Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Nyt tulee kyllä hieman paksua tekstiä: ensin CBF:n "myrkyn vihreitä" busseja ja sitten vielä Veolian kuskin punainen ja likainen villapaita..heh. Jokaisessa firmassa vahditaan kuljettajiensa siisteyttä töihin tultaessa ja ajoon lähtiessä. Esimerksi CBF:llä et lähde bussia ajamaan ilman kravaattia (talvisaikaan) ja sitä vahditaan hyvinkin tarkasti.Näin voi tietysti käydä, olisi kovin sääli jos uusliberalistit pääsevät tähänkin kiinni. Kyllä kokoomuksesta varmaan löytyy sellaisiakin, jotka haluavat Veolian kuskin punaisessa likaisessa villapaidassa ajamaan täysteipattua ratiovaunua ja varmaan tälläkin foorumilla on sellaisia ihmisiä.
Tukholmassahan bussit ova aina punaisia ja varustettuja SL-logolla riippumatta siitä mikä firma liikennettä pyörittää. Niin myös tunnelbana, pendeltåg, tvärbana ja samaa brändiä, mutta niiden liikennettä pyörittää Veolia Transport. Helsingin alueella ratikat ja metron omistaisi edelleenkin HKL, mutta niiden liikennettä voisi pyörittää jokin muu ammatillinen joukkoliikenteen harjoittaja ja voisi olla tilaajan määrittelemää, että Helsingin ratikoiden pitää jatkossakin olla viher-keltaisia ja metrojen oransseja.Onneksi Münchenin kaupungin itsetunto kestää bussien pitämisen moderneina, yksivärisinä, siisteinä ja tiukasti MVG.n omistuksessa. On upea nähdä tuo Münchenin munkkivaakuna keulassa. Suomi-junttiahan tällaiset asiat eivät kiinnosta, jos Vantaan Liikenne Oy:n lunasturomu pörrää oranssina vaikkapa Helsingissä sisäisellä linjalla, niin mitäs väliä sillä on. Münchenissä, Tukholmassa ja Pariisissa on. Jopa Tampereella on, jossa Veolian on pakko ottaa TKL:n väritys.
Oikeusvaltiossa lait on tarkoitettu noudatettaviksi. Myös silloin kun oma intressi ei toteudu.Antero puhui "lainvastaisuudesta". Ei mikään ole ollut lainvastaista, vaan vaatinut lainmuutosta.
Eikä ole mitään syytä muuttaa lakia tältä osin.
Joka tapauksessa edessä on lakimuutos, jotta YTV:n joukkoliikennetehtävät voidaan siirtää perustettavaan uuteen organisaatioon. YTV-lakihan määrää nyt pääkaupunkiseudun seutuliikenteen järjestäjäksi YTV:n.
Kaikkien kaupunkien edustajat toimivat täysin oikein ajaessaan edustamansa kaupungin intressejä. Ja kun tässä tapauksessa intressejä ei voi yhteen sovittaa, niin tästä pääsee aidosti ulos vain muuttamalla intressejä. Eli joko (a) tehdään yhteisoperaattorista suoraan neljälle kaupunginhallinnolla vastuullinen niiden alueella (toivoton sotku), tai (b) otetaan asiat pois kaupunkien päätösvallasta ja valitaan YTV-valtuusto suorilla vaaleilla (työnjako-ongelmat esimerkiksi kaavoituksessa, rahoitus?), tai (c) laitetaan kolme kaupunkia yhteen (ei käy Espoolle).
Mulla on tuohon ratkaisu. Olen siitä joskus maininnutkin. Eli haetaan esimerkkiä Lontoosta tosin soveltaen. Se on lähellä tuota YTV-valtuustoa.
Lyhyesti kyse olisi Helsingin, Espoon, Kauniaisten, Vantaan, Nurmijärven, Tuusulan, Keravan, Järvenpään yhdistäminen (ja ehkä Sipoon). Tämän "suur-Helsinki" olisi oma kaupunki, joka vastaa Yleiskaavasta, liikenne- ja joukkoliikenneratkaisuista ja erikoissairaanhoidosta. Tämän alueen sisällä olisi sitten puoli-itsenäisiä kuntia, jotka vastaisivat paikallistasoin hallinnosta, kuten asemakaavasta, peruskoulutuksesta, terveydenhuollosta jne. Näitä puoli-itsenäisiä kuntia alueella olisi jotain 20 ja 40 kpl välillä.
Yleisesti ottaen ajatuksen soveltamista(seutuhallinto) koko Suomessa voisi myös harkita. Näin säästyttäisiin hankalilta kuntaliitoksilta, ja ratkaisulla luotaisiin järjestelmä jossa seudullista päätöksentekoa vaativat asiat päätettäisiin yhdessä ja paikallistason asiat jokaisessa kunnassa erikseen.
Ylen aikainen sanoi:Valtiolta "ei" YTV-kuntayhtymälle
Valtio kieltäytyy osakkuudesta uudessa YTV-kuntayhtymässä.
Liikenneministeriön perusteluiden mukaan valtio ei voi olla osallisena vain yhden alueen joukkoliikenneyhtymässä Suomessa. Ministeriön mukaan valtio tukee YTV:n laajentamista kymmeneen uuteen kuntaan, mutta ei halua muiden kaupunkiseutujen takia itse osakkaaksi kuntayhtymään.
Suunnitelmien mukaan kuntayhtymään kuuluu nykyisten neljän kunnan lisäksi kymmenen uutta pääkaupunkiseudun kuntaa vuonna 2010. Kirkkonummi ja Kerava ovat jo omalla tavallaan mukana YTV-alueessa.
YTV toivoo edelleen valtiolta tukea YTV-alueen laajentamiseen ja yhteisen matkakortin kehittämiseen. Liikennejohtaja Niilo Järviluoma vakuuttaa, että valtion poisjäänti yhtymästä ei estä seudullista joukkoliikenteen kehittämistä.
Eiköhän tähän rutinaan riitä yksi keskusteluketju.Kommentti: näin siis valtio taas tukee pk-seutua, ihmekös tuo sinänsä, kun kuitenkin liikumme sähköautolla puutarhakaupunkiin. Ja junarata tuo vaan roistoja (HS Nyt 19.9.2008 , Nurmijärven kunnanjohtajan lausunto) ja raiteet on pahasta, ihan pääministerikin sen on sanonut.
Eiköhän tähän rutinaan riitä yksi keskusteluketju.
Ylen Aikainen sanoi:Kirkkonummi ja Kerava mukaan uuteen joukkoliikenneyhtymään
Pääkaupunkiseudun tulevaa joukkoliikenneyhtiötä pohtinut työryhmä on päässyt sopuun kuntayhtymän perustamisesta.
Kiistaa on ollut mm. Helsingin muilta osapuolilta vaatimista korvauksista raideverkoston rakentamisesta.
Myös Kirkkonummi ja Kerava saavat uuden yhtymän hallitukseen paikat. Tähän asti kunnat ovat ostaneet YTV:n palveluita ulkopuolisina toimijoina.
Vuoden 2010 alussa perustettava pääkaupunkiseudun kuntien yhteinen liikelaitos korvaa YTV:n.
Kaupunkien johtajat käsittelevät asiaa perjantaina.