Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Jos asia on näin etenemässä, on saavutettu erittäin suuri siirtymä järjen suuntaan siitä, mitä eripuraisessa mietinnössä viime syksynä esitettiin vaatimuksiksi suuntaan ja toiseen.Juttelin tänään Jessica Karhun kanssa ja hän kertoi tuosta uudistuksesta.
Organisaatio olisi HSL ja HKL jäisi entiselleen ilman suunnittelua. Infra jäisi siis entiselleen ja ääniosuus olisi asukasmäärän mukainen ja pj stadista.
Helsingillä on ollut toisaalta huoli ja toisaalta halu sitoa valta ja kaupungin alueella oleva ja omistama ratainfra tähän kuvioon. Nyt näyttää ymmärretyn, että kaupungin alueella olevat radat ja kadut ovat kaupungin omaisuutta, johon naapurikaupungit eivät puutu ja joiden määrällä ei toisaalta pääse sanelemaan toisen kaupungin asioita.
Organisaationhan on tarkoitus huolehtia samasta mistä YTV huolehtii nyt muualla kuin Helsingissä ja Helsingissäkin siltä osin, kun juna tai bussi ja tulevaisuudessa ratikka tai metro kulkevat Helsingin rajan yli. YTV:ssä se on tapahtunut asukasmäärän perusteella mutta niin, että kukaan eli käytännössä Helsinki ei voi saada yli 50 % osuutta, joka merkitsisi yksinvaltaa. Jos HSL:n puheenjohtaja on kuitenkin helsinkiläinen, Helsingin kanta voittaa silloin, kun se on yksin kaikkia muita vastaan.
HSL:n kanssa voi kuitenkin kohtalaisen nopeasti käydä niin, että Helsingin väkiluvulla ei saadakaan edes 50 %:n osuutta, joten silloin tämä erityistilanne poistuu ja siirrytään tavanomaiseen mies ja ääni -järjestelmään.
Antero