vammaisille ja vanhuksille.

Väärin. Kyllä se Joukokin on ihan kaikille, jos vain reitti ja aikataulu sopivat. Ja monille sopivat, sen on Jouko-linjojen menestys osoittanut. Ensi vuonna matkustajamäärät lisääntyvät entisestään, kun kaikki reitit kulkevat pienkalustolinja-nimen alla.
 
Onkos kukaan muuten nähnyt Kutsuplus-teipatuissa pakettiautoissa väkeä? Sen kerran kun sellainen tulee ajossa vastaan, se on tyhjä. Yleensä ne seisoksivat pitkin vähäparkkipaikkaisen kaupunkimme katuja parkkiruutuja varaamassa.

Linjalla olevassa matkustajia? No en ole nähnyt. Tilkankadulla on parkissa alkuillasta aamuun 2 Kutsuplus-dösää ihan kadunvarsipaikoilla, eikö näillä tosiaan ole mitään varikkoa vai miksi ne kadunvarsilla lojuvat?
 
Linjalla olevassa matkustajia? No en ole nähnyt. Tilkankadulla on parkissa alkuillasta aamuun 2 Kutsuplus-dösää ihan kadunvarsipaikoilla, eikö näillä tosiaan ole mitään varikkoa vai miksi ne kadunvarsilla lojuvat?

Onhan niillä liikennöitsijän varikot, mutta eivät kaikki kymmenen vai montako niitä on, niin voi varikolla päivystää ja odotella kutsua, vaan ovat ilmeisesti liikennöintialueelleen tasaisesti ripoteltu, ns. seisontapaikat jossei asiakkaita ole.
 
Linjalla olevassa matkustajia? No en ole nähnyt. Tilkankadulla on parkissa alkuillasta aamuun 2 Kutsuplus-dösää ihan kadunvarsipaikoilla, eikö näillä tosiaan ole mitään varikkoa vai miksi ne kadunvarsilla lojuvat?

Ehkä siinä lähistöllä asuu Kutsuplus-kuljettajia. Meneehän moni kuorkkikuskikin työautolla kotiin.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:06 ----------

Väärin. Kyllä se Joukokin on ihan kaikille, jos vain reitti ja aikataulu sopivat.

Sitä 339-DF kaiketi sarkastisesti tarkoittikin. Palvelulinja kalskahtaa korvaan sellaiselta, ettei sillä halua kaikki vanhuksetkaan kulkea, vaikka eihän se mikään invataksi ole.
 
Tämäkään argumentti ei mieltä lämmitä, sillä yhä edelleenkin on se pointti hukassa, miksi ja mihin linjaa h15 tarvitaan, sillä saman asiakaspalvelun voisivat tarjota yllä mainitsemani Porkkalankadun Lauttasaareen menevät dösät. Vastaavia käppäilymatkoja toimistoille on joka puolella maata ja pääkaupunkiseutua, myös Lämmittäjänkadun lukuisiin toimistoihin. Kääntäen niin, että miksei vastaaviin muutaman sata metriä valtaväylästä sivussa oleviin työpaikkakeskittymiin ole muualla pk-seudulla tai Suomessa pienkalustolinjatarjontaa?

Palaan vielä hiukan tähän alkuperäiseen aiheeseen. Tuo Salmisaaren toimistokeskittymä aiheuttaa jo nyt Lauttasaaren busseille huomattavia palvelutaso-ongelmia. Kuljen itse pysäkiltä 1009 Ruoholahdenkatu Lauttasaaren suuntaan joka arkiaamu ja bussit tulevat siihen täysinä ja ruuhkautuneina purskeina - ja tyhjentyvät lähes kokonaan pysäkillä 1015 Salmisaari. Vaikka niihin kyytiin mahtuisikin, niin välillä 1013 Länsiväylä - 1015 Salmisaari vuorovälin varianssi on aivan liian iso palvellakseen järkevästi matkaa, jonka kävelee alle 5 minuutissa.
 
