- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,510
Onko HSL luopunut kaikesta logiikasta linjanumeroinnin suhteen Helsingissä? Ennen oli selkeää, että linjat numeroitiin postinumeron mukaan. Jokainen tietää osoitteensa, eli ainakin oman postinumeronsa ja moni myös tietää suurin piirtein, että esim. keskusta on 001xx ja itä-Helsingin postinumerot ovat lähempänä keskustaa 008xx ja kauempana 009xx jne. Sitten siirryttiin järjestelmään, jossa sama alkunumero kertoo suunnan keskustasta, mutta kuitenkaan kaikkia numeroita ei tähän uuteen logiikkaan käännetty (esim. linjat 16 ja 24 olisi pitänyt uudelleennumeroida).
Myös siitä logiikasta, että kaksinumeroiset linjat kulkevat aina Helsingin sisällä on luovuttu ilman järkevää syytä. Suuntalogiikkakin pettää: 2x-linjat kulkevat joko lounaaseen, länteen, luoteeseen tai pohjoiseen. Onko tässä enää mitään järkeä? Joitan hyvää sanottavaakin on, mm. se ettei samaa linjanumeroa ole HSL-alueen sisällä ja että runkolinjat päättyvät nollaan (paitsi että eivät tällä hetkellä pääty; 70, 80, 90, 600N...).
Jos edes tästä suuntalogiikasta pidettäisiin kiinni, numerointi Helsingissä voisi olla esimerkiksi seuraava:
Vanha numero -> Uusi numero
5 -> 4T
10 -> 5
16 -> 80*
20 -> 30
24 -> 38
30 -> 310
52 -> 511
69 -> 76
70 -> 70 (runkolinjaksi)
80 -> 82K
81 -> 80*
90 -> 99
*) linjojen yhdistys yhdeksi runkolinjaksi, väliaikaisella pistolla Korkeasaaressa joka poistuisi Laajasalon ratikoiden myötä. Hyvä hätävara jos metroon tulee häiriötä, yhtä lailla lähijunien varrelta on vaihtoehtoisia busseja keskustaan. Linjan päästä Siilitieltä vielä 5 min pidennys Itäkeskukseen vaihtoyhteyksien vuoksi.
Kaikki runkolinjat päättyisivät nollaan ja kaikki Helsingin linjat olisivat yksi/kaksinumeroisia (okei, 15 menee Espooseenkin, mutta olkoon nyt poikkeus sääntöön) toisin kuin nyt. Kaikki tulevat Vantaan/Espoon seudulliset pikaratikat eivät mitenkään mahtuisi nykyiseen 15-19-sarjaan, ei tällä eikä HSL:n nykyisellä logiikalla, joten Helsingin ulkopuolella pysyttelevillä linjoilla numerot eivät vaihtuisi - esim. linjoilla 520, 530, 560 ja 570 numerot pysyisivät ennallaan riippumatta siitä, ajetaanko ne millä liikennevälineellä. Mitä mieltä?
Myös siitä logiikasta, että kaksinumeroiset linjat kulkevat aina Helsingin sisällä on luovuttu ilman järkevää syytä. Suuntalogiikkakin pettää: 2x-linjat kulkevat joko lounaaseen, länteen, luoteeseen tai pohjoiseen. Onko tässä enää mitään järkeä? Joitan hyvää sanottavaakin on, mm. se ettei samaa linjanumeroa ole HSL-alueen sisällä ja että runkolinjat päättyvät nollaan (paitsi että eivät tällä hetkellä pääty; 70, 80, 90, 600N...).
Jos edes tästä suuntalogiikasta pidettäisiin kiinni, numerointi Helsingissä voisi olla esimerkiksi seuraava:
- Kantakaupungin sisäiset perusratikat 1-9
- Kantakaupungin runkoratikka 10 (tuleva Vihdintien ratikka)
- Kantakaupungin ulkopuolelle kulkevat perusratikat 11-14
- Pikaraitiotiet 15-19, viimeinen numero kertoo suunnan (15 nykyinen, 16 Tuusulanväylä, 17 Lahdenväylä, 18 Laajasalo, 19 Itäväylä)
- Lounas/Länsi 20-sarja
- Luode 30-sarja
- Hämeenlinnanväylä 40-sarja
- Poikittainen 50-sarja
- Tuusulanväylä 60-sarja
- Lahdenväylä 70-sarja
- Kulosaari/Herttoniemi/Laajasalo 80-sarja
- Itäinen Itä-Helsinki 90-sarja
Vanha numero -> Uusi numero
5 -> 4T
10 -> 5
16 -> 80*
20 -> 30
24 -> 38
30 -> 310
52 -> 511
69 -> 76
70 -> 70 (runkolinjaksi)
80 -> 82K
81 -> 80*
90 -> 99
*) linjojen yhdistys yhdeksi runkolinjaksi, väliaikaisella pistolla Korkeasaaressa joka poistuisi Laajasalon ratikoiden myötä. Hyvä hätävara jos metroon tulee häiriötä, yhtä lailla lähijunien varrelta on vaihtoehtoisia busseja keskustaan. Linjan päästä Siilitieltä vielä 5 min pidennys Itäkeskukseen vaihtoyhteyksien vuoksi.
Kaikki runkolinjat päättyisivät nollaan ja kaikki Helsingin linjat olisivat yksi/kaksinumeroisia (okei, 15 menee Espooseenkin, mutta olkoon nyt poikkeus sääntöön) toisin kuin nyt. Kaikki tulevat Vantaan/Espoon seudulliset pikaratikat eivät mitenkään mahtuisi nykyiseen 15-19-sarjaan, ei tällä eikä HSL:n nykyisellä logiikalla, joten Helsingin ulkopuolella pysyttelevillä linjoilla numerot eivät vaihtuisi - esim. linjoilla 520, 530, 560 ja 570 numerot pysyisivät ennallaan riippumatta siitä, ajetaanko ne millä liikennevälineellä. Mitä mieltä?