Foorumilla on innokkaasti suunniteltu linjanumeroiden uudelleenjärjestelyjä. On myös paljon puhuttu Helsingin sisäisistä linjoista. Minusta tuollainen käsite voitaisiin jo unohtaa. Kuntarajat ovat vain kunnallishallinnollisia rajoja. Joukkoliikenteessä meillä on yhtenäinen HSL-alue, joka on jaettu vyöhykkeisiin. Kaikki linjat, U-linjoja lukuun ottamatta, ovat HSL:n sisäisiä linjoja. Linjanumeroidenkaan määrittelyssä ei kuntarajoilla pitäisi olla mitään merkitystä.
Linjanumeroitahan on juuri vähän aikaa sitten muutettu, jotta on päästy eroon samoista tunnuksista HSL-alueella. Tämä on ollut erittäin hyvä ja tarpeellinen uudistus.
Itsekin olen innokas logiikan kannattaja, ja olisi oikein kiva, jos linjanumerot noudattaisivat selkeää johdonmukaisuutta. Tunnisteiden uudenlainen määrittely puhtaalta pöydältä voi kuitenkin helposti onnistua vain jossain tietokonepelissä. Käytännössä se on vaikeata ja kallista, kun vastassa on aina jo vakiintunut käytäntö. Myllätäänkö siis suuri määrä tunnisteita uusiksi loogisuuden nimissä vanhoista numeroista välittämättä, vai tyydytäänkö nykytilaan epäjohdonmuksisuuksista huolimatta? Vaikka kuinka rakastankin loogisuutta, niin pidän vakiintunutta käytäntöä kaikkine puutteineenkin parempana.
Olen huomannut, että tavalliset matkustajat eivät numeroiden logiikkaa ymmärrä, eivätkä ole siitä kiinnostuneita. Heille riittää tieto, että vaikkapa Jollakseen pääsee bussilla 85.
Liian tiukat aluemäärittelyt ovat hankalia, jos reittiä esimerkiksi jatketaan 20-alueelta 30-alueelle. Muutetaanko numero vain siksi, että loogisuus säilyy, vai säilytetäänkö vanha tunnus, vaikka se onkin sitten epäjohdonmukainen?
Mitä tulee Lähibussien numerointiin, niin niissähän on nimenomaan pyritty siihen, että ne olisivat "tavallisten" linjojen kaltaisia,. Näin toivotaan, että kaikki ihmiset käyttäisivät niitä, silloin kun reitit ja aikataulut sopivat. Erilliset P- tai muut tunnukset vain ruokkivat erilaisuuden tunnetta.
Lähibusseista yleensäkin voisin niitä ajaneena kirjoittaa enemmänkin, mutta se jääköön toiseen kertaan.