Länsimetron avattua ainoat Lauttasaaren linjat voisivat olla raitiolinja 1(kaikki vuorot Käpylä-Kauppatori-Eira-Hietalahdenranta-Salmisaari-21V reitti-Vattuniemi), bussilinja 20 jatkettuna Erottajalta Asema-aukiolle ja Tapiolan-Lauttasaaren-Salmisaaren-Ruoholahden yhdistetty pienkalustolinja (joka toimisi samalla linjan 501 perillisenä).


Ja olen välillä nähnyt Kutsuplussassa 2-3 matkustajaa. Järjestelmää pitäisikin laajentaa nimenomaan laitamien huonosti palvelluille alueille.
 
Voisiko joku vihdoin selittää mihin linjan h24 eteläpäätä tarvitaan? :D Pisimmillään kävelymatka lähimmälle joukkoliikennepysäkille pitenisi 300 metriin. Hui kauhea. (Mummoja lepyttelemään voidaan lisätä yksi vaunu kolmoselle.) Samaan aikaan osoitteeseen Itäinen Puistotie 17 noin kilometrin idempänä on lähimmältä pysäkiltä 700 metriä.
 
Voisiko joku vihdoin selittää mihin linjan h24 eteläpäätä tarvitaan? :D Pisimmillään kävelymatka lähimmälle joukkoliikennepysäkille pitenisi 300 metriin. Hui kauhea. (Mummoja lepyttelemään voidaan lisätä yksi vaunu kolmoselle.) Samaan aikaan osoitteeseen Itäinen Puistotie 17 noin kilometrin idempänä on lähimmältä pysäkiltä 700 metriä.

Mihin kohtaan laittaisit 24:n päättärin sitten?
 
Voisiko joku vihdoin selittää mihin linjan h24 eteläpäätä tarvitaan? :D Pisimmillään kävelymatka lähimmälle joukkoliikennepysäkille pitenisi 300 metriin. Hui kauhea. (Mummoja lepyttelemään voidaan lisätä yksi vaunu kolmoselle.) Samaan aikaan osoitteeseen Itäinen Puistotie 17 noin kilometrin idempänä on lähimmältä pysäkiltä 700 metriä.

HSL:n joukkoliikenteen suunnitteluohjeen mukaan sitä ei tarvita mihinkään. Kuitenkin sellaisilla kantakaupungin asuinalueilla, joilla tulotaso on tavallista korkeampi ja asukkaat keskimärääistä vaikutusvaltaisempia, tarjotaan ylimääräistäkin palvelua.
 
HSL:n joukkoliikenteen suunnitteluohjeen mukaan sitä ei tarvita mihinkään. Kuitenkin sellaisilla kantakaupungin asuinalueilla, joilla tulotaso on tavallista korkeampi ja asukkaat keskimärääistä vaikutusvaltaisempia, tarjotaan ylimääräistäkin palvelua.

Tämähän on täysin nurinkurista. Ennemmin lisättäisiin jonkin köyhemmän pussinperälähiön liikennettä.
 
HSL:n joukkoliikenteen suunnitteluohjeen mukaan sitä ei tarvita mihinkään. Kuitenkin sellaisilla kantakaupungin asuinalueilla, joilla tulotaso on tavallista korkeampi ja asukkaat keskimärääistä vaikutusvaltaisempia, tarjotaan ylimääräistäkin palvelua.

Täsmälleen. Tästä kertoo karua kieltään myös linja 17. Esimerkiksi Myllypuron terveysasemalle on suora yhteys vain osalta palvelualuettaan.

Mihin kohtaan laittaisit 24:n päättärin sitten?

Postitalo? Kampin terminaali?

Säästyneillä rahoilla voisi sitten esimerkiksi
a) ajaa ruuhka-aikaan raitiovaunua Pasila – Koskelan halli
b) ajaa ykköstä Kolmikulmaan tai
c) ajaa viikonloppuisin läpi yön reittiä Paavalin kirkko – Sturenkatu – 3B:n reitti – Perämiehenkadun kääntöpaikka.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös